• Anonym (Lena5­7)
    Tue 16 Nov 2021 00:12
    21919 visningar
    181 svar
    -8 +3
    181
    21919

    vem betalar på dejt?

    Hej!

    Vill höra er syn på detta. Vem tycker ni ska betala på en första dejt? Mannen eller kvinnan? Eller ska man betala var för sig?

    Om en man inte betalar på en första dejt så får han ingen andra dejt med mig. Det bara är så. Jag känner mig inte ?köpt? för att han betalar maten?.. är inte skyldig honom sex efteråt eller så. Vet att vissa kvinnor känner så och får någon ?tacksamhetsskuld?..

    Jag personligen anser att mannen ska betala på en första dejt, och andra etc. Man vill ju känna sig kvinnlig och uppvaktad! Mannen ska protect och provide.

    Går igång på en klassisk gentleman som håller upp dörren, tar notan etc. Sedan är jag ju väldigt svag för blommor och dikter med. Vad anser ni?

  • Svar på tråden vem betalar på dejt?
  • Tue 16 Nov 2021 00:19
    #2

    Kommunikation, stavas det. Vill den ena bjuda så gör man det. Vill den andra bjuda, så gör man det. Vill dela dela på kostnaden, så gör man det.


    Första dejten bör man definitivt vara lyhörd. Andra dejten - om man funderar över en tredje - så bjuder man eller blir bjuden eller kanske inte. Ni pratar väl förhoppningsvis med varandra så att ingen får en gratismiddag och så ses ni aldrig igen? Romantiken märker man också medan man gör det hela, kan jag väl tycka och när väl känslorna kommer in, så spelar det kanske inte så stor roll, om det inte är så att den ena blir fattig av det hela.

  • Tue 16 Nov 2021 00:30
    #3
    +1

    Min man var (och är i många fall) en klassisk gentleman Han diktar gärna och ofta (nu efter några år tillsammans så får jag till och med spydliga dikter på rim när han blir irriterad), han håller upp dörren och drar ut stolen, men kan käka godis i soffan utan att bjuda. Han tjänar betydligt mindre än vad jag gör, men det visste jag faktiskt inte under första dejten för 9 år sedan. Trots det delade vi på kostnaden, så klart, under första dejten. 


    Jag har dock ingenting emot att han skriver dikter åt mig fortfarande (även om de ibland är ironiska), och drar ut stolen (bland med ett hånfullt leende och en spydlig kommentar), och är snygg i sin skjorta trots att han är fattigare än jag. Jag fick trots allt byta ut hans skjortor när de var trådslitna, men då blev det mellandagsrea på Dressman eftersom vi båda är fattiga.


    Blommor och dikter och att dra ut stolar har INGENTING med att man betalar för varandra att göra. En diktande man är riktigt coolt! En man som plockar blommor på ängen när han inte har en krona, är cool. 


    Luras inte av yta, men gillar du dikter och gentlemannastuk, så kör på, men det har ingenting med pengar att göra. Det handlar om uppfostran och intresse. Jag lurades aldrig och det är jag glad för (men jag gillar dikter, skjortor (trots att de blir trådslitna) och att diskutera timme ut och timme in under många, många år tillbaka)

  • Tue 16 Nov 2021 00:32
    #4

    Jag är beredd på att betala själv så får det bli en trevlig överraskning om han betalar. Men det beror på hur det gick till innan också. Säger han att han vill bjuda mig på middag så räknar jag med att han bjuder, alltså betalar för mig. Annars är bjuda fel ord att använda.

    Frågar han om vi ska äta en bit mat tillsammans så är jag beredd att betala.

    Det är trevligt att bli bjuden tycker jag. Jag är gärna den som bjuder/betalar nästa gång.

    Vid två tillfällen har jag däremot missförstått och de bad mig svischa min summa efter maten. Därför tänkte jag att det är lika bra att vara förberedd.

  • Anonym (Manne­n)
    Tue 16 Nov 2021 00:50
    #5
    -1 +3

    Självklart ska mannen betala. Jag älskar att bli uppvaktad och det hör till att mannen betalar på dejterna. Alla män som jag har dejtat har betalat, men så dejtar jag bara invandrare också. Har fått uppfattningen att svenska män är snålare.

  • Anonym (Manne­n)
    Tue 16 Nov 2021 00:53
    #6
    -2 +5
    Guldnovan skrev 2021-11-16 00:32:25 följande:

    Jag är beredd på att betala själv så får det bli en trevlig överraskning om han betalar. Men det beror på hur det gick till innan också. Säger han att han vill bjuda mig på middag så räknar jag med att han bjuder, alltså betalar för mig. Annars är bjuda fel ord att använda.

    Frågar han om vi ska äta en bit mat tillsammans så är jag beredd att betala.

    Det är trevligt att bli bjuden tycker jag. Jag är gärna den som bjuder/betalar nästa gång.

    Vid två tillfällen har jag däremot missförstått och de bad mig svischa min summa efter maten. Därför tänkte jag att det är lika bra att vara förberedd.


    Jag hade känt mig okvinnlig och förnedrad om mannen bad mig swisha efter maten. Vad är det för oförskämt beteende!

    Hur kan du acceptera detta? Hade jag varit du så hade jag bett honom fara och flyga och det hade inte blivit någon mer dejt med honom! Aldrig hört något så konstigt beteende av en man. Är man på dejt så ska mannen vara gentleman om han vill få mig intresserad av honom.
  • Anonym (Samma­)
    Tue 16 Nov 2021 05:47
    #7
    Guldnovan skrev 2021-11-16 00:32:25 följande:

    Jag är beredd på att betala själv så får det bli en trevlig överraskning om han betalar. Men det beror på hur det gick till innan också. Säger han att han vill bjuda mig på middag så räknar jag med att han bjuder, alltså betalar för mig. Annars är bjuda fel ord att använda.

    Frågar han om vi ska äta en bit mat tillsammans så är jag beredd att betala.

    Det är trevligt att bli bjuden tycker jag. Jag är gärna den som bjuder/betalar nästa gång.

    Vid två tillfällen har jag däremot missförstått och de bad mig svischa min summa efter maten. Därför tänkte jag att det är lika bra att vara förberedd.


    Är som dig, det bästa är att prata om detta innan man går in på restaurangen och beställer.

    I bland är det bättre att vara rak på sak.

    -Betalar vu var för sig eller bjuder du på maten?

    Jag betalar gärna min mat själv för då behöver jag inte ha dåligt samvete om jag beställer något dyrt. En del restauranger har mat från 170 och upp och även om jag äter ute själv ofta så får priserna mig att tänka " vad av dessa ger mest mat?"

    Jag blir hellte bjuden på en fika som jag kan njuta av och utan att få dåligt samvete över priset.
  • Tue 16 Nov 2021 06:08
    #8
    +3

    Jag har alltid betalat på dejt.
    Klart att mannen ska bjuda!
    Man vill ju uppvakta den man dejtar.
    Blir nog en dejt i helgen om allt klaffar....någonstans i ÖrebroSkål..


    Burnout
  • Anonym (Mmmmm­m)
    Tue 16 Nov 2021 06:10
    #9
    +1

    Hur ska betalningen fördelas när två män eller två kvinnor är på dejt?

  • Anonym (Johan­na)
    Tue 16 Nov 2021 06:39
    #10
    Hotrod skrev 2021-11-16 06:08:46 följande:

    Jag har alltid betalat på dejt.

    Klart att mannen ska bjuda!

    Man vill ju uppvakta den man dejtar.

    Blir nog en dejt i helgen om allt klaffar....någonstans i Örebro..


    Låter trevligt, vart ses vi?
  • Anonym (Nej)
    Tue 16 Nov 2021 06:54
    #11
    +2

    Den som bjuder ut. Hade tyckt det var väldigt skämmigt om jag tydligt bjudit ut någon och sedan förväntat mig att den skulle betala.

Svar på tråden vem betalar på dejt?