• ekonomiplugg

    Är jag anmäld för snatteri?

    Hej på er!

    Jag har varit nervös i över ett halvår nu. I vintras var jag och handlade matvaror och använde självscanningen. Jag missade att skanna tre varor på ett värde av 150 kr och en butikskontrollant stoppade mig vid kassorna och frågade varför jag försökt stjäla varorna. Efter många om och men sa kontrollanten att jag inte är välkommen dit igen och att dom ska polisanmäla mig. Däremot sa dom att dom inte kan tillkalla polis då jag inte passerat sista betalningstillfället. Jag betalade mina varor och lämnade butiken. Dom sa även att dom kommer gå igenom gammalt övervakningsmaterial för att se om jag gjort något liknande tidigare. Jag vet att jag brukar vara stressad och lider av diverse diagnoser som gör att jag har missat att skanna varor tidigare och jag handlar där ganska ofta. Jag har helt slutat använda självscanning efter denna incident då jag inte längre litar på mig själv och jag har genomgått en behandling hos psykiatrin för mina diagnoser.

    Till min fundering. Detta var i mars i år, jag har inte hört något mer sedan dess. Jag har varit orolig varje dag sedan dess. Vad tror ni, när kommer brevet från polisen? Kan det ta längre tid än 1 år innan jag hör något? Jag orkar inte vänta mer, kan jag påskynda processen på något sätt?

    Stort tack på förhand för er hjälp!

  • Svar på tråden Är jag anmäld för snatteri?
  • ToniErdmann
    Mortiscia80 skrev 2021-11-02 18:12:06 följande:

    Nej, de har inte polisanmält dig.


    De har knappast polisanmält dig.
    Var ett agressivt och oprofessionellt bemötande du fick av butikskontrollanten.
  • Ginsinggeng
    ToniErdmann skrev 2021-11-02 18:23:36 följande:
    De har knappast polisanmält dig.
    Var ett agressivt och oprofessionellt bemötande du fick av butikskontrollanten.
    Aboslut folk som stjäl ska väll bli bjuda på fika av butiskontrollanterna 
  • ekonomiplugg

    Tror ni inte att dom anmäler en om dom misstänker att man gjort detta tidigare? Det verkade som att dom haft koll på mig och kontrollanten var väldigt sur och ville gärna låta mig veta hur hemsk jag är vilket jag faktiskt köper, jag håller med kontrollanten om att det är väldigt fel.

    Någonstans tycker jag att jag förtjänar en anmälan och att det är rimligt att bli anmäld men det hade ju självklart varit skönt att slippa den processen.

Svar på tråden Är jag anmäld för snatteri?