• Tue 23 Nov 2021 23:16
    7633 visningar
    31 svar
    31
    7633

    F-ledig, ska månadslönen sänkas?

    Hej!

    Jag ska vara ledig en dag i veckan, f ledigt utan att ta ut någon f penning. Ska månadslönen sänkas då?

    Min kollega som har samma schema som jag men har kvar sin fasta månadslön men ?stämplar? ut varje vecka hon är ledig.

    Vi får samma lön, obetald ledig dag.

    Men hennes årsinkomst blir ju högre? Eftersom månadslönen ligger kvar? Min lön är sänkt från början.

    Hon har sagt att hon tar ut f-penning de dagar hon är ledig (fast hon inte gör det).

    Vem gör rätt? Hur ska man tänka?

  • Svar på tråden F-ledig, ska månadslönen sänkas?
  • Wed 24 Nov 2021 02:08
    #1

    Är inte helt säker på hur du menar? Om du ska vara föräldraledig så har du väl ansökt om det hos din arbetsgivare (vilket är en form av tjänstledighet). Så givetvis får du avdrag på din månadslön då? Du jobbar ju, under en period, i lägre omfattning än vad du är anställd för? Att man har föräldrapenning är ju för att kompensera inkomstbortfallet. Om du, eller din kollega, väljer att inte ta ut föräldrapenning när du är föräldraledig skiter ju egentligen din arbetsgivare i..

  • Wed 24 Nov 2021 03:28
    #2
    +1

    Naturligtvis ska din månadslön inte sänkas, det är emot lagen dessutom, men du kommer ju bara få ut för 80 % arbetad tid så pengarna i lönekuvertet blir så klart mindre när du jobbar mindre.

  • Kusine­n
    Wed 24 Nov 2021 06:50
    #3
    Mortiscia80 skrev 2021-11-24 03:28:11 följande:

    Naturligtvis ska din månadslön inte sänkas, det är emot lagen dessutom, men du kommer ju bara få ut för 80 % arbetad tid så pengarna i lönekuvertet blir så klart mindre när du jobbar mindre.


    Ja precis. Du har ju fortfarande en 100% tjänst med en viss månadslön baserat på heltidstjänsten. Om du sedan är tjänstledig 20% får du förstås bara 80% av din månadslön. När du sedan går upp i tid igen får du ju 100% av lönen.

    Får du 80% eller mindre än så och det är det frågan handlar om?

    Gällande kollegan var det svårt att förstå. Vad menar du med att hon stämplar ut?
  • Wed 24 Nov 2021 07:44
    #4
    Bf0419 skrev 2021-11-23 23:16:17 följande:

    Hej!

    Jag ska vara ledig en dag i veckan, f ledigt utan att ta ut någon f penning. Ska månadslönen sänkas då?

    Min kollega som har samma schema som jag men har kvar sin fasta månadslön men ?stämplar? ut varje vecka hon är ledig.

    Vi får samma lön, obetald ledig dag.

    Men hennes årsinkomst blir ju högre? Eftersom månadslönen ligger kvar? Min lön är sänkt från början.

    Hon har sagt att hon tar ut f-penning de dagar hon är ledig (fast hon inte gör det).

    Vem gör rätt? Hur ska man tänka?


    Din kollega gör ju fel. F.kassan kommer få reda på att hon inte jobbar heltid och inte tar ut f.ledigt så hennes SGI kommer att påverkas.

    Jag har en tjänst på 80% på ett nytt jobb sen januari 2021. (mån-tor) men på fredagar så lägger jag en f.ledig dag bara för att min SGI inte ska sänkas till den årslön jag har idag, från nya jobbet. Jag säkrar ju min förra årslön på heltid genom att göra så. Hade jag inte lagt in en f.ledig dag så hade min årslön baserats på en årslön på endast 80% så om jag blir sjukskriven igen eller mammaledig så skulle jag i så fall inte ha fått lika mycket om jag inte lägger en f.dag
  • Wed 24 Nov 2021 09:30
    #5
    Ebo88 skrev 2021-11-24 07:44:01 följande:
    Din kollega gör ju fel. F.kassan kommer få reda på att hon inte jobbar heltid och inte tar ut f.ledigt så hennes SGI kommer att påverkas.

    Jag har en tjänst på 80% på ett nytt jobb sen januari 2021. (mån-tor) men på fredagar så lägger jag en f.ledig dag bara för att min SGI inte ska sänkas till den årslön jag har idag, från nya jobbet. Jag säkrar ju min förra årslön på heltid genom att göra så. Hade jag inte lagt in en f.ledig dag så hade min årslön baserats på en årslön på endast 80% så om jag blir sjukskriven igen eller mammaledig så skulle jag i så fall inte ha fått lika mycket om jag inte lägger en f.dag
    Kollegan gör inte fel i sak.
    Det finns två olika sorts föräldraledighet, en där man går ner i tid utan att ta ut föräldrapenning. Då sänks ens SGI. 
    Och sen en där man täcker upp med att ta ut föräldrapenning och därmed bibehåller in SGI.

    Hur det ser ut från arbetsgivarsidan är dock detsamma. Två medarbetare med 100% tjänst i botten som väljer att gå ner 20% får löneavdrag med 20% = får 80% lön utbetalt varje månad. Sen om den ena tar ut föräldrapenning och den andra inte är inte relevant för arbetsgivaren. Det är upp till personen själv.

    Kollegan som inte tar ut föräldrapenning lär förr eller senare vabba eller kanske blir hen sjuk. Då utreder FK underlaget, dvs personens SGI. I det läget brukar man också skicka en förfrågan till arbetsgivaren som ska intyga de uppgifter man lämnar. Om medarbetaren anger sin årslön på heltid och jag från arbetsgivarsidan anger en lön på 80% så kommer de ju att återkomma med motfrågor och så småningom sänka SGI'n. Det tråkiga för kollegan om hen inte tar ut f-penning är ju om hen "tror" att det inte spelar roll. Det kan bli en trist överraskning sen i så fall.

    3 §   Det finns följande sex former av föräldraledighet för vård av barn m.m.:
       1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).
       2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).
       3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).
       4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).
       5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 §).
       6. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel om det för barnet lämnas omvårdnadsbidrag (ledighet med omvårdnadsbidrag, 9 §).
  • Wed 24 Nov 2021 09:44
    #6
    Anotherone skrev 2021-11-24 09:30:57 följande:

    Kollegan gör inte fel i sak.

    Det finns två olika sorts föräldraledighet, en där man går ner i tid utan att ta ut föräldrapenning. Då sänks ens SGI. 

    Och sen en där man täcker upp med att ta ut föräldrapenning och därmed bibehåller in SGI.

    Hur det ser ut från arbetsgivarsidan är dock detsamma. Två medarbetare med 100% tjänst i botten som väljer att gå ner 20% får löneavdrag med 20% = får 80% lön utbetalt varje månad. Sen om den ena tar ut föräldrapenning och den andra inte är inte relevant för arbetsgivaren. Det är upp till personen själv.

    Kollegan som inte tar ut föräldrapenning lär förr eller senare vabba eller kanske blir hen sjuk. Då utreder FK underlaget, dvs personens SGI. I det läget brukar man också skicka en förfrågan till arbetsgivaren som ska intyga de uppgifter man lämnar. Om medarbetaren anger sin årslön på heltid och jag från arbetsgivarsidan anger en lön på 80% så kommer de ju att återkomma med motfrågor och så småningom sänka SGI'n. Det tråkiga för kollegan om hen inte tar ut f-penning är ju om hen "tror" att det inte spelar roll. Det kan bli en trist överraskning sen i så fall.

    3 §   Det finns följande sex former av föräldraledighet för vård av barn m.m.:   1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).   2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).   3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).   4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).   5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 §).   6. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel om det för barnet lämnas omvårdnadsbidrag (ledighet med omvårdnadsbidrag, 9 §).


    Men hon gör väl fel i sak när hon säger att hon tar p.pennig och behåller samma lön fast sen tar hon inte ut det ? TS skriver ju att hon tar ut f.penning och inte f.ledighet? Men hon ansöker inte om det hos f.kassan. Då gör hon ju fel, för hon behöver ju sin månadslön.
  • Wed 24 Nov 2021 10:10
    #7

    Om kollegan använder flextid får hon säkert avdrag på varje lönespec för timmar hon inte jobbat, medan du har ett fast avdrag.

    En kollega och jag har olika på det sättet. Vi har båda 100% tjänster, och en månadslön satt efter det. Jag har avtalat att jag jobbar 80%, och får därför 80% av lönen. Min kollega har gått upp och ner i tjänst genom åren, och har därför avtalat att hon använder flex, och HR drar av varje månad för de timmar hon inte jobbat. I snitt jobbar hon 80%. Ingen av oss tar ut föräldrapenning. Vi får lika stor andel av lönen, men min lön är mer konstant.

  • Wed 24 Nov 2021 10:20
    #8
    Ebo88 skrev 2021-11-24 09:44:13 följande:
    Men hon gör väl fel i sak när hon säger att hon tar p.pennig och behåller samma lön fast sen tar hon inte ut det ? TS skriver ju att hon tar ut f.penning och inte f.ledighet? Men hon ansöker inte om det hos f.kassan. Då gör hon ju fel, för hon behöver ju sin månadslön.
    Jag vet inte vad du menar men ur ett arbetsgivarperspektiv är det samma sak. Jag jobbar själv till viss del med den typen av frågor och vi lägger in föräldraledig och anger omfattning och period. Därav får personen ett löneavdrag.
    Sen om vederbörande tar ut f-penning eller inte, eller om hen sänker sin SGI eller inte är inte relevant för arbetsgivaren.
    Det vi vill veta är hur många % du vill vara ledig och så läggs ett schema på resterande tid som medarbetaren ska fullgöra. Oftast vill man jobba 75 eller 80%, men det kan vara allt från 75 till 92 till 97%.

    Vad ts menar med "stämplar ut" framkommer inte exakt.
    Om det är så att kollegan lägger föräldraledigt en vecka i taget så hade jag sagt nej som arbetsgivare för det är emot lagen. Lagen ger rätt till ledighet i tre perioder per år. Lägger man vecka för vecka så har man använt upp sina tre perioder efter tre veckor.
    Det gör det också väldigt svårt för mig som arbetsgivare att planera verksamheten (och därför finns den skrivningen i lagen).
    Däremot om du söker 2 mån i förväg att du har för avsikt att jobba 75% från 1/1 - 31/12 nästa år så godkänner chefen det, man lägger en frånvaro på 25% (som då drar 25% från din lön varje månad) och ett schema på de 75% du ska jobba. Och därmed vet också chefen att under nästa kalenderår kommer jag att ha en vakans på 25% som måste fyllas på något sätt. De flesta enheter på vår verksamhet har flera personer som arbetar deltid på detta sättet pga barn under 8 år så det brukar bli att man måste anställa motsvarande 1-2 vikarier på heltid för att täcka.
  • Wed 24 Nov 2021 21:26
    #9

    Åh vilka bra svar! Vad grymma ni är!

    Jag struntar i arbetsgivaren, hon vet själv varken ut eller in över detta. Tänker mer på årsinkomsten, som någon skriver behåller ju hon sin årsinkomst och får därav ut mer när hon vabbar eller blir sjuk? Mer där skon klämmer, är det rätt gör jag ju med hellre så?

    Pensionen osv, allt baseras ju på årsinkomsten och fast vi jobbar lika mycket kommer ju hon ha en bättre årsinkomst än mig och gynnas av det?

  • Wed 24 Nov 2021 23:53
    #10
    Bf0419 skrev 2021-11-24 21:26:53 följande:

    Åh vilka bra svar! Vad grymma ni är!

    Jag struntar i arbetsgivaren, hon vet själv varken ut eller in över detta. Tänker mer på årsinkomsten, som någon skriver behåller ju hon sin årsinkomst och får därav ut mer när hon vabbar eller blir sjuk? Mer där skon klämmer, är det rätt gör jag ju med hellre så?

    Pensionen osv, allt baseras ju på årsinkomsten och fast vi jobbar lika mycket kommer ju hon ha en bättre årsinkomst än mig och gynnas av det?


    Men om du tar ut föräldrapenning den dag du är ledig så skyddar du ju din SGI och ska såklart behålla samma årsinkomst på heltid i de uppgifter du lämnar till försäkringskassan! Det är ju själva meningen med att fylla upp med föräldrapenning. Du ska alltså på försäkringskassans hemsida uppge din årsinkomst på heltid så får du föräldrapenning och vab, sjukpenning baserad på den (upp till taket, det är högre för föräldrapenning än för vab). Till pension borde det dock bli lika dåligt för er båda då den inbetalningen rimligen går på hur mycket som faktiskt betalas ut till er och kollegan får ju också löneavdrag har du ju skrivit.
Svar på tråden F-ledig, ska månadslönen sänkas?