• Sun 21 Nov 2021 09:54
    2087 visningar
    13 svar
    13
    2087

    Lindra ångest och oro?

    Hej!

    Jag har under det senaste halvåret fått problem med ångest och oro. Jag har alltid varit en orolig själ som mått dåligt i kortare perioder. Jag har inte haft några problem att fungera, högskoleutbildning, lyckligt äktenskap, två barn och hus. Men nu har det hängt i ett längre tag och jag känner att jag får svårare att få vardagen att fungera. Jag jobbar heltid, har ett jobb med periodvis mycket stress och tyvärr har vi behövt ta tag i viss saker mer huset.

    Detta har gjort att jag har börjat må dåligt, känner mig orolig, otillräcklig och stressad. Jag har varit hos en kurator men det kommer inte så mycket ut det. Så nu önskar jag era bästa tips för att lindra ångest och oro. Vad har fungerat bäst för er? Träning, kosttillskott mm? Alla tips mottages tacksamt.

  • Svar på tråden Lindra ångest och oro?
  • Sun 21 Nov 2021 13:06
    #1

    Har du testat mediciner?

  • Sun 21 Nov 2021 13:08
    #2

    Akupunktur brukar hjälpa mig.

  • Anonym (I)
    Sun 21 Nov 2021 13:10
    #3

    Testa friggs D-vitamin (innehåller 50mikrogram).

    Sen absolut träning är jättebra tex gym

  • Sun 21 Nov 2021 13:48
    #4
    Långbenopluto skrev 2021-11-21 13:06:34 följande:

    Har du testat mediciner?


    Nej det har jag inte gjort. Är det något som fungerat för dig?
  • Sun 21 Nov 2021 13:50
    #5
    fjanten skrev 2021-11-21 13:08:22 följande:

    Akupunktur brukar hjälpa mig.


    Intressant, jag fick akupunktur under mina graviditeter och svarade bra på det så det måste jag kolla upp!
  • Sun 21 Nov 2021 13:56
    #6

    Sömn. Mycket sömn. Göra kroppen trygg, varm och lugn. Avslappningsövningar innan sänggåendet. Skriva ner tankar och känslor, dra sig undan en stund för att reflektera varje dag. Meditation. Bruta stressen precis när den uppkommer.

  • Sun 21 Nov 2021 14:01
    #7

    Hej. Det låter nästan som att du är/ är på väg, att bli utbränd. Jag tycker att du bör boka en tid på din vårdcentral för bedömning. Skriv ner dina symptom och när dom är som värst och berätta för din läkare. Ett stressigt arbete kan leda till utbrändhet. Kronisk trötthet, virrig, stresskänslig osv.

  • Sun 21 Nov 2021 14:35
    #8

    Prioritera bort allt i ditt liv som inte är absolut nödvändigt. Gäller både arbete, folk och hemmasysslor.Ät d-vitamin. Bada varmt om du har badkar. Ett besök på V.c kanske. Om det är riktigt illa sjukskriv dig en vecka och varva ner. 

  • Sun 21 Nov 2021 14:52
    #9
    +2

    Ångest är en biologisk reaktion som garanterar att du överlever. Du sitter inte och andas i fyrkant eller äter piller när en sabeltandad tiger närmar sig, du SPRINGER för livet.
    Det är vad ångest och oro handlar om. Nu blir vi sällan jagade av sabeltandade tigrar idag men reaktionen finns kvar för att amygdala har blivit felprogrammerad och reagerar alltför häftigt även på hot som inte handlar om överlevnad.

    Så det man kan göra är att använda de stora muskelgrupperna och simulera att man springer för livet, lår och rumpa. Jobbar du riktigt hårt med dessa komemr ångesten och oron att släppa.

  • Sun 21 Nov 2021 15:54
    #10
    +1
    Jag är bara jag skrev 2021-11-21 14:35:25 följande:

    Prioritera bort allt i ditt liv som inte är absolut nödvändigt. Gäller både arbete, folk och hemmasysslor.Ät d-vitamin. Bada varmt om du har badkar. Ett besök på V.c kanske. Om det är riktigt illa sjukskriv dig en vecka och varva ner. 


    Jag håller med dig. De värsta är om man jobbar på en arbetsplats där det inte är förståelse eller om man har en läkare som inte vill förstå. Människor som inte har varit med om detta har svårt att först?

    När jag blev utbränd av stress så var det nån som

    sa - är det inte tråkigt att bara gå hemma?.? Jag visste inte om jag skulle skratta lr gråta. Jag sa bara - vi kan byta om du vill??
  • Sun 21 Nov 2021 15:55
    #11
    Deceree1 skrev 2021-11-21 15:54:19 följande:

    Jag håller med dig. De värsta är om man jobbar på en arbetsplats där det inte är förståelse eller om man har en läkare som inte vill förstå. Människor som inte har varit med om detta har svårt att först?

    När jag blev utbränd av stress så var det nån som

    sa - är det inte tråkigt att bara gå hemma?.? Jag visste inte om jag skulle skratta lr gråta. Jag sa bara - vi kan byta om du vill??


    Vart kommer alla frågetecken ifrån..
  • Sun 21 Nov 2021 16:48
    #12
    Deceree1 skrev 2021-11-21 15:54:19 följande:
    Jag håller med dig. De värsta är om man jobbar på en arbetsplats där det inte är förståelse eller om man har en läkare som inte vill förstå. Människor som inte har varit med om detta har svårt att först
    När jag blev utbränd av stress så var det nån som
    sa - är det inte tråkigt att bara gå hemma.? Jag visste inte om jag skulle skratta lr gråta. Jag sa bara - vi kan byta om du vill
    Har man inte varit där fattar man inte, så enkelt är det. Och då kommer de plumpa kommentarerna. Hoppas du mår bättre idag!  {#emotions_dlg.flower}
  • Sun 21 Nov 2021 21:57
    #13

    Sockerfri diet och raska promenader minst 30 min per dag. Dela upp 3x10 om det funkar bättre.

Svar på tråden Lindra ångest och oro?