• Plojws

    Bil som får motorstopp vid start

    Hej, för några månader sedan så dog mitt bilbatteri helt, fick hjälp med att starta med startkablar och den har kört helt ok fram tills nu. Dock vid varje start så har den fått allt mellan 1-5 motorstopp innan motorn gått igång, så har precis bytt till ett nytt batteri men problemet kvarstår..

    Får alltså vid varje start några motorstopp, vilket inte har hänt tidigare, någon som vet vad det kan bero på?!

  • Svar på tråden Bil som får motorstopp vid start
  • Vandraren80
    Plojws skrev 2021-11-16 10:21:08 följande:

    Hej, för några månader sedan så dog mitt bilbatteri helt, fick hjälp med att starta med startkablar och den har kört helt ok fram tills nu. Dock vid varje start så har den fått allt mellan 1-5 motorstopp innan motorn gått igång, så har precis bytt till ett nytt batteri men problemet kvarstår..

    Får alltså vid varje start några motorstopp, vilket inte har hänt tidigare, någon som vet vad det kan bero på?!


    Låter motorn "trög och seg" när du vrider om nyckeln och startar? Isåfall skulle det kunna vara generatorn som inte laddar som den ska, det skulle kunna förklara att det gick att starta med startkablar.

    Men det låter nästan mer som något med tändningen, dåliga tändstift, glapp i någon tändkabel. Detta kan leda till att motorn blir "sur" och svårtstartad, samt att den går kasst tills den blir lite varm, då brukar den ofta komma igång.

    Något annat avvikande? Vit/svart rök ur avgasröret? Är motortemperaturen ok hela tiden när du kör?
  • Anonym (wor)

    Glapp i tändning/startspärr eller bränslepumpen är det första jag tänker på men rätt omöjligt att gissa tyvärr.

    Lämna in den och kolla ev. felkoder.

  • Plojws

    Tack för era svar! Den kan ?hoppa? lite första minuterna man kör, men annars kör den bra, och temperaturerna är bra. Får kontakta verkstaden och be dom kolla! Tack igen!

Svar på tråden Bil som får motorstopp vid start