• Mon 22 Nov 2021 16:51
    4893 visningar
    13 svar
    13
    4893

    Struntade ni i samboavtal och vad hände?

    Jag gjorde det dumma och skrev inte samboavtal. Han fick rätt till halva bostaden som jag betalat (yes hela summan, insats osv) för osv... orkar inte gå in mer på det. Vad är era erfarenheter?  
  • Svar på tråden Struntade ni i samboavtal och vad hände?
  • Tue 23 Nov 2021 10:47
    #1
    EricaCarlsn79 skrev 2021-11-22 16:51:52 följande:

    Jag gjorde det dumma och skrev inte samboavtal. Han fick rätt till halva bostaden som jag betalat (yes hela summan, insats osv) för osv... orkar inte gå in mer på det. Vad är era erfarenheter?  


    Låter inte rätt, ta kontakt med en jurist. Möjligt kan han ha rätt till halva vinsten ni ev gör. Kan du visa att du betalat kontantinsats och står på lån så har han inte rätt till detta. Köpte du bostad ensam som ni flyttade in i gemensamt vid samma tidpunkt?
  • Tue 23 Nov 2021 10:47
    #2
    EricaCarlsn79 skrev 2021-11-22 16:51:52 följande:

    Jag gjorde det dumma och skrev inte samboavtal. Han fick rätt till halva bostaden som jag betalat (yes hela summan, insats osv) för osv... orkar inte gå in mer på det. Vad är era erfarenheter?  


    Låter inte rätt, ta kontakt med en jurist. Möjligt kan han ha rätt till halva vinsten ni ev gör. Kan du visa att du betalat kontantinsats och står på lån så har han inte rätt till detta. Köpte du bostad ensam som ni flyttade in i gemensamt vid samma tidpunkt?
  • Jonnyn­ilsson
    Tue 23 Nov 2021 11:06
    #3
    EricaCarlsn79 skrev 2021-11-22 16:51:52 följande:
    Jag gjorde det dumma och skrev inte samboavtal. Han fick rätt till halva bostaden som jag betalat (yes hela summan, insats osv) för osv... orkar inte gå in mer på det. Vad är era erfarenheter?  
    Nej så funkar det inte. Om du inte själv fattar hur det fungerar rekommenderar jag att du kollar med någon som vet mer. En jurist tillexempel.
  • Tue 23 Nov 2021 11:43
    #4
    +1
    EricaCarlsn79 skrev 2021-11-22 16:51:52 följande:
    Jag gjorde det dumma och skrev inte samboavtal. Han fick rätt till halva bostaden som jag betalat (yes hela summan, insats osv) för osv... orkar inte gå in mer på det. Vad är era erfarenheter?  
    Flyttade ni in i den gemensamt? Om du redan bodde där så har han ingen rätt till lägenheten. 
  • Tue 23 Nov 2021 11:47
    #5
    Medborgare skrev 2021-11-23 11:43:48 följande:
    Flyttade ni in i den gemensamt? Om du redan bodde där så har han ingen rätt till lägenheten. 
    Nej, jag köpte den med syfte att vi skulle bo där gemensamt, vilket vi gjorde i 4 månader. Det var tills jag insåg att han hade en till relation. 
  • Tue 23 Nov 2021 13:02
    #6
    +1
    EricaCarlsn79 skrev 2021-11-23 11:47:18 följande:

    Nej, jag köpte den med syfte att vi skulle bo där gemensamt, vilket vi gjorde i 4 månader. Det var tills jag insåg att han hade en till relation. 


    Med så kort sambotid blir det någon form av jämkning. Ta hjälp av en jurist
  • Tue 23 Nov 2021 13:03
    #7
    +1
    EricaCarlsn79 skrev 2021-11-23 11:47:18 följande:
    Nej, jag köpte den med syfte att vi skulle bo där gemensamt, vilket vi gjorde i 4 månader. Det var tills jag insåg att han hade en till relation. 
    Om ni bara bodde där i fyra månader ska han egentligen inte ha rätt till en krona av bostaden.
  • Wed 24 Nov 2021 10:38
    #8

    Tack, jag behöver kolla detta. Var bara så knäckt så allt blev bara en röra. 


    Daisy28 skrev 2021-11-23 13:02:41 följande:
    Med så kort sambotid blir det någon form av jämkning. Ta hjälp av en jurist
    Daisy28 skrev 2021-11-23 13:02:41 följande:
    Med så kort sambotid blir det någon form av jämkning. Ta hjälp av en jurist
  • Jonnyn­ilsson
    Wed 24 Nov 2021 13:32
    #9
    EricaCarlsn79 skrev 2021-11-23 11:47:18 följande:
    Nej, jag köpte den med syfte att vi skulle bo där gemensamt, vilket vi gjorde i 4 månader. Det var tills jag insåg att han hade en till relation. 
    Nejmen shit vad jobbigt. Helt otroligt vilka ynkliga kräk det finns.

    Så nu är du ett varande exempel på hur man måste se om sitt hus innan man flyttar ihop. Tänk på det ni alla nykära människor som svävar på rosa moln och funderar på att bli sambopar.
  • Wed 24 Nov 2021 14:58
    #10
    +2

    Jag rekommenderar ändå att du tar kontakt med en jurist i den här situationen. Tyvärr är förfarandet helt enligt sambolagen, men det kan vara värt att titta på om ett korta samboskap skulle kunna ge ett annat resultat.

    Nej, jag har inte erfarenheter av detta då jag var särbo vid mitt bostadsköp. Jag kan med säkerhet säga att min partner aldrig hade krävt det ditt ex kräver, lag eller ej, då det är moraliskt helt orimligt. Hur är han ens funtad, och skäms han inte ens lite?

    Jag beklagar din situation.

  • Thu 25 Nov 2021 09:40
    #11
    Corly skrev 2021-11-24 14:58:55 följande:

    Jag rekommenderar ändå att du tar kontakt med en jurist i den här situationen. Tyvärr är förfarandet helt enligt sambolagen, men det kan vara värt att titta på om ett korta samboskap skulle kunna ge ett annat resultat.

    Nej, jag har inte erfarenheter av detta då jag var särbo vid mitt bostadsköp. Jag kan med säkerhet säga att min partner aldrig hade krävt det ditt ex kräver, lag eller ej, då det är moraliskt helt orimligt. Hur är han ens funtad, och skäms han inte ens lite?

    Jag beklagar din situation.


    Han anser sig ha rätt och därmed skäms inte... Jag känner mig blind sided och såg det inte komma, ens i efterhand. Men jag kanske kommer få mer insikt om ett tag. Tack för dina ord. 
  • Thu 25 Nov 2021 09:58
    #12
    EricaCarlsn79 skrev 2021-11-25 09:40:44 följande:
    Han anser sig ha rätt och därmed skäms inte... Jag känner mig blind sided och såg det inte komma, ens i efterhand. Men jag kanske kommer få mer insikt om ett tag. Tack för dina ord. 
    Skillnaden mellan er verkar vara att han kände till sambolagen, och du hade inte alls samma insikter. Kontakta advokat och bestrid om det går. Det finns gratis juristrådgivning om du googlar, då brukar man kunna få en kvarts samtal gratis om sitt ärende så vet du om det är värt att anlita någon eller inte.
  • Fri 17 Dec 2021 09:55
    #13
    +1
    TeresB skrev 2021-11-23 10:47:44 följande:
    Låter inte rätt, ta kontakt med en jurist. Möjligt kan han ha rätt till halva vinsten ni ev gör. Kan du visa att du betalat kontantinsats och står på lån så har han inte rätt till detta. Köpte du bostad ensam som ni flyttade in i gemensamt vid samma tidpunkt?
    Detta stämmer inte. Sambon har rätt till halva värdet på bostaden minus skulder. D.v.s. lånen dras av, men inte eventuell kontantinsats.
    Här står med om samboavtal: d-jur.se/samboavtal/

    Jag rekommenderar starkt TS att ta kontakt med jurist eftersom 15 § Sambolagen ger rätt till jämkning om samboförhållandet har varat under kort tid, vilket sannolikt skulle vara aktuellt här.
Svar på tråden Struntade ni i samboavtal och vad hände?