• Mon 15 Nov 2021 08:24
    2806 visningar
    2 svar
    2
    2806

    Sjukskriva mig 50%

    Jag mår psykiskt dåligt efter ett trauma nyligen, men eftersom jag är ensamstående så är jag livrädd för att sjukskriva mig, vilket min chef säger att jag ska göra.

    Hon föreslår att jag sjukskriver mig halva tiden i kanske en månad. Finns det någon fördel med det jämfört med att sjukskriva sig på heltid ? Jag förstår inte riktigt vitsen. Förlorar man mycket pengar på det? Är det någon som kan räkna ut om jag har 31.000 kr i lön?

  • Svar på tråden Sjukskriva mig 50%
  • Mon 15 Nov 2021 09:08
    #1

    Sjukskriver du dig 50% så får du först en karensdag (som då kommer bli beräknad på hälften eftersom du är borta en halv dag). Sen kommer arbetsgivaren att stå för 80% av avdraget på hälften, till och med dag 14. Efter det kommer Försäkringskassan att gå in och ersätta ungefär 80% av hälften. 
    Exakt hur det kommer påverka dig ekonomiskt är omöjligt att säga utan att veta om du har andra försäkringar (en del har 10% extra from dag 15 tex).
    Men det här förutsätter också att du får ett läkarintyg som säger att din arbetsförmåga, av något skäl, är nedsatt med 50%. Annars behöver inte arbetsgivaren betala sjuklön förbi dag åtta och Försäkringskassan som tar över dag 15 betalar heller inte ut sjukpenning om du inte skickar in ett läkarintyg tillsammans med din ansökan.

  • Magica­l
    Mon 15 Nov 2021 10:04
    #2
    Gabby76 skrev 2021-11-15 08:24:22 följande:

    Jag mår psykiskt dåligt efter ett trauma nyligen, men eftersom jag är ensamstående så är jag livrädd för att sjukskriva mig, vilket min chef säger att jag ska göra.

    Hon föreslår att jag sjukskriver mig halva tiden i kanske en månad. Finns det någon fördel med det jämfört med att sjukskriva sig på heltid ? Jag förstår inte riktigt vitsen. Förlorar man mycket pengar på det? Är det någon som kan räkna ut om jag har 31.000 kr i lön?


    Här kan man räkna lite på vad man får ut (om du blivit sjukskriven av läkare)
    www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/anstalld/sjukpenning 

    När jag var heltidssjukskriven var jag naiv nog att tro att jag skulle få just 80% av lönen eftersom det var det jag hade hört. Eftersom jag tjänade över FK:s gräns, så fick jag flera tusen mindre än vad jag hade trott. FK betalar alltså inte automatiskt ut 80% utan upp till ett tak.
    På FK står det "knappt 80% men högst 810 kr/dag".

    Är du sjukskriven halvtid får du alltså din ordinarie lön för den tid du arbetar men resten från FK, så du får räkna på vad det blir jämfört med när du arbetar heltid. 
Svar på tråden Sjukskriva mig 50%