• Anonym (Mig)
    Tue 23 Nov 2021 20:39
    16587 visningar
    72 svar
    72
    16587

    Ok att bli lämnad ensam med kostnaden för en babyshower?

    För några veckor sedan nu så fixade jag en babyshower till en kompis där jag bjöd in en del personer som jag visste ville vara med. I tidigare babyshowers har den här gruppen delat på kostnaderna men nu har det ignorerats totalt fast jag uppmuntrat till att bidra om man har möjlighet. Inte ett enda bidrag eller ens svar som förklarar att man inte har ekonomin har jag fått. Det hade jag förstått till 100% men man behöver ju säga till om detta. Flera ur gruppen bjöd dessutom bjudit in ännu fler. Jag gjorde en budget utifrån vad jag hade råd med men i och med att folk bjöd in så var budgeten tvungen att ökas också. Är detta okej att göra? Känner mig ganska så lurad och utnyttjad i och med att jag fixat allting?

  • Svar på tråden Ok att bli lämnad ensam med kostnaden för en babyshower?
  • Anonym (Icke)
    Tue 23 Nov 2021 20:40
    #1

    Nej det är inte ok. Kräv pengar

  • Anonym (Nej)
    Tue 23 Nov 2021 20:43
    #2
    Anonym (Mig) skrev 2021-11-23 20:39:26 följande:

    För några veckor sedan nu så fixade jag en babyshower till en kompis där jag bjöd in en del personer som jag visste ville vara med. I tidigare babyshowers har den här gruppen delat på kostnaderna men nu har det ignorerats totalt fast jag uppmuntrat till att bidra om man har möjlighet. Inte ett enda bidrag eller ens svar som förklarar att man inte har ekonomin har jag fått. Det hade jag förstått till 100% men man behöver ju säga till om detta. Flera ur gruppen bjöd dessutom bjudit in ännu fler. Jag gjorde en budget utifrån vad jag hade råd med men i och med att folk bjöd in så var budgeten tvungen att ökas också. Är detta okej att göra? Känner mig ganska så lurad och utnyttjad i och med att jag fixat allting?


    Själva grejen med att ha en babyshower överhuvudtaget är att alla ska vara med och bidra? Annars kan du lika gärna träffa henne själv.

    Herregud vad är det för människor du umgås med!

    Jag hade aldrig gått utan att bidra med något.
  • Anonym (lll)
    Tue 23 Nov 2021 20:44
    #3
    Anonym (Mig) skrev 2021-11-23 20:39:26 följande:

    För några veckor sedan nu så fixade jag en babyshower till en kompis där jag bjöd in en del personer som jag visste ville vara med. I tidigare babyshowers har den här gruppen delat på kostnaderna men nu har det ignorerats totalt fast jag uppmuntrat till att bidra om man har möjlighet. Inte ett enda bidrag eller ens svar som förklarar att man inte har ekonomin har jag fått. Det hade jag förstått till 100% men man behöver ju säga till om detta. Flera ur gruppen bjöd dessutom bjudit in ännu fler. Jag gjorde en budget utifrån vad jag hade råd med men i och med att folk bjöd in så var budgeten tvungen att ökas också. Är detta okej att göra? Känner mig ganska så lurad och utnyttjad i och med att jag fixat allting?


    Jag kanske inte fattar riktigt, men hur kan andra göra så att DU ökar budgeten?
    Om någon bjuder in andra som inte var med från början så säger man väl till dem att då behöver vi mer pengar till mat (eller vad det nu gäller) - man säger väl inte bara "ok, då ökar jag budgeten?"
  • Tue 23 Nov 2021 20:47
    #4

    Tänker att det är skillnad på att bjuda in folk till en babyshower och att tillsammans komma överens om att arrangera en babyshower.

    Om jag blir inbjuden utgår jag ifrån att jag är en gäst och köper med mig en present. Jag swishar inte arrangören.

    Om någon däremot frågar: ska vi arrangera en babyshower så planerar man och gör en budget tillsammans och delar på kostnaden.

  • Anonym (diffu­st)
    Tue 23 Nov 2021 20:48
    #5

    Fast om du behövde/ville att andra skulle betala för kalaset tillsammans med dig borde du ju gjort det tydligt innan du ens bjöd någon. Då får du vara vuxen nog att gå till dessa personer och säga "vi borde göra en babyshower till X, skulle du vara villig att dela på kostnaden?". Inte bara planera festen, bjuda in folk och sedan säga diffust att man gärna får bidra om man kan. 

    Sedan var det fult att de bjöd in extra människor utan att prata med dig men även där: planerar och betalar du för en fest får du vara vuxen och säga ifrån ifall någon försöker bjuda in nya människor som inte får plats i budgeten.

  • Anonym (Mig) Trådstartaren
    Tue 23 Nov 2021 20:52
    #6

    För att förtydliga, jag utgick från att vi skulle dela på kostnaden, men jag är försiktig av mig så jag budgeterade för att kunna betala den själv om det krävdes. När andra sedan bjöd in fler så antog jag att man verkligen skulle hjälpas åt och då sa jag ju liksom inte nej. Jag skulle dock aldrig bjuda in folk utan att bidra med pengar! Det var införstått att det skulle planeras långt innan och det råkade bara vara jag som erbjöd mig att ha ?huvudansvaret? för jag hade mest tid att dedikera. Alla visste om det, ville fira henne osv.

  • Anonym (Mig) Trådstartaren
    Tue 23 Nov 2021 20:52
    #6

    För att förtydliga, jag utgick från att vi skulle dela på kostnaden, men jag är försiktig av mig så jag budgeterade för att kunna betala den själv om det krävdes. När andra sedan bjöd in fler så antog jag att man verkligen skulle hjälpas åt och då sa jag ju liksom inte nej. Jag skulle dock aldrig bjuda in folk utan att bidra med pengar! Det var införstått att det skulle planeras långt innan och det råkade bara vara jag som erbjöd mig att ha ?huvudansvaret? för jag hade mest tid att dedikera. Alla visste om det, ville fira henne osv.

  • Anonym (diffu­st)
    Tue 23 Nov 2021 20:55
    #7
    +1
    Anonym (Mig) skrev 2021-11-23 20:52:36 följande:

    För att förtydliga, jag utgick från att vi skulle dela på kostnaden, men jag är försiktig av mig så jag budgeterade för att kunna betala den själv om det krävdes. När andra sedan bjöd in fler så antog jag att man verkligen skulle hjälpas åt och då sa jag ju liksom inte nej. Jag skulle dock aldrig bjuda in folk utan att bidra med pengar! Det var införstått att det skulle planeras långt innan och det råkade bara vara jag som erbjöd mig att ha ?huvudansvaret? för jag hade mest tid att dedikera. Alla visste om det, ville fira henne osv.


    Fast det är inget du kan utgå ifrån, anta eller se som underförstått. Att alla visste om kalaset och ville fira henne betyder liksom inte att de gått med på att betala för det.
  • Anonym (Icke)
    Tue 23 Nov 2021 20:55
    #8
    +1
    Anonym (diffust) skrev 2021-11-23 20:48:13 följande:

    Fast om du behövde/ville att andra skulle betala för kalaset tillsammans med dig borde du ju gjort det tydligt innan du ens bjöd någon. Då får du vara vuxen nog att gå till dessa personer och säga "vi borde göra en babyshower till X, skulle du vara villig att dela på kostnaden?". Inte bara planera festen, bjuda in folk och sedan säga diffust att man gärna får bidra om man kan. 

    Sedan var det fult att de bjöd in extra människor utan att prata med dig men även där: planerar och betalar du för en fest får du vara vuxen och säga ifrån ifall någon försöker bjuda in nya människor som inte får plats i budgeten.


    Jag vet inte hur din vänkrets fungerar när det gäller liknade event, men om jag blir bjuden av en gemensam kompis till exempelvis min nära vän, gällande möhippa eller babyshower, så antar jag från början att jag ska stå för en viss del då kanske en, två eller tre är med och styr även fast vi andra är inkluderade.

    Jag skulle aldrig gå utan att bidra, för mig är det pinsamt att inte göra det och känns personligen sniket och snålt att bara gå utan att chippa in

    Men det kanske fungerar olika för andra, vad vet jag. Men för mig är det en självklarhet att jag ska bidra
  • Anonym (G)
    Tue 23 Nov 2021 20:57
    #9
    Anonym (Mig) skrev 2021-11-23 20:52:37 följande:

    För att förtydliga, jag utgick från att vi skulle dela på kostnaden, men jag är försiktig av mig så jag budgeterade för att kunna betala den själv om det krävdes. När andra sedan bjöd in fler så antog jag att man verkligen skulle hjälpas åt och då sa jag ju liksom inte nej. Jag skulle dock aldrig bjuda in folk utan att bidra med pengar! Det var införstått att det skulle planeras långt innan och det råkade bara vara jag som erbjöd mig att ha ?huvudansvaret? för jag hade mest tid att dedikera. Alla visste om det, ville fira henne osv.


    Du måste nog vara tydligare i fortsättningen, inte bara anta och ta för givet. 
Svar på tråden Ok att bli lämnad ensam med kostnaden för en babyshower?