• ncm

    Lönekonsult?

    Någon som gått lönekonsult utbildningen och kan berätta lite om hur bra man måste vara på matte för att klara den?

    Jag har matte c men helt ärligt så kan jag verkligen inget om grafer och former och ekvationer. Jag kunde det för många år sedan men det har jag absolut inge koll på nu.

    Är det mkt avancerad matte i utbildningen eller är det något helt annat?

  • Svar på tråden Lönekonsult?
  • Anotherone

    För att klara utbildningen och förstås sedan (vilket jag antar är tanken) jobba med lön  behöver du inte klara mer avancerad matte än de fyra räknesätten. Samt ha koll på procent, sannolikhet och stor förmåga till problemlösning.
    Jag läste matte A-C på gymnasiet såsom kurserna såg ut runt år och det räcker gott och väl.

  • myki7992
    Jag har precis blivit klar med min yrkesutbildning inom lön och HR. Jag pluggade till certifierad administratör med personaladministration på Påhlmans handelsinstitut. Jag kan säga att man inte behöver vara jätteduktig på matematik, men det krävs att du ska vara noggrann och strukterad med tanke på att det handlar om pengar. Med hjälp av lönesystemet kan du hantera löner på ett effektivt sätt.
  • ncm

    Skönt att höra!

    Är det lätt att få jobb efter utbildningen?

  • Anotherone
    ncm skrev 2021-10-22 19:31:36 följande:

    Skönt att höra!

    Är det lätt att få jobb efter utbildningen?


    Svårt att säga. Min erfarenhet av våra senare rekryteringar är att vi alltid har KY-utbildning eller 5 års erfarenhet som krav, kortare diplomutbildningar ger inte den kompetens som vi efterfrågar. Men det kan förstås vara olika.
    Enklast är kanske att du söker upp jobb-annonser på olika sajter och ser vad för krav de ställer?
  • naranja6

    Min sambo blev diplomerad och studerade i 1 år. Tyvärr har han mycket svårt att hitta jobb idag eftersom många utav lönekonsulter idag jobbar hemifrån. Dessutom ingick det inte praktik i den utbildning han läste. Många av jobben verkar kräva erfarenhet i minst 2 år eller en annan högre utbildning. Alternativt att du har kontakter och kan få jobb via den vägen efter en sån utbildning han läste.

Svar på tråden Lönekonsult?