• 2102tä­nker
    Sun 14 Nov 2021 22:58
    3442 visningar
    9 svar
    9
    3442

    Plugga matematik, tips?

    Hej, jag är så himla uttråkat så jag vill plugga matte för egen nöjes skull men det var länge sedan man gick i skolan och jag är inget mattegeni precis men tyckte om ämnet i skolan. Vart ska man börja? Har ni tips på bra böcker inom matematik från ja.. gymnasienivå och upp. Inget som är för enkelt. Ska man satsa på vanliga läroböcker? Jag söker inget sånt "Pelle har 5 äpplen, 4 apelsiner och 10kr, hur många procent.....etc" det ska vara utmanande, stimulerande, svårt, det ska göra ont i hjärnan, gärna mycket geometri, formler och även bra med förklaringar osv. Det får vara på Universitetsnivå också. Skriv gärna om ni har tips på bra böcker eller om ni har tips på vart man ska börja. Syftet undrar någon kanske? Jag har inget att göra, vem vet, det kanske öppnar dörrar i framtiden. Tacksam :)

  • Svar på tråden Plugga matematik, tips?
  • Sun 14 Nov 2021 23:12
    #1
    2102tänker skrev 2021-11-14 22:58:37 följande:

    Hej, jag är så himla uttråkat så jag vill plugga matte för egen nöjes skull men det var länge sedan man gick i skolan och jag är inget mattegeni precis men tyckte om ämnet i skolan. Vart ska man börja? Har ni tips på bra böcker inom matematik från ja.. gymnasienivå och upp. Inget som är för enkelt. Ska man satsa på vanliga läroböcker? Jag söker inget sånt "Pelle har 5 äpplen, 4 apelsiner och 10kr, hur många procent.....etc" det ska vara utmanande, stimulerande, svårt, det ska göra ont i hjärnan, gärna mycket geometri, formler och även bra med förklaringar osv. Det får vara på Universitetsnivå också. Skriv gärna om ni har tips på bra böcker eller om ni har tips på vart man ska börja. Syftet undrar någon kanske? Jag har inget att göra, vem vet, det kanske öppnar dörrar i framtiden. Tacksam :)


    Det är väldigt svårt att ge tips när du inte säger vilken nivå du pluggade senast. Det skiljer ju rätt mycket även på gymnasienivå. Har du läst gränsvärden, derivata, trigonometri, integraler? Eller om man tar det på universitetsnivå, Taylor/McLaurin-utveckling, inversa funktioner, implicit derivering? Vill du ha böcker på svenska eller engelska (eller annat språk)?

    Det finns mycket på till exempel Youtube om man bara vet vad man letar efter.
  • 2102tä­nker
    Mon 15 Nov 2021 00:00
    #2
    Embla twopointoh skrev 2021-11-14 23:12:08 följande:
    Det är väldigt svårt att ge tips när du inte säger vilken nivå du pluggade senast. Det skiljer ju rätt mycket även på gymnasienivå. Har du läst gränsvärden, derivata, trigonometri, integraler? Eller om man tar det på universitetsnivå, Taylor/McLaurin-utveckling, inversa funktioner, implicit derivering? Vill du ha böcker på svenska eller engelska (eller annat språk)?

    Det finns mycket på till exempel Youtube om man bara vet vad man letar efter.
    Hej, jag minns att jag läste 2b senast på gymnasiet årskurs 1 innan jag hoppade av pga. livsförhållanden och minns också att jag tyckte det var lekstugenivå. Har inte läst något av det du nämnt, kollade upp precis och det ser intressant ut allihoppa. Fick också tips om Euclid och programmering från en annan sida. Blir bara glad nu. Har du tips på böcker som tar upp de sakerna du nämnt? Tack.
  • Nutid
    Mon 15 Nov 2021 00:23
    #3

    Tipset är att börja där du slutat. om matte b var det sista du läste försök hitta matte C, mycket är nytt just när den nivån börjar och analysen av icke linjära funktioner börjar.

    Skaffa också ma/fy/no formelsamlingen för gymnasieskolan, där står allt tydligt och lättförståelig.

  • 2102tä­nker
    Mon 15 Nov 2021 01:23
    #4
    Nutid skrev 2021-11-15 00:23:31 följande:

    Tipset är att börja där du slutat. om matte b var det sista du läste försök hitta matte C, mycket är nytt just när den nivån börjar och analysen av icke linjära funktioner börjar.

    Skaffa också ma/fy/no formelsamlingen för gymnasieskolan, där står allt tydligt och lättförståelig.


    Tack.
  • Anonym (Masso­r av matte)
    Mon 15 Nov 2021 07:15
    #5

    Kolla sida Mattecentrum. Finns rätt bra beskrivning vad som ingår i olika gymnasiekurser. Skaffa sen lämplig bok. Finns mycket tips på nätet

    Vill du kolla universitetskurser, läs kursliteraturslistorna

  • Mon 15 Nov 2021 07:48
    #6
    2102tänker skrev 2021-11-15 00:00:08 följande:
    Hej, jag minns att jag läste 2b senast på gymnasiet årskurs 1 innan jag hoppade av pga. livsförhållanden och minns också att jag tyckte det var lekstugenivå. Har inte läst något av det du nämnt, kollade upp precis och det ser intressant ut allihoppa. Fick också tips om Euclid och programmering från en annan sida. Blir bara glad nu. Har du tips på böcker som tar upp de sakerna du nämnt? Tack.
    Även om du tyckte att matte 2 var superlätt är det nog en bra idé att beta av gymnasiekurserna en efter en, eftersom de innehåller grundläggande koncept (såsom derivata, integraler, trigonometri med radianer) som måste sitta innan man kan läsa matte på mer avancerad nivå.

    Gymnasiematten har många bra läromedel, varav en del finns gratis som pdf, eller varför inte köp äldre, begagnade böcker för en spottstyver. Du behöver ju inte använda senaste upplagan, för så mycket har matten inte hunnit ändra sig de senaste åren ... Och som sagt, det finns en oändlig källa i Youtube, leta runt lite tills du hittar en person som du gillar och kolla alla dennes videor.
  • Anonym (Khan!­)
    Mon 15 Nov 2021 12:48
    #7

    Khan academy förstås. De har material från de mest basala grunderna och upp till eftergymnasial nivå. Allt gjort på ett väldigt rakt och respektfullt sätt. Och gratis.
    www.khanacademy.org

  • Mon 15 Nov 2021 16:18
    #8

    Börja inte där du slutade. Börja minst 1 gärna 2 nivåer innan. Varenda jäkla år i alla skolor på alla nivåer i hela världen börjar med repetition (ok, inte alla, lätt överdrift, men alla jag har haft kontakt med...) Även om det bara är en kortare genomgång av förra nivån så är det alltid där man börjar, även på matematikkurser och dito program på universitet. Till och med på MIT. Repetition är lite matematikens kärna. 


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • 2102tä­nker
    Sun 3 Jul 2022 14:46
    #9

    Stort tack till er alla för tipsen, det har varit till stor hjälp!

Svar på tråden Plugga matematik, tips?