• Anonym (Kaffedraken)

    Omsorg

    Hej! Någon som vet? Kommunen skall ha ett möte om min far skall komma in på ett äldre boende. Och jag och mor skall vara med men vi vill inte. Vill inte sitta där på mötet och säga att far inte får komma. För han vill inte in på ett hem.Måste vi gå på detta möte? Kan man göra det skriftligen på något sätt. Utan att behöva ge någon annan fullmakt att företräda oss. Far 91 år senil har svårt att gå har ramlat flera gånger har nu även fått en kateter och påse ,som samlar upp kisset.

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Omsorg
  • Anonym (Kaffedraken)
    karl02 skrev 2021-11-11 11:22:22 följande:

    Hej! Någon som vet? Kommunen skall ha ett möte om min far skall komma in på ett äldre boende. Och jag och mor skall vara med men vi vill inte. Vill inte sitta där på mötet och säga att far inte får komma. För han vill inte in på ett hem.Måste vi gå på detta möte? Kan man göra det skriftligen på något sätt. Utan att behöva ge någon annan fullmakt att företräda oss. Far 91 år senil har svårt att gå har ramlat flera gånger har nu även fått en kateter och påse ,som samlar upp kisset.

    Tacksam för svar


    Men jösses! Ni är de som kan stötta din pappa. Klart ni ska gå på mötet. Ska ni lämna honom ensam att hantera detta? 

    Med de problem din gamla pappa har låter det som om han skulle behöva annat boende - eller hur är det idag? Har han hjälp i hemmet? 
  • Anonym (Kaffedraken)
    karl02 skrev 2021-11-11 11:22:22 följande:

    Hej! Någon som vet? Kommunen skall ha ett möte om min far skall komma in på ett äldre boende. Och jag och mor skall vara med men vi vill inte. Vill inte sitta där på mötet och säga att far inte får komma. För han vill inte in på ett hem. Måste vi gå på detta möte? Kan man göra det skriftligen på något sätt. Utan att behöva ge någon annan fullmakt att företräda oss. Far 91 år senil har svårt att gå har ramlat flera gånger har nu även fått en kateter och påse ,som samlar upp kisset.

    Tacksam för svar


    Självklart behöver ni inte komma, men resultatet blir ju att handläggaren kanske inte får en ansökan om äldreboende, utan att han sitter på mötet och beskriver hur bra han har det och att han minsann inte behöver nån hjälp.

    Och när det kommer till att faktiskt ansöka om hjälp så kan det ibland vara guld värt att anhöriga faktiskt är med och berättar. Det spelar liksom ingen roll att det inkommer massa brev om "hur det är". För lagen ser även dementa som värda att lyssnas på.

    Undantagsvis inbillar sig anhöriga att de helt kan få in någon på äldreboende "när det behövs", men så länge någon faktiskt har förmåga att säga nej och är tillräckligt klar för att fatta var den är, så funkar det inte.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Men va...? Varför vill ni inte hjälpa honom?? Han vill inte in på hemmet, men han behöver det! Den dagen ni hittar honom skadad eller livlös på golvet för att han saknat ordentlig tillsyn kommer ni må riktigt dåligt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    karl02 skrev 2021-11-11 11:22:22 följande:

    Hej! Någon som vet? Kommunen skall ha ett möte om min far skall komma in på ett äldre boende. Och jag och mor skall vara med men vi vill inte. Vill inte sitta där på mötet och säga att far inte får komma. För han vill inte in på ett hem.Måste vi gå på detta möte? Kan man göra det skriftligen på något sätt. Utan att behöva ge någon annan fullmakt att företräda oss. Far 91 år senil har svårt att gå har ramlat flera gånger har nu även fått en kateter och påse ,som samlar upp kisset.

    Tacksam för svar


    Jaha, så din pappa, 91, senil och med svårt för att gå ska alltså sitta där själv med biståndshandläggaren? Ursäkta, men det är riktigt lågt av dig och din mamma. Gå på mötet och se till att din pappa får relevant hjälp.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag förstår nog inte riktigt, TS. Hur bor din far nu? Hur klarar han sig? Vad vill du och din mamma?
    Det låter som om han behöver komma in på ett boende, för sin egen säkerhet... (Om inte du och din mamma kan turas om att se till honom dygnet runt i all framtid)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Personligen undrar jag över vad det är för typ av möte som biståndshandläggaren ska komma på.

    Har ni bett handläggaren komma för att det känns svårt med pappa hemma, eller är det handläggaren som hört av sig och erbjudit möte.

    Och som handläggare undrar jag förstås om din far fått en diagnos, eller om han liksom diagnostiserats av sin fru som senil.... och förstås vad svårt att gå och ramlar mycket betyder för er.

    Vanligtvis brukar man ju inte träffa folk som inte vill till äldreboende ang. detta om det inte finns en anledning. Man får ju inte utreda behovet av insatsen innan man har en ansökan. Är pappa kanske på sjukhus och mamma vill ha lugn och ro? Att inte dyka upp då kan betyda att man inte har någon som helst susning om när personen kommer hem och man inte har någon som helst möjlighet att berätta sin sida av situationen.

Svar på tråden Omsorg