• Wed 17 Nov 2021 09:04
    2292 visningar
    6 svar
    6
    2292

    Någon juridiskt kunnig?

    Min dotter och hennes sambo ska separera. De har skrivit bodelningsavtal gällande bostadsrätten med hjälp av en jurist och i detta framgår hur mkt hennes sambo ska lösas ut med. Banken har beviljat lånelöfte. Nu har ett moment 22 uppstått. Banken hävdar att de ej kan betala ut lånet förrän bostadsrättsföreningen skrivit över lägenheten på min dotter. Bostadsrättsföreningen å sin sida hävdar att de ej kan skriva över bostadsrätten på min dotter innan banken betalat ut lånet. Så här skriver föreningen:


    "Det låter som din handläggare på banken har en annan uppfattning. Det finns ett gemensamt lån med en pantsättning lägenheten för det lånet som gäller er båda. 


    Föreningen kan bli skadeståndsskyldig om panter och lån inte är korrekta enligt de lån som finns på lägenheten.  Bankerna har normalt en egen avdelning som hanterar pantsättning 

    När lånen och pantsättning ligger på dig, så kommer du in med en ansökan om överlåtelse, som skall signeras av er båda. Blanketten får du från oss när vi fått brev från banken att lån och pantsättning är ändrad


    När det gäller xxxbanken så sköter inte bankkontoren om panthanteringen, utan det är stadshypotek som hanterar dem och de som utfärdar dokumentet, om noterade eller avnoterade panter för  lån på lägenheten. Dokument om lån och panter som skickas  till föreningen, som enligt lag måste notera dem  till lägenhetsförteckningen omgående. "

    Och banken säger så här:



    "Nej så gör vi inte. Om ägandet inte har gått över till dig hos föreningen kan du inte ta över lånen." 


    Någon här på FL som vet vem som har rätt? Eller någon här som gjort någonting liknande vid separation?



  • Svar på tråden Någon juridiskt kunnig?
  • Anonym (Varfö­r?)
    Wed 17 Nov 2021 09:22
    #1

    En tråd till om samma sak. 

  • Wed 17 Nov 2021 09:25
    #2
    Anonym (Varför?) skrev 2021-11-17 09:22:35 följande:

    En tråd till om samma sak. 


    Varför inte länka till den andra tråden i så fall om nu ts missat att det redan finns en tråd i ämnet?
  • Wed 17 Nov 2021 09:25
    #3
    Anonym (Varför?) skrev 2021-11-17 09:22:35 följande:

    En tråd till om samma sak. 


    Varför inte länka till den andra tråden i så fall om nu ts missat att det redan finns en tråd i ämnet?
  • Anonym (ppp)
    Wed 17 Nov 2021 10:29
    #4

    Den andra tråden ligger precis ovanför denna, i kategorin juridik. Enkelt att hitta.

    Jag funderade också över varför mamsen skriver en tråd för att fråga å sitt vuxna barns vägnar, när denne ändå frågar själv också? 

  • Anonym (Tips från coache­n)
    Wed 17 Nov 2021 10:35
    #5

    Tänker lite utanför boxen... De skulle kunna ha ett telefonmöte på fyra personer; dottern, sambon, banken och en styrelserepresentant. Då kan styrelsen och banken få bekräftat av varandra att lgh kommer stå på dottern och att banken kommer att skriva lånet på henne. De kanske till och med kan göra det klart där och då över telefon, om din dotter och sambo sitter hos Brf och skriver på papper på plats.

  • Wed 17 Nov 2021 20:01
    #6
    Anonym (ppp) skrev 2021-11-17 10:29:08 följande:

    Den andra tråden ligger precis ovanför denna, i kategorin juridik. Enkelt att hitta.

    Jag funderade också över varför mamsen skriver en tråd för att fråga å sitt vuxna barns vägnar, när denne ändå frågar själv också? 


    Haha! Kommunikationsmiss kallas det. Jag och dottern kommunicerade inte med varandra att båda skrivit en tråd om detta. Så nu slipper du gå till sängs med dina oerhörda funderingar över varför två trådar startats. :-P
Svar på tråden Någon juridiskt kunnig?