• Tue 23 Nov 2021 16:10
    2091 visningar
    5 svar
    5
    2091

    Hur berättade ni?

    Hur och när berättade ni om graviditeten för era familjer?

  • Svar på tråden Hur berättade ni?
  • Tue 23 Nov 2021 21:06
    #1

    Jag berättade för mina föräldrar redan i vecka 8 men det var för att min mamma frågade mig rakt ut om jag var gravid. Jag blev så tagen på sängen att jag inte hann tänka ut en lögn utan var tvungen att säga sanningen, haha. Mina syskon fick veta i vecka 11 på en familjemiddag då jag varit väldigt påverkad av illamående.

    Min sambos familj bor långt ifrån oss så vi ska resa ner till dem och berätta genom att överlämna ett paket där det finns inslaget ultraljudsbild och ett personligt meddelande till vardera familjemedlem. Då är jag förmodligen i vecka 14. :)

  • Wed 24 Nov 2021 07:21
    #2

    Jag ringde min bästa kompis och berättade samma dag som jag tog testet.

    Min syster åkte jag hem till två dagar senare och berättade. Detta var strax innan BIM.

    Nu är jag i vecka 6 och resten av familjen får troligen veta efter mitt ultraljud nästa vecka.

    Jag råkade ut för ett tidigt missfall förra månaden och nu kände jag att jag ville få glädjas ihop med någon. Jag behöver stöd om jag får missfall igen (min sambo är underbart men vänner behövs också) och det är så tråkigt att berätta om graviditeten ihop med dåliga nyheter.

    Jag tycker man ska göra precis som man känner för.

  • LFF
    Thu 25 Nov 2021 11:02
    #3

    Mamma har alla tre gångerna fått reda på det direkt vid plus på stickan. Jag har velat ha hennes stöd oavsett om det gått bra eller åt helsike (två gånger gick det åt helsike).

    Övrig släkt och familj har fått veta i v12 eller efter KUB-ul så resultatet av tre plus på stickan är:

    * En gång hann vi berätta för några efter att ha passerat v12. Missfall ett par dagar senare.

    * En gång hann vi inte berätta för någon då vi inväntat KUB-ul, ett som visade att liten dött i v9.

    * En gång fick alla veta i omgångar från KUB-ul. Gick hela vägen.

  • Thu 25 Nov 2021 14:12
    #4

    Första gången gav vi dom nappar som det stod mormor och morfar på och motsvarande till sambons föräldrar.

    Denna gången skickade vi bild på en bulle i en ugn bara.

  • Fri 3 Dec 2021 11:52
    #5

    Vi är gravida för första gången och det är väldigt oklart i vilken vecka på grund av att jag varit oregelbunden. Vi har inskrivning till veckan och hoppas kunna vänta till julafton med att berätta.Vi ska berätta genom att våra mammor samtidigt får öppna en var sin extra julklapp. Min mamma som gillar att sticka får ett paket med garn och ett mönster för en babyfilt. Hans mamma tycker om att baka och driver café så hon kommer få ett paket med bakverktyg för barn.

Svar på tråden Hur berättade ni?