• Sat 13 Nov 2021 09:50
    4371 visningar
    16 svar
    16
    4371

    Husdjur som ej kräver daglig tillsyn?

    Mina barn bor hos mig varannan vecka, de är nu runt 4-5år

    Barnen börjar snacka om husdjur, jag är dock tveksamt inställd eftersom jag uppskattar min frihet/spontanitet tiden barnen inte bor hos mig.
    Jag jobbar då mycket och drar iväg på diverse äventyr med kompisar när tillfälle ges.

    Finns det husdjur som klarar iaf en 1-2dygn själva lite då o då?

    Googlar man så kommer det upp mycket hamster och marsvin?

    Är mest intställd på något med päls som man kan hålla i och "gosa".
    Men är öppen även för någon typ av reptil.

  • Svar på tråden Husdjur som ej kräver daglig tillsyn?
  • Anonym (Nja)
    Sat 13 Nov 2021 09:57
    #1

    Djur som man kan gosa med brukar vara djur där man är hemma och gosar.

    Personligen tänker jag att akvarium är typiska djur som kan skötar mycket varannan vecka och mindre nästkommande.

  • Anonym (Maja)
    Sat 13 Nov 2021 10:04
    #2

    Husdjur av typen hamster och marsvin ska enligt lagen ha tillsyn minst 1 ggr per dag.

  • Sat 13 Nov 2021 10:10
    #3

    Alla husdjur oavsett sort måste enligt lag ha tillsyn minst 1 gång om dagen.

    Reser du bort är det ditt ansvar att skaffa djurvakt för daglig tillsyn. Antingen nån som bor hos dig, nån som tar hem djuret till sig eller vid ett större djur boka dagis/pensionat

  • Sat 13 Nov 2021 10:27
    #4

    Nej, alla djur ska ges minst daglig tillsyn, vissa arter oftare än så. Däremot är det ju fullt möjligt att skaffa ett djurslag som kan hantera att resa mellan 2 hem så att djuren följer med barnen. Hamster, tamråtta, marsvin (om de skyddas mot drag) brukar fungera bra att transportera om man har en lämplig transportbur. Kaniner är ganska stresskänsliga så där är det högst individuellt om det fungerar att resa. Ett annat alternativ är att skaffa en stående djurvakt som man kan lämna över till, exempelvis en ungdom i grannskapet som vill tjäna lite extra pengar.

    Tänk dock på att det bygger helt på att du som förälder tar ansvar för djuren, chansen att dina barn i längden kommer sköta allt på ett tillfredställande sätt är så gott som obefintlig så skaffa bara djur du själv kommer ha behållning av att ha.

    Min syster lät sina barn skaffa geckoödlor som barn. Idag är barnen utflugna sen något år och min syster står där med 2 stycken ödlor som är helt och hållet hennes ansvar, så tänk på att reptiler blir gamla.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Tips från coache­n)
    Sat 13 Nov 2021 11:55
    #5
    -1

    Ormar är jättebra djur på det sättet, de matas med flera veckors mellanrum så man kan till och med åka på utlandssemester :)

  • Sat 13 Nov 2021 12:23
    #6
    +2

    Jag tycker att det är fel att skaffa husdjur för att barnen vill ha. Alla levande varelser kräver omsorg och engagemang för att må bra och det är den vuxna som köper djuret som måste vara beredd att ta det ansvaret. Även akvariefiskar mår dåligt i en smutsig tank där man inte sköter rengöring och vattenbyte. Sluta se djur som leksaker.

  • Anonym (Elekt­ronisk hund)
    Sat 13 Nov 2021 12:44
    #7

    Nej. Alla djur behöver daglig tillsyn.

    Du kan köpa en elektronisk leksakshund till barnen.

    Alternativt att du och barnens andra förälder kommer överens att köpa en kanin, hund, katt, vandrande pinne, häst, sköldpadda eller vad det nu må vara som även den växlar boende varannan vecka.

  • Sat 13 Nov 2021 17:36
    #8
    +1
    Remote Control Robot Dog Toy, Programmable Interactive & Smart Dancing Robots for Kids 5 and up, RC Stunt Toy Dog with Sou...
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Sat 13 Nov 2021 17:43
    #9

    Tack för svaren hittills, de går faktiskt i linje med hur jag själv resonerar.

    Vore det inte för tillsynen så skulle jag personligen gärna ha ett par katter, men är inte villig att offra friheten.

    Akvarium intresserar mig, men jag har noll erfarenhet. Dessutom tror jag inte småbarn har samma utbyte av att titta på ett fint akvarium som de har av att klappa o gosa med nått pälsdjur....

    Jag gör inget förhastat, får fundera en stund till.

  • Anonym (H)
    Sat 13 Nov 2021 17:53
    #10

    Marsvin kräver mkt hantering och pyssel för att ej bli olyckliga samt rädda vid hantering. Plus att jag personligen tycker burd ska få tillgång till vistelse utanför buren, utomhus sommartid eller på golvet inne vintertid. Så de kräver mkt tillsyn.

  • Sat 13 Nov 2021 17:55
    #11
    +1
    Anonvm skrev 2021-11-13 17:43:08 följande:

    Tack för svaren hittills, de går faktiskt i linje med hur jag själv resonerar.

    Vore det inte för tillsynen så skulle jag personligen gärna ha ett par katter, men är inte villig att offra friheten.

    Akvarium intresserar mig, men jag har noll erfarenhet. Dessutom tror jag inte småbarn har samma utbyte av att titta på ett fint akvarium som de har av att klappa o gosa med nått pälsdjur....

    Jag gör inget förhastat, får fundera en stund till.


    Det finns ingen typ 4h-går i närheten med fritidsverksamhet någon/några gånger i veckan? Så får barnen bode gosa och jobba med djur, Jag vet inte om just 4H har sånt, men vår lilla park har tre klubbar för barn i olika åldrar där de får hjälpa till och umgås med djuren.
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Sat 13 Nov 2021 18:52
    #12
    +1
    Anonvm skrev 2021-11-13 17:43:08 följande:

    Tack för svaren hittills, de går faktiskt i linje med hur jag själv resonerar.

    Vore det inte för tillsynen så skulle jag personligen gärna ha ett par katter, men är inte villig att offra friheten.

    Akvarium intresserar mig, men jag har noll erfarenhet. Dessutom tror jag inte småbarn har samma utbyte av att titta på ett fint akvarium som de har av att klappa o gosa med nått pälsdjur....

    Jag gör inget förhastat, får fundera en stund till.


    Tänk på att just nu är barnen så pass små att djur oftast bara är intressanta en kvart om dagen eller tills de blir biten/riven. Samt att de tidigt lessnar på det och hittar nya saker att bli intresserad av och efter ett par månader tjatar de om att det är tråkigt och vill göra något annat

    Skaffa inga djur förrän barnen är så pass gamla att de förstår vad det innebär.
  • Sat 13 Nov 2021 19:39
    #13

    Som någon annan föreslog.. Skaffa något djur som kan följa med barnen mellan er föräldrar! Typ marsvin, kanin eller tamråtta..

  • Anonym (J)
    Sat 13 Nov 2021 23:03
    #14

    Djur i bur sänder väl inte så bra signaler..?

    Katter klarar sig ganska bra men ska ha tillsyn såklart. Du har ingen i närheten som kan titta till?

    Men det verkar som att det vettigaste vore att låta bli...

  • Anonym (Xylof­on)
    Sun 14 Nov 2021 09:27
    #15

    Är du medveten om att köp/sälj-sidor på alla sajter drunknar i annonser på djur som barn tröttnat på? Det är konsekvenserna av att skaffa djur till barn som är alldeles för små i åldern.

    Man skyller på allergier men sanningen när man ringer upp dom är att barnen tröttnat och föräldrarna likaså och oftast har det hänt något som gör att de tröttnat. Tex att de blivit biten av kaninen som tröttnat på att bäras runt, att marsvinet bet för att det var stressat och rädd för hårhänta barnhänder , att katten kissar överallt för att den inte trivs kring barn osv osv... Och för att inte tala om alla vanskötta djur där knappt ens föräldrar fattar att man måste byta det nedkissade sågspånet, tömma kattlådan varje dag och att hamstrar måste ha rent vatten dagligen..

    Djur är levande och ska behandlas med respekt och kärlek. Inget man kan reducera till en kvarts gos om dagen och sen får de klara sig själv. Det funkar inte så.

    Du som förälder måste vara beredd på att sköta djuret 24/7 året om och dessutom vara beredd på att betala för veterinär och försäkring.

  • Anonym (Nej)
    Sun 14 Nov 2021 09:29
    #16

    Nej.

    Sluta.

    Man kan inte få allt.

    Du ska inte skaffa något djur alls.

Svar på tråden Husdjur som ej kräver daglig tillsyn?