• Mon 15 Nov 2021 22:21
    3536 visningar
    27 svar
    27
    3536

    Inne kattunge

    Jag är en student på 20 år som nyss skaffade katt till lägenheten,
    Jag har haft katt hela mitt liv dock var de ute katter och aldrig kattungar under tiden vi hade dem, denna är såklart innekatt.
    Två gånger har den kissat i sängen (två dagar), dock har den bajsat i katt lådan alla gånger utan problem, problemet är dock inte toa gåendet då jag nog bara borde skaffa en till lite mindre kisslåda. 

    Självklart vet jag att kattungar är väldigt nyfikna men varje gång jag ska äta (under dessa 2 dagar) ger inte katten upp, den springer och hoppar upp på mitt bord och försöker hela tiden hitta vägar att ta sig till min mat. Så fort den hoppar upp tar jag ned den på golvet och säger bestämt NEJ. Det har ju dock bara gått 2 dagar men om den fortsätter så här kommer jag aldrig kunna äta. 

    Har andra lika problem eller är jag kanske inte en bra ägare som kan ta hand om katter. Börjar tveka på om jag borde skaffat en katt eller inte, mina föräldrar är dock villiga att ta hand om den och göra den till en utekatt där hemma om det blir för mycket. 

  • Svar på tråden Inne kattunge
  • Mon 15 Nov 2021 22:35
    #1

    Fortsätt att lyfta ner den på golvet medan du äter, kanske ge den mat samtidigt i en skål på golvet. Alla levande varelser behöver testa gränser, och det tar tid för dem att lära sig vad som är ok och inte.

  • Mon 15 Nov 2021 22:49
    #2
    +2

    Det allra enklaste för att råda bot på det är ju att ge katten mat samtidigt som du äter. Det kan ju faktiskt vara så att den är hungrig. Katter behöver äta ofta under ett dygn. Våra katter har fri tillgång till torrfoder och får blötmat tre gånger om dan.

  • Mon 15 Nov 2021 23:15
    #3

    Hmm, Den har alltid mat i en skål (torrfoder) som den äter i lite när den känner för det, så fort jag tar fram min mat blir den dock inte intresserad i sin egen utan rusar till min.

    Jag antar att det tar lite tid med sånt här, speciellt då den fortfarande är ung(14veckor).

  • Mon 15 Nov 2021 23:17
    #4

    Jag ska nog testa att köpa blöt mat som den kan få samtidigt som jag äter för o se om blötmaten tar bort intresset av min mat, dock kanske detta blir dyrt i längden då jag fortfarande är student.

  • Mon 15 Nov 2021 23:24
    #5
    lägenhetskattt skrev 2021-11-15 23:17:56 följande:

    Jag ska nog testa att köpa blöt mat som den kan få samtidigt som jag äter för o se om blötmaten tar bort intresset av min mat, dock kanske detta blir dyrt i längden då jag fortfarande är student.


    Börjar du fundera redan nu på att du inte har råd så kanske det inte var en sån bra idé?

    Det kostar en hel del att ha katt eftersom det inte bara är maten som kostar.
  • Mon 15 Nov 2021 23:25
    #6
    +2
    lägenhetskattt skrev 2021-11-15 23:17:56 följande:

    Jag ska nog testa att köpa blöt mat som den kan få samtidigt som jag äter för o se om blötmaten tar bort intresset av min mat, dock kanske detta blir dyrt i längden då jag fortfarande är student.


    Blötmat brukar sägas vara bättre mat för katter. Du kanske kan ge katten blltmat åtminstone en gång om dan?
  • neverp­reggo
    Mon 15 Nov 2021 23:37
    #7

    Kattungar är oftast svinjobbiga och många katter kommer att tigga mat även i vuxen ålder. Torrfoder är rätt trist.

  • Mon 15 Nov 2021 23:46
    #8

    Tipsar om Mjaus blötmat som är prisvärd, köp påsarna som är anpassade för kattungar.

  • Glinda från Oz
    Mon 15 Nov 2021 23:46
    #9

    Du säger att du inte har råd med blötmat hur ska du då ha råd om katten blir sjuk? Är katten ens försäkrad? Det finns en självrisk och allt täcks inte. Min katt fick t.ex operera ut en tand där försäkringen inte gällde, det kostade 8000. Har du de pengarna om de skulle hända?

    En kattunge ska helst inte vara själv han/hon är troligtvis uttråkad.

  • Tue 16 Nov 2021 00:12
    #10
    +1

    Att ha kattunge är som att ha barn, ungefär.


    Jag har aldrig haft kattungar, men blev övertalad av min man att vi skulle skaffa två kattungar när vår son var precis 2 år gammal - en månad efter att vår son precis hade lärt sig somna i sin egen säng (märkväl - somna, inte sova hela natten) och dessutom ville han sitta kvar på stolen när vi åt. Jag höll på att bli psykiskt knäckt av kattungarna. Det var som att ha en bebis igen. Jag avskydde dem något så fruktansvärt. Min kollega tittade konstigt på mig och frågade: "Varför tror du att jag tog semester under 5 veckor förra året när vi fick hem en 19-veckor gammal katt? Tror du att det är en dans på rosor eller?"


    Det behöver inte vara så illa för dig, men du måste lära kattungen. Inte klättra i gardinen. Inte klösa på soffan. Inte trilla ner bakom bokhyllan. Inte försöka tränga sig ut genom brevinkastet...


    Tänk bebis. Fördelen med katter är att de är över allt det där när de är kastrerade och förhoppningsvis innan de fyller 1 år för det mesta.

Svar på tråden Inne kattunge