• Tue 23 Nov 2021 09:17
    1908 visningar
    8 svar
    8
    1908

    När blir det nödvändigt med varsitt rum?

    Ni som gått igenom detta, hur gamla var barnen när ni ansåg att det var dags att ge dem varsitt rum om de delat rum tidigare?

    Beror ju på omständigheter givetvis, samt hur barnen är som personer, men på en höft?
    Om det spelar nån roll så bor baren med mig varannan vecka.

    Jag har 2 flickor, den stora är 5 o den lilla lite mer än ett år yngre. Idag fungerar det mycket bra att dela rum, även om de stundtals går varandra på nerverna o behöver en stund för sig själva..

    Dagens bostadsmarknad gör ju att man behöver rätt lång tid på sig att planera in ett lägenhetsbyte.

  • Svar på tråden När blir det nödvändigt med varsitt rum?
  • Tue 23 Nov 2021 10:58
    #1

    Der är aldrig nödvändig, men de kommer nog troligen att vilja ha ett rum vart. Det kan hända när de kommer i puberteten, men det kan även hända tidigare om de inte kommer bra överens eller har olika behov. Det kan du inte veta innan. Det kan även vara så att de vill dela rum, även när de är tonåringar.

    Jag tänker s
    å: om du har råd med en större lägenhet och hittar en som passar, kan du flytta hur tidig som helst. Då kan man ju använda rummet åt annat om barnen inte behöver den (än).
    Om du inte har r
    åd, får barnen snällt dela rum så länge det behövs, kanske tills den första flyttar ut.

  • Tue 23 Nov 2021 11:07
    #2

    Det är de som bor i rummen som har största mandaten. Jag kan ha åsikter men det är de själva som bestämmer.  De har önskat separata sovrum först i början av tonåren.

  • Tue 23 Nov 2021 14:08
    #3
    +2

    Inte alls. Har fått lära mig att barn, liksom vuxna, inte är gjorda för att sova ensamma, så att de delar sovrum är bara positivt. Precis som föräldrarna delar sitt sovrum.
    Det ni kan göra är att skapa andra små "krypin" i lägenheten, där den som önskar (barn som förälder) kan få en lite privat sfär vid behov. En fåtölj vänd mot fönstret eller liknade fungerar t ex, behöver inte vara märkvärdigt.

  • Tue 23 Nov 2021 14:10
    #4

    Mina barn är nu 4 och 2 och nu anser jag att det är helt lagom att de får egna rum. Skulle aldrig tvinga de bo i samma rum längre än nödvändigt och från och med nu anser jag att de har behov av det.

  • Tue 23 Nov 2021 15:52
    #5

    Nödvändigt och nödvändigt.. Grabbar , 15 månader emellan, vi tyckte att det behövdes vid 5-6-7 däriking, sakta började det påverka deras otroligt fina relation att inte få distans till varandra.

    Men de hade överlevt längre om det behövdes, men det kändes fel. Och det är så klart individuellt

  • Tue 23 Nov 2021 17:26
    #6

    Jag skulle säga 10-11 år. Då blir det viktigare att få vara ifred med vänner utan syskon. Ofta börjar barnen utforska sin sexualitet så smått i den åldern och det tycker jag att de ska ha möjlighet att göra i lugn och ro. Våra barn hade egna rum men valde att dela till skolåldern. De lekte i var sitt rum ibland men ville sova tillsammans.

  • Magica­l
    Tue 23 Nov 2021 17:29
    #7

    Jag tycker barnen kan bestämma det, om det är så att ni har möjlighet att ha rum efter deras önskemål. När mina söner var 11 och 12 så ville de sluta ha gemensamt rum. Dessförinnan gick det utmärkt att ha ett sovrum och ett lekrum. De hade kunnat dela upp det när som helst men de ville inte förrän då. 

  • Tue 23 Nov 2021 17:38
    #8

    Våra fick varsitt rum när de var fem respektive åtta. Det var främst den yngsta som vi trodde skulle tycka om att ha eget (vilket hon också gjorde). Ingen av dem hade bett om eget rum. Äldsta började uppskatta att ha eget rum något år senare, när hon var nio. De gillar att stänga dörren om sig och vara ensamma.

Svar på tråden När blir det nödvändigt med varsitt rum?