• Anonym (Kaffedraken)

    9 månaders bebis ont i magen av all mat.

    Hej,

    Vi har en 9-månaders bebis som verkar få ont i magen/blir förstoppad så fort vi ger henne något annat än bröstmjölk eller ersättning. Alltså mat (puré från 6 mån), gröt, eller välling. Vad vi än ger så panikskriker hon sen på kvällen eller natten. Även om det bara är lite. Vi märker att hon också får problem att bajsa. Har försökt backa och introducera jättelångsamt med bara en lite sked per dag. Men det slutar alltid med att hon efter några dagar har jätteont igen. Vi håller på med utredning hos barnläkare för att se om det kan vara mjölkallergi men hon visade inga tecken på det när de gjorde allergitest.

    Tänkte höra om nån annan haft liknande problem med sina barn? Tack ????

  • Svar på tråden 9 månaders bebis ont i magen av all mat.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi hade samma problem.. Trots långsamt introducerande var det många uppvak pga magen på natten, fisar och hård i magen (löst det genom att dagligen ge katrinplommon). Vi har lyckats vänja henne vid de mest neutrala rätterna med mycket möda och stort besvär. Nu är dottern snart 11 månader och vill så gärna äta allt vi äter (slutat intressera sig för burkmat i princip). Testar vi tex att ge henne ett par brödbitar så blir det gaser i magen, störd sömn, skrikfest osv. Och inte är det gluten då hon tål gröt? Får ingen klarhet i vad det är som ställer till det. Känns som vi hämmar hennes intresse för mat men magen mår verkligen inte bra av nytt. Vi har fått tid för ?utredning? så vi får se vad de kan göra. Detta är så jobbigt för alla inblandade!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej.

    Tack för ditt svar, ja det är verkligen frustrerande. Vår lilla tjej är verkligen superintresserad av mat men vi vågar just nu inte ge henne det då vi vet vilka problem hon sen får.

    Får man fråga vilka neutrala maträtter ni ger som funkar?

    Bör tillägga att hon även var förstoppad innan vi började med mat då hon drack ersättning så hon får två påsar forlax per dag vilket är en rätt hög dos och läkaren vill inte öka den ytterligare.

    Kanske får bli att komplement katrinplommonpure också sen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har samma problem med två utav mina barn. Den ena är nu 11 år och går dagligen på movicol junior vilket hon gjort sen hon var 1 år. Varför hon blir förstoppad hela tiden är ingen som vet och inget som läkarna vill utreda vidare. Hon har inga födo allergier eller medfödda sjukdomar. Hennes mage hänger bara inte med.

    Andra barnet med samma problematik är 2,5 år och har också movicol. På honom får vi se om medicinen gör sin början och förstoppningarna försvinner med tiden (det kan växa bort har läkare sagt men med egen erfarenhet utav 11 åringen så är det Bull shit)

    Movicol fungerar jätte bra på båda och är något jag rekommenderar dig att ta upp på BVC. Det har varit en guda gåva när man känt sig så värdelös att inte kunna hjälpa sina barn på ?naturliga? sett och sett dem ha så ont gång på gång. Det förändrade allt för oss och barnen har kunnat äta och må bra utan några förstoppningar (förutom när de växer och man måste skystera dosen)

    Hoppas att det löser sig för eran lilla

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är det köpesgröt är jag inte förvånad. Min lille fick jätteont av den den enda gången han provade. Kan vara samma med välling (som ju inte ens är nödvändigt öht, det är samma sak som gröt, bara flytande form). Han hade känslig mage länge- både kolik och kräktes mycket. Vi fick ta det jättelugnt när vi började med mat. Vi pratar samma sorts puré länge, bara nån sked. Mycket sakta ökning. Och allt hemlagat. Även gröten- då gick det bra.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Olaaf82 skrev 2021-11-23 10:18:47 följande:

    Hej.

    Tack för ditt svar, ja det är verkligen frustrerande. Vår lilla tjej är verkligen superintresserad av mat men vi vågar just nu inte ge henne det då vi vet vilka problem hon sen får.

    Får man fråga vilka neutrala maträtter ni ger som funkar?

    Bör tillägga att hon även var förstoppad innan vi började med mat då hon drack ersättning så hon får två påsar forlax per dag vilket är en rätt hög dos och läkaren vill inte öka den ytterligare.

    Kanske får bli att komplement katrinplommonpure också sen.


    Vet precis hur det är tyvärr.

    Vi ger burkmat då dottern verkar få mer ont i magen av vår mat. Och då egentligen de med så enkelt innehåll som möjligt (lusläser på varenda burk). Lök är stort nej tex så tex köttfärsås går bort. HIPPS potatis/majs/kalkon var länge en favorit. Samma sak med gröt - går absolut inte med fruktgröt/fullkornsgröt utan endast mild 6-månaders. Gällande katrinplommonpuren kan jag tillägga att om vi slarvar med den så blir damen hård direkt så får vår del är den ett måste. Om ni lyckas vänja bebis vid ett par maträtter så kan man ha i åtanke att bebisar inte behöver så stor variation på maten enligt BVC, men det kanske ni redan vet.

    Jag vet att det tog tid lång tid att vänja lilla damen vid både ersättning och mat men det var ju helt enkelt dags så valet var inte så stort. Ersättning dricker vår fortfarande vid läggdags efter ett sista mål med gröt. Skippa vällingen säger BVC.

    Vår dotter är född i vecka 31 och hade det jobbigt med tarmarna den första tiden så jag har länge tänkt att detta har med det att göra (högst troligt inte orsaken enligt läkare på neo-mottagningen), men nu har vi stått ut med magproblemen så länge. Jag kontaktade NEO istället för BVC för råd och de tyckte att det var en svår nöt att knäcka. Därav ska vi nu få komma på ?utredning? som jag verkligen hoppas ger oss någon lösning. Peppar peppar.
Svar på tråden 9 månaders bebis ont i magen av all mat.