• Dr Börje
    Tue 2 Nov 2021 16:29
    1363 visningar
    3 svar
    3
    1363

    "Jag tänker att..."

    Det här med att inleda med att säga "jag tänker att..." är ett otyg som brett ut sig de senaste åren. Vad är det här för ängsligt sätt att uttrycka en åsikt, mening eller vilja? 

    Någon som uttrycker sig med den inledningen ger mig uppfattningen att dom inte vågar stå för en åsikt. Man reserverar sig och håller alla dörrar öppna. "Jag tänker att...." är mer som om dom just där och då bara redogör för den senaste flyktiga iden som flög genom skallen. Om en minut kan det vara en rakt motsatt åsikt. Man vill inte riskera att stöta sig med någon eller kränka någon om man istället sa:

    - Jag tycker att....
    - Jag vill hellre....
    - Jag anser att...

    osv...

    "Jag tänker att..." är en inledning som omgärdas av en ängslighetens reservation för sina egna åsikter. 

    Hör du till dom som uttrycker dig så? Om du ser någon som håller på och misshandlar eller våldtar...går du fram och säger försynt "jag tänker att det där är inte ok...."?

    Usch. 

  • Svar på tråden "Jag tänker att..."
  • Tue 2 Nov 2021 17:51
    #1

    Jag har lagt märke till att många Stockholmare och influencers nu för tiden använder det uttrycket, så kanske en trend? Dialekt? Eller både och? Jag kan ju ha fel :) Själv använder jag inte det uttrycket, känns inte som mig liksom..

    tex youtube "Jag tänker att vi lägger på ett ansikte (sminkar sig) först, sedan får ni följa med in till stan"

    Eller föredetta arbetskamrater från Stockholm "Jag tänker att vi kan ta en fika, sedan kan vi göra si och så"

  • Tue 2 Nov 2021 18:14
    #2

    Vad är det för fel med att uttrycka sina tankar? De uttrycken du nämner är oftast rakt utbytbara mot "jag tänker".

  • S23
    Tue 2 Nov 2021 18:34
    #3

    Jag uttrycker mig absolut på det sättet. För ibland vet jag faktiskt inte vad jag själv tycker. Då blir det fel att skriva ?jag anser att?

Svar på tråden "Jag tänker att..."