• Beyou

    Vill börja studera

    Jag är 40+ nu vilket betyder att ungefär halva mitt liv har jag arbetat inom barnomsorgen. Jag känner att jag är så taggad på att byta bana helt. Sitter här och funderar på att börja plugga ekonomprogrammet. Jag har de behörigheter som krävs, matten, engelskan och samhällskunskap. Men eftersom det är typ 20 år sen jag tog studenten så blir jag orolig att jag inte ska komma ihåg något av den matte jag lärde mig då. Det är ju inte som om man använder ex. ? eller xy eller liknande i det vardagliga livet så jag har glömt massa.

    Finns det någon ekonomstudent här som kan berätta lite om hurdan studierna är, är det tuffa studier med avancerad matematik? Borde jag läsa upp matematiken innan jag hoppar på programmet?

    Sen tycker jag att det ekonomiska är läskigt, att lämna den trygga fasta inkomsten och ta studielån känns läskigt, är det lätt att överleva med studielån och inte känna det som att man blir fattig bara för att man studerar?

  • Svar på tråden Vill börja studera
  • Anotherone

    Jag har inte läst hela programmet, bara en del delkurser. Och jag upplever att det var mycket matte. Man läser tex. statistik där allt går ut på att lära sig beräkningar och sen väldigt mycket kritiskt granska massor av information och utvärdera den på olika sätt. 
    Även inom redovisning och kurser där man hade moment som rörde inflation, olika typer av index mm innehöll mycket matte.

    Sen är det en fråga om man tycker att man vill vara förberedd innan och gå en kortare uppfräschningskurs inom kommunala vuxenutbildningen tex. Eller om man är så pass ambitiös och "taggad" att man ä beredd att lägga den extra tiden. Att om man läser en kurs med mycket matte som man inte förstår så är man redo att lägga x antal timmar mer per vecka och kolla upp det vid sidan om så att man ändå hänger med. 

    Annars är jag väldigt mycket för att ta plugg-pauser i livet och byta bana Jag är fyllda 40 och läser beteendevetenskap just nu. Jättekul!

  • moaguuun

    Man behöver gilla siffror och att klura ut mönster, analysera siffror mm. Jag har gått 2 olika kurser inom ekonomi/redovisning. 

  • Beyou

    Just nu funderar jag på om jag ska läsa matte, engelska och samhällskunskap distans på komvux under våren för att förbereda mig och även höja mina betyg. För jag tvivlar på att mina betyg räcker för att komma in redan nu till våren. Skulle helst vilja ta tjänstledigt hela våren och satsa på dessa komvux studier men det är så mycket att ta reda på först vad gäller CSN och sånt. Har just nu ett väldigt stort behov av att göra något annat, har alltid älskat mitt jobb men inte just nu. Jag har tyvärr tappat gnistan helt och vill bara därifrån.

Svar på tråden Vill börja studera