• Wed 10 Nov 2021 20:37
    5299 visningar
    8 svar
    8
    5299

    Sliten 90-talslägenhet - liten budget - hur ska vi prioritera?

    Vi flyttade till en fyrarummare för för lite mer än 1 år sedan. Lägenheten är byggd 1991 och är fruktansvärt sliten, speciellt vad gäller ytskikten. Fler och fler saker faller ihop. Samtliga vitvaror håller dock under flera år till.


    Vår budget är stram. Vi kan kanske fixa någon grej per år, men vi ska ju bo här resten av livet, så vi har ju tid på oss att fixa.


    I år har vi lagat och målat om trappan, eftersom den var farlig att gå i. Jag budgetfixade också genom att foliera den repiga och missfärgade laminatbänkskivan i köket med dekorplast, samt gjorde det fint i trädgården, så att vi kunde hänga där under hela sommaren. Vårt barns rum är helt färdigrenoverat, men övriga lägenheten har mycket kvar att önska.


    I vilken ordning bör vi satsa på resterande saker, som just nu är "mest" akut:

    - Hela vardagsrummet behöver egentligen en totalrenovering. Det är stora hål i väggarna efter utdragna mollyplugg och parketten måste slipas om. 

    - Alla innerdörrar är slitna och fula och bör bytas ut. (90-tals standarddörrar, så vi ska bara byta ut dörrbladen och måla om karmarna.) Gångjärnet till en av dubbeldörrarna i vardagsrummet har gått av på ena sidan så den ena dubbeldörren måste alltid vara stängd. Arbetsrummet saknar dörr, så vi måste köpa dörr till det rummet.

    - 25 m2 plastmatta i köket har gått upp i alla skarvar, så golvet måste bytas ut helt. Vi har tejpat skarvarna för att slippa snubbla på golvet, så det funkar ett tag till även om det inte ser snyggt ut.

    - lådfronter i köket har börjat lossna. Stommarna är okej, men skåpsluckorna har gått upp i folien och flisat sig och ser allmänt bedrövliga ut. IKEA verkar inte ha samma mått på sina lådfronter och luckor, så vi måste hitta ett annat alternativ, alternativt budgetrenovera på något vis.

    - Sovrummet måste målas om, men det vill vi helst inte göra förrän vi har råd att göra det riktigt fint där inne och köpa ny säng.

    I vilken ordning hade ni prioriterat att fixa ovanstående saker?

  • Svar på tråden Sliten 90-talslägenhet - liten budget - hur ska vi prioritera?
  • Anonym (Tea)
    Wed 10 Nov 2021 20:42
    #1

    Jag hade börjat med köket. Att inte kunna jobba obehindrat i köket eller enkelt kunna hålla rent där hade gjort mig tokig. Sen hade jag tagit tag i rummen i den ordning vi vistades i dem mest. För min familjs del hade det blivit vardagsrummet. Vuxnas sovrum hade kommit sist.

  • Wed 10 Nov 2021 21:15
    #2

    Köksgolvet, tveklöst! Sedan kökslådorna. Därefter alla dörrar och gångjärn. Slipa golvet är snabbt gjort och inte så dyrt, det kan ni slänga in egentligen när som helst. Då blir iaf väggarna sista saken att ta itu med, lite plugghål och ny färg är inte akut alls.

    Tips för skåpsluckorna: Slipa av folien och måla om dem, billigt och bra. Lådfronterna borde gå att laga.

  • Wed 10 Nov 2021 21:24
    #3
    Mortiscia80 skrev 2021-11-10 21:15:37 följande:

    Köksgolvet, tveklöst! Sedan kökslådorna. Därefter alla dörrar och gångjärn. Slipa golvet är snabbt gjort och inte så dyrt, det kan ni slänga in egentligen när som helst. Då blir iaf väggarna sista saken att ta itu med, lite plugghål och ny färg är inte akut alls.

    Tips för skåpsluckorna: Slipa av folien och måla om dem, billigt och bra. Lådfronterna borde gå att laga.


    Tack! Jag tror faktiskt att vi gör just så som du har beskrivit. 

    Jag har inte ens tänkt tanken att man kan slipa av folien och måla om luckorna, men det är ju helt klart värt att prova, så blir det inte så fasligt dyrt.
  • Anonym (Mitt råd)
    Thu 11 Nov 2021 16:38
    #4

    1) Köksgolvet och resterande av köket

    2) väggar, måla, dörrar

    Ta ett rum i taget och gör det helt färdigt (köket borde vara prio 1 av funktionella, praktiska och hygieniska skäl) istället för att fixa lite här och där.

  • Thu 11 Nov 2021 16:46
    #5

    Jag tycker ni ska ta ett rum i taget med början med köket. Alltså allt kan vara tiptop men är köket uselt blir allt annat det också. Köket är ett hems hjärta. Hjärta

    Därefter vardagsrummet. problemet med dörren hade jag löst genom att helt enkelt haka av den under tiden och istället sätta upp ett draperi.

    Sen skulle du ju kunna budgetfixa erat sovrum under tiden. En ide är ju att köpa tyg och spika upp på väggen. Jag fixade ett sovrum med Rustas sammetstyg.

  • Anonym (LS)
    Fri 12 Nov 2021 15:57
    #6

    Jag tänker att ni gör helt rätt som tejpat köksmatta och fixar yta litegrann.

    Plugghål är ju väldigt billigt att fixa, något bättre, ej perfekt med lite finspackel + färg. Har t.o.m plockat fram barns vattenfärg för att lösa till "helt ok".

    Jag hade också målatvättat dörrar, dörrkarmar och lister för att faktiskt se skicket på dem. Och faktiskt gjort en plan för det "dyra". Och bo in er. Det man ser direkt och det man stör sig på när man städar.

    Så fixa det du stör dig på vid städning först. Och hellre saker som är billiga och ger synbar effekt än dyra saker som är "investeringar". Jag hade hellre fixat ett vilsamt sovrum, än en dörr till ett barnrum. .

  • Mon 15 Nov 2021 22:27
    #7
    Anonym (LS) skrev 2021-11-12 15:57:11 följande:

    Jag tänker att ni gör helt rätt som tejpat köksmatta och fixar yta litegrann.

    Plugghål är ju väldigt billigt att fixa, något bättre, ej perfekt med lite finspackel + färg. Har t.o.m plockat fram barns vattenfärg för att lösa till "helt ok".

    Jag hade också målatvättat dörrar, dörrkarmar och lister för att faktiskt se skicket på dem. Och faktiskt gjort en plan för det "dyra". Och bo in er. Det man ser direkt och det man stör sig på när man städar.

    Så fixa det du stör dig på vid städning först. Och hellre saker som är billiga och ger synbar effekt än dyra saker som är "investeringar". Jag hade hellre fixat ett vilsamt sovrum, än en dörr till ett barnrum. .


    Tack för dina tips. Lägenheten var över huvud taget inte flyttstädad när vi flyttade in, och då såg jag mest hur skitigt det var, men nu när vi har bott in oss, så inser vi att det kommer att ta flera år innan vi får ett okej skick på lägenheten. Mycket är ju finlir, men när man inte har råd, så känns det sorgligt. Egentligen behöver ALLT en ommålning eftersom färgen har flagnat överallt, men lister och sådant tar vi vid ett senare tillfälle.


    Tipset om finspackel och färg var en bra idé. Det har vi fixat nu i helgen och det gör också att vardagsrummet kan vänta lite till. Vi har sedan tidigare satt upp tavlor, för att dölja det värsta, men nu har vi gått tillräckligt länge och stört oss på "kulhålen" i väggen där tv:n en gång satt, så det var en lättnad att kunna tona ner dem lite, även om vi vet att hela väggen måste målas om så småningom. (Märkligt att jag inte tänkte på det. Jag har ju löst sådant tidigare i lägenheter för länge sedan, men det har kanske känts för överväldigande i det här fallet eftersom det är så mycket att göra.) Golvet i köket är trots allt mest akut, även om vi har börjat vänja oss vid tejpen, så är det ju inte särskilt snyggt.

  • Mon 15 Nov 2021 22:37
    #8

    Ett lätt sätt att kamouflera fula väggar är också att hänga upp tyger, gardiner och liknande :) Det kan verkligen förvandla ett rum. Man använder vanliga gardinstänger bara, antingen in i väggen eller taket.

Svar på tråden Sliten 90-talslägenhet - liten budget - hur ska vi prioritera?