• Tue 23 Nov 2021 07:23
    17484 visningar
    127 svar
    +1
    127
    17484

    Gemensam ekonomi

    Hej!

    Jag bor ihop med pappan till våra två små barn.

    Han tjänar mer än vad jag gör. Inte jättemycket men ändå så det märks av.

    Vi har ett konto där vi varje månad för över pengar som ska gå till gemensamma räkningar (hyra, försäkringar, förskola osv), mat och barnen.

    Han tycker att vi ska föra över lika stor summa varje månad medan jag tycker att vi ska föra över lika mycket procentuellt.

    Han har möjlighet att spara tusenlappar varje månad, ha sin bil och ändå kunna unna sig utöver det. Jag har möjlighet till en av dom grejerna.

    Han anser att jag får skylla mig själv då jag själv valt mitt jobb med den lön jag har. Så därför tycker han att det inte är konstigt att föra över samma summa.

    För att vara lagom omogen har jag sagt att han kan börja gå upp med barnen om nätterna när dom vaknar trots att han börjar jobba tidigt, för det är ju han själv som valt sitt jobb med dom arbetstiderna.

    Vad tycker NI?

    Samma summa pengar?

    Eller samma procentuellt?

  • Svar på tråden Gemensam ekonomi
  • Anonym (xxx)
    Sat 27 Nov 2021 15:27
    Anonym (L.) skrev 2021-11-27 13:48:04 följande:
    Fast ett äktenskap idag är ju så mycket mer än en ekonomisk-juridisk uppgörelse. Ett äktenskap innebär, att man både till varandra och inför omgivningen erkänner att man har ett seriöst och exklusivt förhållande, som man i alla fall vid denna tidpunkt förväntat sig ska hålla livet ut. Det är stort! Och än idag kan vigseln kännas viktig för en kvinna, för att den tar bort oron att mannen kanske bara utnyttjar henne för sex, samtidigt som han väntar på att träffa någon bättre. Gifter han sig med en - ja då är det The Real Thing! 
    Med tanke på att hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa, så faller ditt resonemang. The real ting existerar i kärleksfilmerna och i böcker, verkligheten ser ofta annorlunda ut.
  • sextio­talist
    Sat 27 Nov 2021 15:41
    Anonym (L.) skrev 2021-11-27 13:52:37 följande:

    ...för övrigt undrar jag, helt stilla, hur många kvinnor som har dragit sig för att bli tillsammans med en högavlönad man, just för att de har varit rädda för de här diskussionerna och implikationerna. I andra länder (t.ex. Tyskland) finns inte detta problem, för där är det självklart att man och hustru har alla pengar tillsammans, och alla gratulerar kvinnan till att hon har kommit i hamn och fått det bra!

    Här däremot, kan det visa sig att mannen har tänkt att hon ska betala hälften av alla utgifter ifrån sin undersköterskelön, och att han i stället tänker lägga sitt överskott på jaktresor med polarna, resor till Savile Row för att låta sy upp skräddarsydda kostymer, Rolex-klockor, handgjorda skor... Och omgivningen tycker sig även ha rätt att fråga om vilken "uppgörelse" paret har träffat, eftersom de har så olika inkomst. 

    Sverige har blivit skitkonstigt, och det är feministerna som har stället till det. Massor av kvinnor har fått det sämre, p.g.a. feministtramset. 


    Sämre?

    Du menar att kvinnor numera inte behöver leva kvar i en destruktiv relation utan kan ta steget att lämna?

    Visst lev kvar i din 50-talsbubbla där kvinnor var beroende av mannen eller flytta till ditt älskade Tyskland och lev din hemmafrudröm.

    Jag är glad att jag är uppvuxen i Sverige, skaffat en egen utbildning så jag kan stå på egna ben.

    Att jag väljer att leva med en man pga kärlek och inte pga ekonomi.

    Vet du, den stora majoriteten av kvinnor har fått det bättre, och det finns inget som hindrar en kvinna att vara hemma, om hon hittar någon som försörjer henne.

    De flesta välutbildade män väljer att leva med välutbildade kvinnor.

    De mest hållbara och lyckligaste relationerna finns bland jämställda par.
  • Sat 27 Nov 2021 15:41

    Detta är ett väldigt känsligt ämne för väldigt många. Det finns få saker som par bråkar om så mycket som när det kommer till pengar.

    Det finns fler delar att titta på när det kommer till delad ekonomi.

    OM vi sänu att ni delar rakt av på alla fasta kostnader mat och kläder till barnen. 
    Så har vi lite andra delar också

    - Om ni går ut och äter, vem betalar då? Och hur ofta? 
    - Ni ska resa vem betalar resan? 
    - Extra kostnader som dyker upp exempel en bil som går sönder, vem betalar då?

    För oftast finns det väldigt många andra poster i en familj som inte tas upp i diskussion som denna. Man kollar bara på dessa fasta räkningar som kommer varje månad.

    Har själv varit i denna situation där man delat på allt och sedan behållt det som vart över för sig själv.
    Det som vart då var precis samma klagande att varför ska du ha så mycket mer kvar än mig. 
    Det roliga var att precis dem sakerna jag listade över togs varje gång och enbart från min lön. Men när det klagades till andra och frågade om råd så togs aldrig den biten upp. 100 000kr om året bara runt nöjen, resor, reparationer 


    Skapa minnen
  • sextio­talist
    Sat 27 Nov 2021 15:56
    OneOf skrev 2021-11-27 15:41:47 följande:

    Detta är ett väldigt känsligt ämne för väldigt många. Det finns få saker som par bråkar om så mycket som när det kommer till pengar.

    Det finns fler delar att titta på när det kommer till delad ekonomi.

    OM vi sänu att ni delar rakt av på alla fasta kostnader mat och kläder till barnen. 

    Så har vi lite andra delar också

    - Om ni går ut och äter, vem betalar då? Och hur ofta? 

    - Ni ska resa vem betalar resan? 

    - Extra kostnader som dyker upp exempel en bil som går sönder, vem betalar då?

    För oftast finns det väldigt många andra poster i en familj som inte tas upp i diskussion som denna. Man kollar bara på dessa fasta räkningar som kommer varje månad.

    Har själv varit i denna situation där man delat på allt och sedan behållt det som vart över för sig själv.

    Det som vart då var precis samma klagande att varför ska du ha så mycket mer kvar än mig. 

    Det roliga var att precis dem sakerna jag listade över togs varje gång och enbart från min lön. Men när det klagades till andra och frågade om råd så togs aldrig den biten upp. 100 000kr om året bara runt nöjen, resor, reparationer 


    Det finns snåljåpar bland de som har gemensam ekonomi och bland de som har separat. Och det bråkas nog lika mycket oavsett vilken typ av ekonomi man har.

    Hur vi löser det?

    Den som känner för det betalar.

    Tycker någon av oss att blir obalans så säger vi till och så svischar den ena.

    Ska vi iväg så pratar vi innan.

    De gånger vi bråkat om pengar kan vi nog räkna på ena handens fingrar.

    För oss fungerar separat ekonomi bäst, fö andra inte.

    Hur gör ni med gemensam ekonomi när den ena vill ha dyra märkeskläder och den gemensamma kassan går till det?

    Eller när någon tar av den gemensamma kassan och köper en båt eller motorcykel.
  • Anonym (Komis­ch)
    Sat 27 Nov 2021 16:03
    +1
    Anonym (L.) skrev 2021-11-27 13:48:04 följande:
    Fast ett äktenskap idag är ju så mycket mer än en ekonomisk-juridisk uppgörelse. Ett äktenskap innebär, att man både till varandra och inför omgivningen erkänner att man har ett seriöst och exklusivt förhållande, som man i alla fall vid denna tidpunkt förväntat sig ska hålla livet ut. Det är stort! Och än idag kan vigseln kännas viktig för en kvinna, för att den tar bort oron att mannen kanske bara utnyttjar henne för sex, samtidigt som han väntar på att träffa någon bättre. Gifter han sig med en - ja då är det The Real Thing! 
    Så är det för dig, det är ingen allmän sanning.

    Och varför skulle det upplevas annorlunda för kvinnan än för mannen?

    Jag skulle aldrig komma på tanken att gifta mig och det visste min partner mycket väl om från början när vi blev seriösa.

    Att inbilla sig att någon är mer trogen t ex för att man är gift är att vara oerhört blåögd och godtrogen.
  • Anonym (D)
    Sat 27 Nov 2021 17:09
    sextiotalist skrev 2021-11-27 15:56:52 följande:

    Hur gör ni med gemensam ekonomi när den ena vill ha dyra märkeskläder och den gemensamma kassan går till det?

    Eller när någon tar av den gemensamma kassan och köper en båt eller motorcykel.


    Kan bara svara för egen del, vi har en egen summa varje månad som vi gör vad vi vill med, som egen hobby och egna kläder, vill jag köpa gucciväskor, motorcykel, båt eller aktier gör jag det med den delen.

    Vi har nog uppåt 10 konton för olika ändamål där vi för över uträknade summor månatligen med autoöverföring, t.ex. löne/huskonto för allt som rör huset plus mat, fordonskonto för allt ifrån drivmedel till däck och reparationer, resspar, barnkläder, fickpengar, egna sparkonton, bolånekonto för ränta o amortering.. kan nog påminna lite om företagsekonomi och låta onödigt krångligt, men det är inarbetat och överenskommet och har aldrig varit något ekonomiskt tjafs under våra 15år.

    Inkomstfördelning 34/66%
  • Sweene­yToad
    Sat 27 Nov 2021 17:21
    +1
    Anonym (Komisch) skrev 2021-11-27 16:03:41 följande:
    Så är det för dig, det är ingen allmän sanning.

    Och varför skulle det upplevas annorlunda för kvinnan än för mannen?

    Jag skulle aldrig komma på tanken att gifta mig och det visste min partner mycket väl om från början när vi blev seriösa.

    Att inbilla sig att någon är mer trogen t ex för att man är gift är att vara oerhört blåögd och godtrogen.
    Fast så är det, ialla fall statistiskt. Otrohet är vanligare bland sambopar, än ett gift par. 
  • Anonym (Komis­ch)
    Sat 27 Nov 2021 17:53
    SweeneyToad skrev 2021-11-27 17:21:29 följande:
    Fast så är det, ialla fall statistiskt. Otrohet är vanligare bland sambopar, än ett gift par. 
    Säger du det, har du möjligtvis en källa som bekräftar det.
    Och, tror du också att äktenskap är en garanti för att slippa diverse omak?
  • Sweene­yToad
    Sat 27 Nov 2021 17:54
    Anonym (Komisch) skrev 2021-11-27 17:53:24 följande:
    Säger du det, har du möjligtvis en källa som bekräftar det.
    Och, tror du också att äktenskap är en garanti för att slippa diverse omak?
    Nej, givetvis inte. 
    Äktenskap kan vara jättesvårt. 
  • Anonym (Komis­ch)
    Sat 27 Nov 2021 17:57
    SweeneyToad skrev 2021-11-27 17:54:37 följande:
    Nej, givetvis inte. 
    Äktenskap kan vara jättesvårt. 
    Och hälften av dem slutar i skilsmässa.
  • Sweene­yToad
    Sat 27 Nov 2021 17:58
    +1
    Anonym (Komisch) skrev 2021-11-27 17:57:31 följande:
    Och hälften av dem slutar i skilsmässa.
    Och? Ännu fler samborelationer går i kras. 
  • Anonym (Verkl­ig gemens­am)
    Sat 27 Nov 2021 18:08
    +1

    Vi har verklig gemensam ekonomi. Med det menar jag att vi ser partnerskapet som ett företag, förening eller valfri liknelse. I och med att jag delar mig själv o mitt liv med någon så delar jag också mina pengar.

    Bådas lön bygger tillsammans upp ett saldo som betalar räkningarna. Precis som i ett företag så tar inkomsterna hand om utgifterna o normalt bryr man sig inte vilken faktura som drog in till vilken utgift utan det blandas i bokföringen.

    På samma sätt i vår gemensamma ekonomi. Det var jag som föreslog det trots att jag tjänar mest o ligger på plus med stora belopp om man skulle räkna. Men vi är ett team och inte ett du o jag. Fördelen är att vi tillsammans har bättre köpkraft än ett du o jag.

    Vi är båda så diciplinerade så att vi vet var gränsen går så ingen får bara för sig att köpa en bil utan att diskutera det i teamet (tillsammans). Vi vet vad man kan köpa utan att fråga och det finns inga hard feelings om en köper något mer en månad eller inte. Vi till och med pratar om små saker typ du jag köpte den där eller den. Jaha ok vad kul.

    Behöver den ena något dyrare så är den andra förstående så länge det är vettigt.

    Skulle vi mot förmodan gå isär så är det inga hard feelings trots att den ena tjänat mer på dealen om man nu säger så.

  • Anonym (Katja­)
    Sat 27 Nov 2021 18:19
    sextiotalist skrev 2021-11-27 15:56:52 följande:

    Det finns snåljåpar bland de som har gemensam ekonomi och bland de som har separat. Och det bråkas nog lika mycket oavsett vilken typ av ekonomi man har.

    Hur vi löser det?

    Den som känner för det betalar.

    Tycker någon av oss att blir obalans så säger vi till och så svischar den ena.

    Ska vi iväg så pratar vi innan.

    De gånger vi bråkat om pengar kan vi nog räkna på ena handens fingrar.

    För oss fungerar separat ekonomi bäst, fö andra inte.

    Hur gör ni med gemensam ekonomi när den ena vill ha dyra märkeskläder och den gemensamma kassan går till det?

    Eller när någon tar av den gemensamma kassan och köper en båt eller motorcykel.


    Om någon vill ha dyra märkeskläder så köper den det. Det viktiga är att pengarna räcker och att det blir pengar kvar till sparande. När vi köpte båten så togs pengar från det gemensamma sparandet efter att vi pratat om saken först. Har jag svarat på frågan?
  • Anonym (L.)
    Sat 27 Nov 2021 22:35
    sextiotalist skrev 2021-11-27 15:56:52 följande:
    Hur gör ni med gemensam ekonomi när den ena vill ha dyra märkeskläder och den gemensamma kassan går till det?

    Eller när någon tar av den gemensamma kassan och köper en båt eller motorcykel.
    Det är inte särskilt svårt. Båda vet ju vad som är att se som en normal summa, att spendera "bara så där" vid ett tillfälle utan att fråga den andre. För vissa familjer kan den summan vara 1000 kronor, för andra 10 000 kronor, och för en mindre grupp 100 000 kr. Upp till det beloppet, handlar man vad man vill från det gemensamma kontot. Över det beloppet, pratar man med den andre först. 
  • Anonym (L.)
    Sat 27 Nov 2021 22:37
    Anonym (xxx) skrev 2021-11-27 15:24:18 följande:
    Även samma möjlighet att slippa arbeta?
    Fast det är normalt för män att vilja arbeta. För kvinnor kan det också vara det, men behöver inte vara det. Många kvinnor finner sin livsuppgift i att vårda sina barn, skapa goda hem, underhålla relationer, kanske göra lite välgörenhetsarbete när barnen blir större. 
  • Anonym (L.)
    Sun 28 Nov 2021 01:11
    Anonym (Verklig gemensam) skrev 2021-11-27 18:08:21 följande:

    Vi har verklig gemensam ekonomi. Med det menar jag att vi ser partnerskapet som ett företag, förening eller valfri liknelse. I och med att jag delar mig själv o mitt liv med någon så delar jag också mina pengar.

    Bådas lön bygger tillsammans upp ett saldo som betalar räkningarna. Precis som i ett företag så tar inkomsterna hand om utgifterna o normalt bryr man sig inte vilken faktura som drog in till vilken utgift utan det blandas i bokföringen.

    På samma sätt i vår gemensamma ekonomi. Det var jag som föreslog det trots att jag tjänar mest o ligger på plus med stora belopp om man skulle räkna. Men vi är ett team och inte ett du o jag. Fördelen är att vi tillsammans har bättre köpkraft än ett du o jag.

    Vi är båda så diciplinerade så att vi vet var gränsen går så ingen får bara för sig att köpa en bil utan att diskutera det i teamet (tillsammans). Vi vet vad man kan köpa utan att fråga och det finns inga hard feelings om en köper något mer en månad eller inte. Vi till och med pratar om små saker typ du jag köpte den där eller den. Jaha ok vad kul.

    Behöver den ena något dyrare så är den andra förstående så länge det är vettigt.

    Skulle vi mot förmodan gå isär så är det inga hard feelings trots att den ena tjänat mer på dealen om man nu säger så.


    Ja, och så måste det ju vara. Annars handlar det inte om kärlek överhuvudtaget, om man ska sitta och vakta på var sin pengapåse ("MY Precious!"), och ständigt vara rädd att den andra ska berika sig. Om man känner så, är det bäst att inte ha något förhållande eller äktenskap alls, utan bara ha någon som man träffar för sex då och då - och som VET att det är det som gäller. No strings attached, no questions asked...
  • Anonym (Komis­ch)
    Sun 28 Nov 2021 02:27
    Anonym (L.) skrev 2021-11-27 22:37:54 följande:
    Fast det är normalt för män att vilja arbeta. För kvinnor kan det också vara det, men behöver inte vara det. Många kvinnor finner sin livsuppgift i att vårda sina barn, skapa goda hem, underhålla relationer, kanske göra lite välgörenhetsarbete när barnen blir större. 
    Tror du verkligen på det själv?
  • Anonym (Z)
    Sun 28 Nov 2021 06:42
    +1
    OneOf skrev 2021-11-27 15:41:47 följande:

    Detta är ett väldigt känsligt ämne för väldigt många. Det finns få saker som par bråkar om så mycket som när det kommer till pengar.

    Det finns fler delar att titta på när det kommer till delad ekonomi.

    OM vi sänu att ni delar rakt av på alla fasta kostnader mat och kläder till barnen. 

    Så har vi lite andra delar också

    - Om ni går ut och äter, vem betalar då? Och hur ofta? 

    - Ni ska resa vem betalar resan? 

    - Extra kostnader som dyker upp exempel en bil som går sönder, vem betalar då?

    För oftast finns det väldigt många andra poster i en familj som inte tas upp i diskussion som denna. Man kollar bara på dessa fasta räkningar som kommer varje månad.

    Har själv varit i denna situation där man delat på allt och sedan behållt det som vart över för sig själv.

    Det som vart då var precis samma klagande att varför ska du ha så mycket mer kvar än mig. 

    Det roliga var att precis dem sakerna jag listade över togs varje gång och enbart från min lön. Men när det klagades till andra och frågade om råd så togs aldrig den biten upp. 100 000kr om året bara runt nöjen, resor, reparationer 


    TS tycks tyvärr ha tappat intresset för tråden. Men det absolut viktigaste tror jag är att man hittar en likasinnad partner, med likvärdig inställning till pengar och likvärdiga referensramar och ?ekonomisk uppfostran?. Då ökar chansen att man faktiskt gör samma prioriteringar rent ekonomiskt.

    Att den ena vill blåsa pengar kontinuerligt på mode och nöjen och liknande, och den andra vill leva snålt och spara funkar antagligen dåligt.

    Lika barn leka bäst helt enkelt.
Svar på tråden Gemensam ekonomi