• Wed 20 Oct 2021 21:31
    13214 visningar
    62 svar
    +3
    62
    13214

    Vad tänker egentligen föräldrar?!

    Jag blir så irriterad att jag KOKAR! Jag är lärare och får i princip dagligen mail från föräldrar med de mest bisarra kraven. JAG ska leta fram ungarnas busskort, se till att barnen äter ordentligt och använder gaffel och kniv rätt, städa deras fack, sitta efter arbetstid och göra läxor med dem osv osv. Allt jag nämner ovan är sånt jag blivit ombedd att göra bara senaste veckan. Mina elever går i åk 5 och är alltså 10 år gamla.

    Jag kan inte för allt i världen förstå hur ni föräldrar tänker när ni terroriserar lärare med sånt här?! Vi är i skolan för att UTBILDA era barn för guds skull!

  • Svar på tråden Vad tänker egentligen föräldrar?!
  • Anonym (känne­r)
    Fri 22 Oct 2021 11:28
    #51
    +1
    Molker93 skrev 2021-10-20 21:31:24 följande:

    Jag blir så irriterad att jag KOKAR! Jag är lärare och får i princip dagligen mail från föräldrar med de mest bisarra kraven. JAG ska leta fram ungarnas busskort, se till att barnen äter ordentligt och använder gaffel och kniv rätt, städa deras fack, sitta efter arbetstid och göra läxor med dem osv osv. Allt jag nämner ovan är sånt jag blivit ombedd att göra bara senaste veckan. Mina elever går i åk 5 och är alltså 10 år gamla.

    Jag kan inte för allt i världen förstå hur ni föräldrar tänker när ni terroriserar lärare med sånt här?! Vi är i skolan för att UTBILDA era barn för guds skull!


    Jag känner igen beteendet från barnsjukvården som jag arbetar i. Föräldrar idag kommer och ställer krav på olika utredningar och behandlingar som de har läst om eller är övertygade om ska hjälpa deras barn. Ingen respekt för den medicinska kompetensen som avgör vilka utredningar/behandlingar som ska göras.

    Det går tyvärr igen i hela samhället, man ser sig som en skattebetalare som kan kassera in sina rättigheter som man betalt för. Man ser sig som kunder och vårdpersonal, skolpersonal och andra är ens anställda som ska utföra tjänster som man begär.
  • Fri 22 Oct 2021 11:47
    #52
    Anonym (J) skrev 2021-10-22 11:08:54 följande:
    Då gissar jag att undervisande lärare själva lägger upp information om sina prov i den appen, och inte att mentorerna jagar lärare och samlar information och checklistor som de sedan publicerar i appen.
    Ja,det stämmer.
    Men mentorerna kan också lägga in information i appen om det behövs.
  • Anonym (qwert­y)
    Fri 22 Oct 2021 15:20
    #53
    Molker93 skrev 2021-10-20 21:31:24 följande:

    Jag blir så irriterad att jag KOKAR! Jag är lärare och får i princip dagligen mail från föräldrar med de mest bisarra kraven. JAG ska leta fram ungarnas busskort, se till att barnen äter ordentligt och använder gaffel och kniv rätt, städa deras fack, sitta efter arbetstid och göra läxor med dem osv osv. Allt jag nämner ovan är sånt jag blivit ombedd att göra bara senaste veckan. Mina elever går i åk 5 och är alltså 10 år gamla.

    Jag kan inte för allt i världen förstå hur ni föräldrar tänker när ni terroriserar lärare med sånt här?! Vi är i skolan för att UTBILDA era barn för guds skull!


    Skicka en kopia på din arbetsbeskrivning som svar. Inget annat.
  • Fri 22 Oct 2021 21:37
    #54
    Molker93 skrev 2021-10-20 21:31:24 följande:

    Jag blir så irriterad att jag KOKAR! Jag är lärare och får i princip dagligen mail från föräldrar med de mest bisarra kraven. JAG ska leta fram ungarnas busskort, se till att barnen äter ordentligt och använder gaffel och kniv rätt, städa deras fack, sitta efter arbetstid och göra läxor med dem osv osv. Allt jag nämner ovan är sånt jag blivit ombedd att göra bara senaste veckan. Mina elever går i åk 5 och är alltså 10 år gamla.

    Jag kan inte för allt i världen förstå hur ni föräldrar tänker när ni terroriserar lärare med sånt här?! Vi är i skolan för att UTBILDA era barn för guds skull!


    Mina föräldrar skulle aldrig drömma om att besvära lärarna. De hade respekt för lärarna. Samma sak med mig. Jag skulle inte besvära lärarna med sådant. I så fall skulle det vara något väldigt viktig, typ att mitt barn blir mobbat.

    Men har du pratat med rektorn om detta? Är det inte skolledningen som ska säga ifrån, kanske skriva på hemsidan eller i mejl till föräldrarna. Vad som är lärarnas uppgifter och vad som inte är det. Så kan du bara bifoga detta papper/mejl till föräldrarna när de kommer med orimliga krav.

    Jag anser att detta är skolpengens och det fria valets fel. Sen dess är eleverna och deras föräldrar kunder, och lärarna är servicepersonal. Jag misstänker att det är föräldrar som tjänar mer än lärarna och därför inte har någon riktig respekt för dem.
  • Anonym (Inget liv?)
    Fri 22 Oct 2021 22:30
    #55
    -1

    Jag är lärare i en 3:a. Jag har varit hemma sjuk i tre dagar. Jag har hittills inte haft en enda frånvarodag under detta läsår. Jag skulle ha haft ett zoom-möte med en pappa igår som jag fick ställa in. Jag skrev att jag är sjuk och att jag kommer att kontakta honom för en ny tid när jag är åter på skolan. Han svarade och hälsade att jag skulle krya på mig. So far so good.

    Nu är det fredag kväll. Kl. 21.15 får jag ett samtal till min jobbmobil. Jag svarade inte men lyssnade på meddelandet. Det var samma pappa som ville prata om nån incident som hade hänt på rasten idag! Vad tror han? Att jag inte har något liv? Det är FREDAG KVÄLL för bövelen! Det hade varit tillräckligt illa en vanlig fredag men nu vet han ju om att jag dessutom är sjuk! 

  • Fri 22 Oct 2021 23:27
    #56
    -1 +1
    Anonym (Inget liv?) skrev 2021-10-22 22:30:12 följande:

    Jag är lärare i en 3:a. Jag har varit hemma sjuk i tre dagar. Jag har hittills inte haft en enda frånvarodag under detta läsår. Jag skulle ha haft ett zoom-möte med en pappa igår som jag fick ställa in. Jag skrev att jag är sjuk och att jag kommer att kontakta honom för en ny tid när jag är åter på skolan. Han svarade och hälsade att jag skulle krya på mig. So far so good.

    Nu är det fredag kväll. Kl. 21.15 får jag ett samtal till min jobbmobil. Jag svarade inte men lyssnade på meddelandet. Det var samma pappa som ville prata om nån incident som hade hänt på rasten idag! Vad tror han? Att jag inte har något liv? Det är FREDAG KVÄLL för bövelen! Det hade varit tillräckligt illa en vanlig fredag men nu vet han ju om att jag dessutom är sjuk! 


    Men meddelande kan man väl skicka när som helst och så är det upp till dig när du väljer att läsa mailet eller lyssna av telefonsvararen?
  • Anonym (...)
    Fri 22 Oct 2021 23:32
    #57
    +2

    Har studerat i UK. Där sa läraren det första hon gjorde " Kontakta inte mig på min fritid, då är jag ledig och min fritid är viktig för mig". Det är helt normalt i Storbrittanien. Sverige borde ta efter. Hon sa också "Ställ inte dumma frågor". Den inställningen har man i Storbrittanien att det finns, och att man skämmer ut sig om man ställer dumma frågor.

    I Sverige är lärare tillgängliga dygnet runt och säger "det finns inga dumma frågor - fråga allt" och så blir alla lärare utbrända och barnen blir ändå korkade och ouppfostrade. Det finns dumma frågor! Intelligenta ställer inte korkade frågor! Fritid är viktigt och låt läraren vara ifred då och få sin återhämtning!

  • Sat 23 Oct 2021 07:10
    #58
    +2

    Fast detta med kontakt. Jag som föräldrar skickar mejl den tid det passar mig och så förväntar jag mig att läraren eller vem det nu än är läser och hanterar mejlet på den tid det passar hen. 

    Jag ringer extremt sällan folk för då kan jag ju riskera att störa. Men det är inget konstigt att mejla kl 22 en fredagskväll om det var då jag råkade ha tid. 

  • Sat 23 Oct 2021 08:23
    #59
    +2

    Förstår inte heller hur vissa föräldrar tänker.

    Men som lärare har man väl inte jourtid?

    Någonstans måste man ju kunna stänga ned arbetstelefon osv. På helgen tex. O kvällar finns väl ingen anledning att svara folk. Ni har ju era arbetstider. Sedan är det slut. Med lite extratid hit och dit som det blir även för oss i vården tex, man behöver prata lite extra med en pat.

    Sedan förstår jag att akuta situationer kan uppstå när det varit något som hänt kanske och barnen berättar hemma på kvällen.

    Men även sådant kan vänta lite oftast och föräldrar och barn kanske kan hinna lugna sig och man reda ut nästa arbetsdag. Eller måndag om det är fredagskväll.

    Jag skickar sms eller Mail om det är något väldigt speciellt och då blir det på morgonen oftast. Förväntar mig inget svar sent på en eftermiddag om jag skulle ha hört av mig försent.

    Har 3 barn från grundskola 3:an upp till högstadiet. De flesta mentorer säger - ring, sms:a närsomhelst men tänker att man får ju tänka lite själv och inte störa. Särskilt om nonsensgrejer som ligger på föräldraansvars nivån.

    Många av dagens föräldrar verkar inte ha haft egna föräldrar som lärt dem vett och etikett.

  • Anonym (Inget liv?)
    Sat 23 Oct 2021 12:45
    #60
    Silverjenny skrev 2021-10-22 23:27:53 följande:
    Men meddelande kan man väl skicka när som helst och så är det upp till dig när du väljer att läsa mailet eller lyssna av telefonsvararen?
    Va? Självklart kan man skicka meddelanden och mail när som helst. Dessa svarar man på när man kan. Nu var det ju ett telefonsamtal! Om man ringer så är det ju mer "brådskande" och man hoppas på svar direkt.
  • Anonym (Inget liv?)
    Sat 23 Oct 2021 12:48
    #61
    Alexi skrev 2021-10-23 07:10:34 följande:

    Fast detta med kontakt. Jag som föräldrar skickar mejl den tid det passar mig och så förväntar jag mig att läraren eller vem det nu än är läser och hanterar mejlet på den tid det passar hen. 

    Jag ringer extremt sällan folk för då kan jag ju riskera att störa. Men det är inget konstigt att mejla kl 22 en fredagskväll om det var då jag råkade ha tid. 


    Självklart kan man skicka mail och meddelanden när som helst på dygnet. Telefonsamtal bör däremot ringas under skoltid.
  • Sat 23 Oct 2021 13:57
    #62
    Alexi skrev 2021-10-23 07:10:34 följande:

    Fast detta med kontakt. Jag som föräldrar skickar mejl den tid det passar mig och så förväntar jag mig att läraren eller vem det nu än är läser och hanterar mejlet på den tid det passar hen. 

    Jag ringer extremt sällan folk för då kan jag ju riskera att störa. Men det är inget konstigt att mejla kl 22 en fredagskväll om det var då jag råkade ha tid. 


    Det verkar väl vara en bra idé. Jag kollar inte min jobbmail på kvällarna ändå. :) 
Svar på tråden Vad tänker egentligen föräldrar?!