• Sun 14 Nov 2021 22:28
    6917 visningar
    17 svar
    17
    6917

    Är det inte dyrt att äta veganskt?

    Hej. Min fru vill att vi ska äta mer växtbaserad mat. Det som slagit mig är hur dyrt allting är. Om jag jämför med vanlig mjölk, matgrädde, köttfärs, kyckling mm så är ju de veganska alternativen svindyra. Hur äter ni som är veganer? Hur mycket ökade erat matkonto när ni tog beslutet?

  • Svar på tråden Är det inte dyrt att äta veganskt?
  • Kodia
    Sun 14 Nov 2021 22:32
    #1

    Jag är inte vegan, men tror att det kan bli dyrt om man mest köper ersättningsprodukter för animalisk mat. Om man istället köper mest grönsaker, quinoa, bönor, linser, ris, frukt, nötter, osv blir det inte lika dyrt. 

  • Sun 14 Nov 2021 22:43
    #2

    Ja. Ris, pasta och grönsaker äter man ju alltid som tillbehör men man vill ju inte bara äta linser och bönor varje dag. Något redigare känns som att man vill ha. 

  • Sun 14 Nov 2021 23:06
    #3

    Matkontot gick nedåt under min veganperiod. Det var ett tag sedan. Och det berodde kanske på köp av färdigrätter innan valet var taget?

    Det var för att jag lagade grytor med linser och bönor med tomatbas, ?köttfärssås? med linser, lagade egna biffar med böner eller rotfrukter. Älskar kikärtor så jag slänger gärna ner det i lite alla möjliga rätter. Köpte bönor i storpack och blötla själv. Det blev billigare då än att köpa konservburkar.

    Köper man quornfilé och använder havregrädde så blir det nog en annan sak.

    Frukosten var enbart havregrynsgröt med blåbär och nötter (rätt enformigt i längden).

    Googla på veganrecept och pröva er fram.

  • Sun 14 Nov 2021 23:10
    #4

    Min upplevelse efter att varit vegan (5 år), köttätare i (16 år) och olika typer av vegetarian i (17 år) är att det tar lite tid att vänja sig vid mättnadskänsla på enbart vegansk kost jämfört med köttkost. Man blir inte lika stockamätt så att säga. Jag tycker det tar ett tag för kroppen och magsäcken att anpassa sig så att man känner mättnadskänsla av vegansk mat även om energiinnehållet är detsamma.

  • Sun 14 Nov 2021 23:23
    #5
    +1

    Vegetarisk och veganmat är generellt billigare än köttätarkost om du lagar maten själv och inte köper en massa färdiglagat i form av låtsaskött och låtsasmjölk.

    Kolla in Portionen under tian!

  • Sun 14 Nov 2021 23:36
    #6
    Litorina skrev 2021-11-14 23:23:03 följande:

    Vegetarisk och veganmat är generellt billigare än köttätarkost om du lagar maten själv och inte köper en massa färdiglagat i form av låtsaskött och låtsasmjölk.

    Kolla in Portionen under tian!


    Vi har kollat ganska mycket men det känns som att kosten skulle bli ganska begränsad om man bara körde kikärtor, linser och bönor. Vi har inga planer på att bli veganer jämt, men min fru vill gärna att vi gör en lite större ansträngning för djurhållning och miljö. Hon har länge kört på Max 100g kött tex till sig själv.
  • Sun 14 Nov 2021 23:56
    #7

    Vi är inte veganer, men äter mycket veganskt/vegetarisk för att det är gott. Mitt tips är att försöka sluta tänka "kött med tillbehör" när man planerar maten. För ska man ersätta köttet med vegetariska eller veganska halvfabrikat blir det fort dyrt. Det finns väldigt mycket mat som är "naturligt vegansk" utan att krångla till det med ersättningsprodukter. Ärtsoppa utan fläsk tex. Billigt och verkligen inga konstigheter. Till indisk mat behöver man kanske köpa på sig lite nya kryddor, men när man väl har dem finns det mycket man kan laga med ingredienser som är lätta att få tag på. Thaimat innehåller ofta mycket grönsaker, och kokosmjölk istället för mejeriprodukter. Etc.

    Sen verkar det ju inte som ni tänkt bli veganer utan bara vill äta den typen mat oftare, och då kan ni ju faktiskt "synda" med ägg och vanliga mejeriprodukter ifall det känns enklare och billigare. Byta ut hamburgarna med portabello och svensktillverkad grilloumi tex.

  • Mon 15 Nov 2021 17:09
    #8
    Törstiga tuppen skrev 2021-11-14 23:36:35 följande:

    Vi har kollat ganska mycket men det känns som att kosten skulle bli ganska begränsad om man bara körde kikärtor, linser och bönor. Vi har inga planer på att bli veganer jämt, men min fru vill gärna att vi gör en lite större ansträngning för djurhållning och miljö. Hon har länge kört på Max 100g kött tex till sig själv.


    Jo, visst är man mer begränsad som vegis i och med att man äter en färre mängd livsmedel. Men det finns ju otroligt mycket fler vegetariska livsmedel än baljväxter. Kål av många sorter, rotfrukter, bladgrönsaker, ris och gryn och sommargrönssker som tomat, paprika och gurka.

    Bu o Bäs tips om att sluta tänka på mat som kött med tillbehör är jättebra. Släpp potatis-kött-sallad-tanken och låt en gryta vara hela måltiden tex.

    Och baljväxterna du nämnde kan tillagas på väldigt många sätt. Houmous på mackan, biffar, grytor, soppa och sallader tex. Dessa grundrätter kan i sin tur göras med så många olika smaksättningar att de blir väldigt olika varandra. Falafel jämfört med kidneybönbiff med soltorkad tomat och oliver tex - väldigt olika. Och currygryta med kikärtor och kokosmjölk eller mustig höstgryta med rotfrukter, bruna bönor, lagerblad och kryddpeppar. Väldigt olika.

    Vi har tre linssoppor som vi ofta äter. En med röda linser och tomat, en med gröna linser och timjan och en med gröna linser, broccoli och curry. De upplevs som väldigt olika trots att de alla till största delen består av linser och vatten.

    Man hittar sina favoriter med tiden. :)
  • Mon 15 Nov 2021 19:17
    #9

    Tipsar också om "Under tian" och veckomenyerna där, ambitionen är att det ska kosta under 300 kr för 4 port x 7 dagar = 28 portioner mat.
    Allt är inte veganskt, men går lätt att göra veganskt om man känner att man vill.
    undertian.com/november-2021-snabbvecka/

    Detta är inköpslistan för den veckomenyn jag länkade till, så kan man själv se om man behöver köpa allt eller om man redan har en del hemma. Som du kan se så är det inte heller en massa halvfabrikat utan renare råvaror:


    Ingredienser
    4   portioner
    Innan du handlar, se över i skafferi, kyl och frys så att du inte köper sådant du redan har
    Grönsaker 500 g potatis 10 st morötter 9 st gul lök 12 st vitlöksklyftor 350 g grönkål, färsk 100 g champinjoner 1 st citron 1 st röd chili 1 st banan
    Torrvaror och konserver 4 dl svarta bönor, torkade 3.5 dl stora vita bönor, torkade 5 dl kikärtor, torkade 8 port matvete 8 port havreris 8 port pasta 100 g valnötter eller solroskärnor 5 st stora bitar paprika, grillad/inlagd 4 dl krossade tomater 1 msk tomatpuré
    Kylvaror 2 dl valfri mjölkdryck ex. havredryck 11 dl valfri grädde ex. havregrädde ca 13% fetthalt 1 dl smakrik ost, riven
    Frysvaror 500 g bladspenat, fryst
    Kryddor 4 tsk spiskummin 1 msk rosmarin 1 msk gul curry 4 tsk kardemumma 2 msk valfri örtmix tex. örtagård 1 msk valfria örter tex. timjan, oregano, persilja 2 tsk sambal oelek eller torkad chili 5 st grönsaksbuljongtärningar 1 msk soja, gärna japansk
  • Mon 15 Nov 2021 19:43
    #10

    Alltså det är dyrare med växtbaserade mjölk o.s.v men setter man i rullning att äta vegansk mat på hel tid så bygger man upp en matrutiner som gör att man köper smart för att laga mat flera dagar i rad.

    Det finns så mycke olika maträtter från världens hörn som är veganska och mätande som pallack, en spenat rätt från Pakistan/Indien (nej den är inte super kryddad och går att göra utan kryddor)

    Så vill du få ned priskostanderna och äta mättande så ska du sattsa på maträtter från andra länder. Då behövs det inte köpas qourn eller vego produkter för dyr peng.

  • Mon 15 Nov 2021 20:00
    #11

    Tack för svaren. Har stirrat mig lite blind på ärtproteiner, oumph och quorn antagligen men vi har bestämt oss för att börja med 2 veganska och 2 vegetariska rätter i veckan att börja med. 

  • Mon 15 Nov 2021 20:04
    #12

    Låter som en spännande start. Dela gärna med dig om hur det går senare och vad du tycker. Är rätt spännande när andra testar något nytt.

  • Glinda från Oz
    Mon 15 Nov 2021 20:06
    #13

    De vegetariska hel- och halvfabrikaten är både dyra och onyttiga, gör ni mat från grunden är det billigare att äta vegetariskt än att äta kött, bönor och kikärtor kostar t.ex 40 kronor/kilo, linser är ännu billigare runt 30 kronor/kilo. Du hittar inte kött till ordinarie pris så billigt. 

  • Mon 15 Nov 2021 20:54
    #14
    Törstiga tuppen skrev 2021-11-15 20:00:38 följande:

    Tack för svaren. Har stirrat mig lite blind på ärtproteiner, oumph och quorn antagligen men vi har bestämt oss för att börja med 2 veganska och 2 vegetariska rätter i veckan att börja med. 


    Det är det som är risken, och det också som många gör.  Men för att ta ett väldigt enkelt exempel. Om man gör helt vanlig köttfärssås, 4 portioner på 400 g köttfärs kostar nötärs ca 11 kronor per portion. Byter man ut  nötfärsen mot röda linser kostar linserna ca 3 kronor per portion. Allt annat är samma.
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Mon 15 Nov 2021 21:49
    #15

    Skulle också tipsa som Aniiee påpekar:


    Börja med att köra era klassiker men byt ut proteinet eller dryga ut tex köra med 50/50 i början?
    Tex köttfärs => röda kokta linser från tetra eller köp torra och koka själv.
    Så gör ni lasagne, köttfärssås, taco och köttfärspaj med era vanliga recept förutom att stekt köttfärs byts mot kokta linser.
    Då märker ni inte så stor skillnad som om ni ska göra helt nya recept med nya smaker och kryddor.

    Sen kan ni gå vidare och byta ut någon ingrediens till tex matlagningsgrädda => iMat

    Varför inte börja förstärka era vanliga rätter med? Tex Taco med köttfärs blir till tacofärs + kidneybönor rörs ner, pastasallad med kyckling => pastasallad med bönor, linser, (ägg), men skippa kycklingen.

  • Tue 16 Nov 2021 12:13
    #16

    Nej, det är inte dyrt? 


    Jämför att köpa 1 kg nötfärs (eko, svensk) och 1 kg sojafärs så är det ungefär samma pris... 


    Sen behöver man inte äta "ersättningsprodukter" utan kan laga från grunden istället med bönor, linser etc som man köper torkade och blötlägger = skitbilligt. Eller på tetra. 


    Och havre/sojaprodukter är ju inte galet mycket dyrare än mjölkprodukter heller. Plus mjölkprodukter är inte speciellt hälsosamt.

  • Tue 16 Nov 2021 12:32
    #17

    Det är dyrt att vara okunnig och köpa produkter som ska ersätta animaliska grejer.

    Att köpa frysta och kylda halvfabrikat är dyrt om man inte inser vad man köper och varför.

    Att laga mat med torkade bönor, linser och kikärtor och att faktiskt inte köpa frysta ersättning till kött och mejeri är en enorm skillnad.

    Och sen handlar det också om att se hur färdig produkten är som man köper. 100g färskt kött är inte 100g färdig produkt, men oftast fungerar vegetariska alternativ så.

    Jag är inte vegan, så all vegansk mat jag äter är saker där jag inte behöver leta ersättare till kött/mjölk/ost.

    Äter jag veganskt så är det ofta en vegansk soppa, eller indiskt, eller ett ihopplock av olika smårätter. Inte dyra "veganska" färdigrätter.

    Min uppfattning är att vegansk mat blir precis som annan mat, precis så dyr eller billig som man har kunskap om att få till den.

Svar på tråden Är det inte dyrt att äta veganskt?