• Mon 15 Nov 2021 22:52
    4435 visningar
    2 svar
    2
    4435

    Vad hade ni gjort?!

    Är så kluven!

    Vi är en familj på 2 vuxna samt snart 3 barn. Första barnet på 4 år är mitt biologiska och bor här varannan helg, andra barnet är vårat gemensamma som bor här på heltid som är 2 år och minsta ska födas i december.

    Vi har en 2rok på 65kvm (vi har sökt efter större lgh i över 1,5 års tid men inte fått napp på något föränn nu). Våran lägenhet ligger i ett SUPER fint o lugnt område ute på landet, dottern på 2 år trivs jätte bra på förskolan som är precis nedanför ängen (kan se fsk från fönstret), lägenheten är jätte fin men väldigt trång för oss, speciellt när äldsta barnet är hemma. Barnen delar på sovrummet och vi vuxna bor i vardagsrummet. Vi är långt ifrån allt o alla främst min familj (mamma, syskon etc) samt att sonen bor hos sin pappa ca 25min ifrån med bil så blir en lång väg om vi skulle börja med växelvis i framtiden. Tar en timme till sonen om man åker kollektivt. Jag har inte körkort så är lite beroende av min sambo när det gäller att handla etc. Lägenheten kostar ca 7000 i månaden, det är kallhyra så den brukar landa på ca 7700 vintertid, sommaren är billigare. Stor hyresvärd som är svin bra. Lgh är rustad med tvättmaskin och torktumlare, vind, förråd, fri parkering.

    Den andra lägenheten som vi nu kan byta till är en privat hyresvärd, lägenheten ligger centralt mycket närmre min familj och 20 min kollektivt till min son. Det är även nära överallt så jag kommer inte vara lika beroende av min sambo. Lägenheten har bra planlösning, det är en trea på 75kvm så inte så jätte stor skillnad på den vi har egentligen. Dock är det två sovrum och dom är stora! Den är endast utrustad med diskmaskin. Det är ett stort hus med fyra lägenheter i, alla hushåll delar på en tvättmaskin och torktumlare som man får paxa, man kan alltså inte boka den vilket jag tycker är lite oseriöst och jobbigt med tanke på att vi är en barnfamilj. Finns ej barnvagnsförråd så barnvagnarna får vi ha inne i lägenheten. Hyran, som är varmhyra, ligger nu på 8700 och förväntas höjas varje år mellan 2-4 procent vilket känns lite väl mycket kanske? Parkering kommer kosta 250kr i månaden. Elen brukar landa på ca 300-400kr enligt hyresvärden. Vi kommer behöva säga upp förskoleplats men denna lägenheten ligger också i ett lugnt fint område nära till förskolan. Så om vi räknar högt kommer lägenheten kosta 9500 i månaden, detta året.

    Vad hade ni gjort, hade ni avvaktat o kollat på en större lägenhe eller tagit denna? Är VÄLDIGT osäker på om det är värt att byta bort våran till den andra. Samtidigt som det känns jobbigt att behöva bo som mest fem personer i våran 2rummare på 65kvm? det som gör mig mest kluven är hur hyreshöjningen blir, känns inte värt att bo i en 3rok på 75kvm om den ska kosta överdrivet mycket i månaden.

    Hjälp?

  • Svar på tråden Vad hade ni gjort?!
  • Tue 16 Nov 2021 11:25
    #1

    Någon?

  • Anonym (ppp)
    Tue 16 Nov 2021 12:01
    #2

    För mig låter det som lite för många osäkra faktorer för att jag skulle ta den andra lägenheten. Det är ett rätt stort arbete att flytta och det blir alltid kostnader pga själva flytten, något man inte alltid tänker på. 

    Har ni möjlighet ha lite is i magen, fortsätta spara pengar, och leta efter en annan, så tror jag det kanske är bättre. 

Svar på tråden Vad hade ni gjort?!