• Thu 28 Oct 2021 16:31
    30645 visningar
    111 svar
    111
    30645

    Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid

    Hej.

    Är i desperat läge och behöver verkligen råd.

    Det är så att våran snart 7 åring har alltid vart EM otroligt pratglad livlig pojke. Även lite extra trotsig om man får säga så.

    Nu på allra första Utvecklingssamtalet i ettan för nån månad sen får vi reda på stt han pratar väldigt mycket och stör och gör massa ljud. Och lyssnar dåligt på tillsägelser av fröken.

    Får byta bord ofta pga att han pratar med bänk kompisen hela tiden osv.

    Jag frågar han dagligen hur det går med deta. Han är alltid ärlig och säger som det är, tex fröken va arg idag för jag gjorde massa ljud och pratade mycket osv.

    Uppskattar hans ärlighet. Men skäms så mycket. Tycket då synd om dom andra barnen som kanske försöker jobba på.

    Har någon vart i samma sits och fått bukt på problemet?

  • Svar på tråden Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid
  • Thu 28 Oct 2021 16:45
    #1

    Vad säger han om saken, varför gör han så?

  • Thu 28 Oct 2021 17:07
    #2
    Jemp skrev 2021-10-28 16:45:38 följande:

    Vad säger han om saken, varför gör han så?


    Han säger han vet det är fel. Men kan inte styra sig. Och även blir värre vid tillsägelser pga att det istället blir pinsamt.
  • Thu 28 Oct 2021 17:11
    #3

    Har han tics? Det låter så. 

    Finns det tecken på ADHD-symptom? ADHD i familjen? 

  • Thu 28 Oct 2021 17:16
    #4
    AndreaBD skrev 2021-10-28 17:11:27 följande:

    Har han tics? Det låter så. 

    Finns det tecken på ADHD-symptom? ADHD i familjen? 


    Nej det är inga tics ljud. Det är bara allmänt uppmärksamhet/uttråkad ljud.

    Problemet är att han inte lyssnar vid tillsägelser av fröken.
  • Thu 28 Oct 2021 17:18
    #5
    +1

    På min sons skola har det löst det med att sätta upp skärmar runt de barnen. Dvs är frivilligt men de frågar barnen om de ska prova det och sätter upp en pappskärm mellan/runt de barnen och de har själva märkt att de får mer arbetsro och tar själva dessa skärmar nu för tiden. och blir lugnare när de inte kan se sina kompisar.

  • Thu 28 Oct 2021 17:19
    #6
    Ruter skrev 2021-10-28 17:18:09 följande:

    På min sons skola har det löst det med att sätta upp skärmar runt de barnen. Dvs är frivilligt men de frågar barnen om de ska prova det och sätter upp en pappskärm mellan/runt de barnen och de har själva märkt att de får mer arbetsro och tar själva dessa skärmar nu för tiden. och blir lugnare när de inte kan se sina kompisar.


    Precis. Idag fick han sitta vid en sådan skrev fröken.

    Ska jag se de som en bra sak ? Känns som det är riktigt illa om dom ska behöva sitta vid en skärm.
  • Thu 28 Oct 2021 17:21
    #7

    Behöver jag vara hårdare mot han? Ta bort dataspel och hans platta om han stört för mycket under dagen ?

    Efter lovet ska jag och fröken har tätare kontakt.

    För att bara prata verkar inte funka.

  • Thu 28 Oct 2021 17:28
    #8
    Sessie82 skrev 2021-10-28 17:07:17 följande:

    Han säger han vet det är fel. Men kan inte styra sig. Och även blir värre vid tillsägelser pga att det istället blir pinsamt.


    Ja, att förstå att det är fel är ju lätt. Tänkte mer varför det är svårt. Impulskontroll? För lätt eller för svårt i skolan? Ointressant? Svårt att koncentrera sig? Kryp i kroppen? Andra som också pratar?
  • Thu 28 Oct 2021 17:31
    #9
    Jemp skrev 2021-10-28 17:28:40 följande:

    Ja, att förstå att det är fel är ju lätt. Tänkte mer varför det är svårt. Impulskontroll? För lätt eller för svårt i skolan? Ointressant? Svårt att koncentrera sig? Kryp i kroppen? Andra som också pratar?


    Han har otroligt lätt i skolan. Fröken vill ge han den lite svårare läs boken men det vill inte han.

    Så vet inte om han är uttråkad helt enkelt. Men impuls kontrollen har alltid vart lite svår. Väldigt mycket myror i brallan. Men det har jag läst dom flesta 6 åringar har.

    Andra pratar oxå. Ofta sitter han och pratar med bänk kompisen. Så är ju inte bara han. Men det är just de tled tillsägelse och när man påminner att vara tyst. Han han inte slutar utan kan istället trappa upp. Tror det handlar om att det är pinsamt att bli tillsagd så det blir något slags försvar att man blir snäppet värre.
  • Thu 28 Oct 2021 17:36
    #10
    +1

    Bra att de berättar, men det där är ju nåt som händer i skolan och då måste lärarna hantera det på plats. Ni ska så klart prata med honom hemma men, speciellt med yngre barn, är det arbete som sker "där och då".

Svar på tråden Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid