• Fri 29 Oct 2021 08:37
    2466 visningar
    5 svar
    5
    2466

    Hur gör ni andra lärare?

    Hej! Jag har nyligen tagit examen som lärare för högstadiet och är lite nyfiken över hur ni andra lärare eller handledare här skapar förutsättningar så att eleven aktivt börjar att söka kunskap och experimentera inom området på egen hand? Hur utmanar ni den att nå längre i sitt lärande än vad hen skulle göra utan din hjälp? Jag fick dessa frågorna på en arbetsintervju och då jag var lite nervös och kände mig stressad så låste det sig helt i maskineriet. Jag har kommit upp med lite svar på det nu efter intervjun, men det hade varit intressant att se hur ni andra arbetar.


     


    Mvh


     
  • Svar på tråden Hur gör ni andra lärare?
  • Fri 29 Oct 2021 12:30
    #1

    Det känns som en väldigt öppen fråga. Jag skulle inte heller ha lätt att hitta något svar där. Det beror ju mycket på ämnet. Jag kan tänka mig att det kan ingå att man har saker i klassrummet som väcker nyfikenhet. Själv har jag engelska, främst, och då har jag några affischer i klassrummet, en med text och bilder om något som kan intressera ungdomar och även en som visar hur man säger klockslag på engelska och en med allt ifrån väder-ord till månader.

    Kommer inte på så mycket annat just nu heller....

  • Anonym (Lärar­e)
    Fri 29 Oct 2021 14:18
    #2

    Det beror på hur man menar. Det är alltid bra om man kan koppla undervisningen till den verkliga världen eller på något sätt som har med eleverna själva att göra. Något de kommer att ha konkret nytta av. Det är bästa chansen att väcka ett intresse som kanske tar dem vidare.

    Annars finns det otroligt få elever som på egen hand är intresserade av det som tas upp att frågan inte ens skulle vara aktuell. Märker jag att en elev har de mentala förutsättningarna tillsammans med lite pluggvilja så försöker jag peppa dem till att utveckla sina uppgifter, gå djupare osv, men de går att räkna på ena handen varje läsår.

  • Anonym (Läxa?­)
    Fri 29 Oct 2021 15:39
    #3
    Kadburmp skrev 2021-10-29 08:37:34 följande:

    Hej! Jag har nyligen tagit examen som lärare för högstadiet och är lite nyfiken över hur ni andra lärare eller handledare här skapar förutsättningar så att eleven aktivt börjar att söka kunskap och experimentera inom området på egen hand? Hur utmanar ni den att nå längre i sitt lärande än vad hen skulle göra utan din hjälp? Jag fick dessa frågorna på en arbetsintervju och då jag var lite nervös och kände mig stressad så låste det sig helt i maskineriet. Jag har kommit upp med lite svar på det nu efter intervjun, men det hade varit intressant att se hur ni andra arbetar.


     


    Mvh


     
    Låter som en skoluppgift?
  • Anonym (ooo)
    Fri 29 Oct 2021 16:29
    #4

    Hoppas det inte menades som att elever ska "forska", som var så populärt ett tag men som man sedan insett inte ger så bra kunskap hos kidsen. Eleverna behöver god handledning och tydlighet från läraren för att kunna lära in och förkovra sig på bästa sätt.

    Men ska jag säga något som kan trigga igång en elev så är det spelifiering/gamification av ett arbetsområde. 

  • Sun 31 Oct 2021 11:51
    #5

     


    Anonym (Läxa?) skrev 2021-10-29 15:39:35 följande:
    Låter som en skoluppgift?
    Jo, det tyckte jag med!
Svar på tråden Hur gör ni andra lärare?