• Um Hamza
    Sat 20 Nov 2021 11:05
    5999 visningar
    19 svar
    19
    5999

    Låta kladd torka in, varför gör man det?

    Jag vill försöka förstå min sambo, någon som gör likadant som kan hjälpa till? Han är föräldraledig och får såklart göra precis som han vill. På nåt sätt hittar han aldrig tiden/tillfälle att torka upp maten på golvet, på stolen och på bordet eller ta bort tallriken på 1åringens plats. Så när jag då efter jobbet ska sätta honom där får jag antingen ta fram svamp och diskmedel och skrubba bort mat som grott in, eller ta honom i knät. Vi vill såklart låta barnet äta själv, och han kastar varannan tugga bredvid sig ned på golvet. Man kan bara gå i köket med inneskor. Ibland skrubbar sambon av matstolen när man ber honom, men sällan golvet. Blir lite ledsen nör jag dammsugit och moppat och det redan två dagar senare, alltså många måltider, är fullt med olika maträtter i stenhårda fläckar. Jag hade en rätt enkel rutin där jag började redan när barnet var kvar i stolen att torka av golvet, sen stolen, sen lyfta upp barnet. Det brukade ta mig 1 minut uppskattningsvis. Min sambo har en fobi för disktrasor och brukar ibland ta fram damsugaren och dammsuga upp de gamla havreringarna som klistrats fast med yoghurt, genom att knacka loss dem med dammsugarröret. Det är väl ett sätt, men fläckarna är ju kvar. Han tycker att alla sysslor hemma är omöjliga att genomföra med en ettåring. Han bär sonen hela tiden, och jag fattar att det blir krångligt då. Det gör mig inte så mycket att han inte kan ta nån disk eller laga mat förrän jag kommer. Samtidigt kan han klaga på de stora barnen om de lämnar en skål med müslirester på diskbänken som kan torka fast i skålen, men han skulle aldrig röra trasan för att torka av bordet där han eller sonen suttit. Han var förstås sån här innan vi fick barn när det gäller att torka. Någon likadan som kan förklara? Varför väljer man fasttorkat över färskt klet?

  • Svar på tråden Låta kladd torka in, varför gör man det?
  • S23
    Sat 20 Nov 2021 11:29
    #1
    +1

    Har han fobi för trasan så löser ni detta genom att köpa tvättlappar. Alltså engångs som han blöter upp själv och som sedan slängs när han använt dem

  • Sat 20 Nov 2021 11:30
    #2
    +1

    Han väljer bort det för att han är bekväm. Han kan torka när du kommer hem och kan ta barnet en stund, det ska inte du behöva göra.

  • Sat 20 Nov 2021 11:30
    #3

    Låt din sambo använda microfibertrasor. Då kan ha ta en ny och ren varje gång det ska torkas. Eller våtservetter. Men det blir som en hinna om man torkar. Jag moppar alltid golvet efter min 1årings måltider. Och torkar av både stol och unge. Men märkt att många inte gör det.

  • Sat 20 Nov 2021 11:31
    #4

    Varför använder han inte hushållspapper med lite vatten på och torkar upp?

    Det är mycket enklare att få bort direkt än att låta det torka in. Det håller jag med om.

    Alla är olika, har olika taktiker, olika förutsättningar. Endel blir stressade av minsta lilla gnabb från barnen och blir hyperstressade och får inte gjort något mer än det absolut nödvändigaste och andra berörs inte alls på samma nivå och kan storstäda med två små tvillingar under året.

  • Sat 20 Nov 2021 11:34
    #5

    Om han har en fobi, på riktigt alltså, så kan man som S23 säger använda engångstrasor men det blir så klart dyrt i längden och inte särskilt miljövänligt heller. Istället rekommenderar jag att ni köper in ett gäng microfibertrasor och byter dagligen eller hur ofta han nu tycker det är nödvändigt och så tvättar ni dem. Byter man dagligen så håller de sig fräschare, jag vet inte hur ni gör nu men om det går flera dagar förstår jag att han tycker att det är äckligt.

  • Sat 20 Nov 2021 11:38
    #6
    +1

    Han låter bekväm, eller tycker att det är trist. Påpeka att du från nu förväntar dig att han börjar rengöra golv, stol, bord och annat som blir kladdigt innan du kommer hem och det har grott in. Säg att om han har fobi för trasor får han använda våtservetter eller tvättlappar eller annat, men att du INTE vill komma hem och behöva göra rent sånt som han borde ha gjort rent efter måltiden.

    Ett tips är också att ha en sån där golvbricka i plast (som man egentligen ska ha för att inte kontorsstolar ska förstöra golvet) under barnets matstol. Dels kan dessa vara lättare att torka av - men de går även i värsta fall att ta och spola av i duschen om det blivit REJÄLT kladdigt.

    Jag vet att vissa tycker att ääääär man föräldraledig ska man baaaaara ta hand om barnet och hushållet gör man tillsammans och blaha blaha, men ärligt talat hinner man faktiskt med lite hushållsgöra också när man är hemma. Har fyra barn, varav ett är EXTREMT krävande, och hinner jag svabba av stolar, bord och golv efter måltider hinner din man också svabba av efter en unge

  • Sat 20 Nov 2021 11:42
    #7

    Och som svar på "VARFÖR" han gör det är väl det enklare svaret "DU". Han vet väl att du kommer hem och rengör det i slutändan, om han struntar i det.

    Ni skulle kanske behöva komma överens om en städnivå som ni båda är okej med, och sedan hjälpas åt att hålla den nivån. Torka bort matrester hamnar rimligen på den nivån...

  • Sat 20 Nov 2021 11:46
    #8

    Det rimligaste är väl att du tar barnet när du kommit hem och så får han torka av på sitt sätt då. Det är ju faktiskt helt orimligt att du ska kunna ta barnet och städa samtidigt men inte han.

    Prata om problemet och se om ni kan hitta en lösning. Viktigt är att du är lyhörd och inte bagatelliserar det han tycker är svårt eller äckligt. Men det betyder inte att du ska göra allt själv. Vilka krav hade han på dig när du var hemma, outtalade och uttalade?

  • nernu
    Sat 20 Nov 2021 14:29
    #9
    fjanten skrev 2021-11-20 11:42:01 följande:

    Och som svar på "VARFÖR" han gör det är väl det enklare svaret "DU". Han vet väl att du kommer hem och rengör det i slutändan, om han struntar i det.

    Ni skulle kanske behöva komma överens om en städnivå som ni båda är okej med, och sedan hjälpas åt att hålla den nivån. Torka bort matrester hamnar rimligen på den nivån...


    Det här. Han vet ju att du tar det när du kommer hem så han behöver inte.
  • Sat 20 Nov 2021 15:27
    #10

    Min fru är likadan, fast hon har ingen fobi. Istället heter det att det varit mycket idag... Så man har inte hunnit.

    Orkar inte bråka om det, har försökt med att det tar ju mer tid sen om det är fasttorkat, men det hjälper inte.

    En del människor gör på ett sätt å andra på annat. Man får acceptera läget och kompromissa, allt kan inte göras på mitt sätt även om all logik talar för att det är det rätta sättet.

    Livet är för kort för att älta sånt här.

  • Um Hamza
    Sun 21 Nov 2021 09:59
    #11

    Han har aldrig förväntat sig något av mig. Han kritiserar aldrig. När jag vat hemma vat det absolut rörigt och han sa inget om det. Han vet vad jag tycker, men verkar ändå inte tycka att det är värt det att ta det direkt. Jag städar ytterst sällan upp efter honom, ibland skojar jag om det och då går han och städar. För mig är jämställdhet så viktig att jag sänkt min städstandard rejält sedan vi blev ett par. Det gör mig arg att ha det stökigt men jag skulle blivit ännu argare av att känna mig som en oavlönad piga hemma hos mig själv. Det som blir snett tycker jag är att kanske vänta sig saker av de större barnen och själv inte kunna torka där man suttit. Jag trodde alla gjorde det av hänsyn till nästa person, på samma sätt som man använder toaborsten efter sig. Jag blev jätteförvånad när vi flyttade ihop och han aldrig tog bort sin disk från köksbordet, nu gör han det eftersom barnen måste göra det. Lika förvånad blev jag att han inte torkar upp. Det här kladdet alltså... Ingen kan ju sätta sig där. Ska man då torka nån annans stenhårda kladd, ska man gå och hämta den som lämnade kladdet så den kan göra det innan man ens kan ta en macka, eller hur ska man göra?

  • GGN
    Sun 21 Nov 2021 21:21
    #12

    Han behöver inte städa, du gör det ju åt honom.

  • Sun 21 Nov 2021 22:18
    #13
    Um Hamza skrev 2021-11-21 09:59:57 följande:

    Han har aldrig förväntat sig något av mig. Han kritiserar aldrig. När jag vat hemma vat det absolut rörigt och han sa inget om det. Han vet vad jag tycker, men verkar ändå inte tycka att det är värt det att ta det direkt. Jag städar ytterst sällan upp efter honom, ibland skojar jag om det och då går han och städar. För mig är jämställdhet så viktig att jag sänkt min städstandard rejält sedan vi blev ett par. Det gör mig arg att ha det stökigt men jag skulle blivit ännu argare av att känna mig som en oavlönad piga hemma hos mig själv. Det som blir snett tycker jag är att kanske vänta sig saker av de större barnen och själv inte kunna torka där man suttit. Jag trodde alla gjorde det av hänsyn till nästa person, på samma sätt som man använder toaborsten efter sig. Jag blev jätteförvånad när vi flyttade ihop och han aldrig tog bort sin disk från köksbordet, nu gör han det eftersom barnen måste göra det. Lika förvånad blev jag att han inte torkar upp. Det här kladdet alltså... Ingen kan ju sätta sig där. Ska man då torka nån annans stenhårda kladd, ska man gå och hämta den som lämnade kladdet så den kan göra det innan man ens kan ta en macka, eller hur ska man göra?


    Vem tog bort hans disk innan ni blev sambo? Hans mamma? Hans ex-flickvän? Bodde han aldrig själv?
    Konstigt beteende.
  • Mon 22 Nov 2021 11:10
    #14

    Städservetter är perfekt för bakteriefobiker. 

    Torka och släng. Inte så miljövänligt, men det kanske kan hjälpa. 

  • Mon 22 Nov 2021 11:17
    #15
    -1 +1

    Men om du vill förstå honom så pratar du väl med honom och lyssnar och tar till dig det han säger? Du säger att han har fobi, har du försökt förstå vad det innebär, för honom?
    Jag menar, att fråga här och folk svarar med gissningar som i princip alltid innebär att han är en skitskalle du ska dumpa per omgående, det är ju ändå inte att förstå honom.

    Så jag tycker du ska fundera på vad det är du vill, förstå honom eller få argument att använda emot honom.

    Själv blev jag så enormt less på att tvingas skura köket efter varje måltid. Jag önskade länge att alla kök ska utrustas som badrum med avspolningsbara ytor och golvbrunnar.

    Jag löste mycket genom att lägga ut tidningar under barnstolarna. Redan där var halva jobbet gjort.

  • Mon 22 Nov 2021 17:10
    #16
    LadyJane skrev 2021-11-22 11:17:50 följande:

    Jag löste mycket genom att lägga ut tidningar under barnstolarna. Redan där var halva jobbet gjort.


    Men vad smart! Har man inte tidningar kan man ju köpa en rulle skyddspapp, sån som man har när man målar om. Önskar jag hade tänkt på det när mina barn var små.
  • Mon 22 Nov 2021 17:43
    #17
    Miooo skrev 2021-11-22 17:10:47 följande:
    Men vad smart! Har man inte tidningar kan man ju köpa en rulle skyddspapp, sån som man har när man målar om. Önskar jag hade tänkt på det när mina barn var små.
    Lika smart ide det också med skyddspapp.
    Mycket tidningar gick det åt... Skrattande

    Det är väl kanske inte helt pk idag att slösa så mycket med papper men vad sjutton, det är mitt liv det handlar om. Det är inte så himla kul att skura golven i köket minst 5 gånger om dagen. Någon gång ger man upp...
  • Mon 22 Nov 2021 22:44
    #18
    LadyJane skrev 2021-11-22 11:17:50 följande:

    Men om du vill förstå honom så pratar du väl med honom och lyssnar och tar till dig det han säger? Du säger att han har fobi, har du försökt förstå vad det innebär, för honom?
    Jag menar, att fråga här och folk svarar med gissningar som i princip alltid innebär att han är en skitskalle du ska dumpa per omgående, det är ju ändå inte att förstå honom.

    Så jag tycker du ska fundera på vad det är du vill, förstå honom eller få argument att använda emot honom.

    Själv blev jag så enormt less på att tvingas skura köket efter varje måltid. Jag önskade länge att alla kök ska utrustas som badrum med avspolningsbara ytor och golvbrunnar.

    Jag löste mycket genom att lägga ut tidningar under barnstolarna. Redan där var halva jobbet gjort.


    Smart. Vi hade hund, det funkar också bra.
  • Tue 23 Nov 2021 09:14
    #19

    Ts: vi hade sånt genomskinlig skrivbordsstolsunderlägg från Ikea under barnens stolar. Bara att ta ut och skölja med högtryckstvätten.

    Någon tipsade om hund. Katt fungera lika bra.

Svar på tråden Låta kladd torka in, varför gör man det?