• Anonym (Nedst­ämd romant­iker)
    Wed 24 Nov 2021 22:14
    41289 visningar
    216 svar
    -1 +1
    216
    41289

    Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?

    Jag har dejtat en tjej under en tid. Vi fick kontakt över Facebook där vi redan då utvecklade starka känslor för varann, och när vi väl sågs hemma hos henne så blev dom ännu starkare och vi började prata om att bli tillsammans. Men idag, under fjärde dejten, berättade hon helt plötsligt att känslorna svalnat för mig. Så nu känner jag mig inte på topp och har svårt att smälta det hela. Jag som trodde vi skulle ha en framtid tillsammans.

    Det jag funderar på är hur jag ska hantera detta, och hur jag ska bete mig mot henne. Hon har nyss skrivit och frågat hur jag mår, och jag vet inte vad jag ska svara på det. Vad tycker ni? För självklart mår jag kasst. Samtidigt finns det förstås hopp hos mig om att hon kanske ska ändra sig och vilja ge det ett försök till, och att då visa att man är nere och ledsen kanske bara gör det värre mot att visa att man har annat för sig och tar det inte så allvarligt. 

    Att fortsätta prata med henne och ses som vänner, som hon verkar vilja göra, är det egentligen en bra idé? Just nu känner jag ju att jag vill vara med henne så mycket som möjligt, men när hon inte är intresserad längre så blir jag kanske bara mer nedstämd av det. Jag kommer nog ha kvar mina känslor och mina förhoppningar. 

  • Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?
  • Anonym (Nej)
    Thu 25 Nov 2021 09:55
    #11
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-24 23:13:09 följande:
    Ok, tack för svaret! Har du förresten någon insikt i om det att köra på radiotystnad ett tag framöver kan få den andre att börja sakna en själv och undra? Det är väl kanske en form av manipulation, samtidigt är det ju ett sätt för mig att få bort känslorna för henne.

    Finns ju något de kallar "No contact rule" har jag googlat mig fram till.
    Hon kommer inte sakna dig... Dessutom är det manipulativt, och en sån "kompis" vill ingen ha.

    Bete dig moget och säg till henne att ni ska bryta kontakten istället.
  • Anonym (Mjo)
    Thu 25 Nov 2021 10:21
    #12

    Hon låter fruktansvärt omogen som kan pendla så där. Nånting säger mig ändå att hon inte är så ung ändå. Hur gamla är ni?

  • Anonym (Oj)
    Thu 25 Nov 2021 10:37
    #13

    Bryt bara. Du kommer inte få ut något av att vara henne vän. 

  • Anonym (Mjo)
    Thu 25 Nov 2021 10:41
    #14
    +1

    Hon kanske bara var ute efter sex? Finns många ?fina? tjejer som gör så, tro inte på allt du läser på Familjeliv att det bara skulle vara killar som håller på så.

  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 13:51
    #15
    Anonym (Mjo) skrev 2021-11-25 10:21:19 följande:

    Hon låter fruktansvärt omogen som kan pendla så där. Nånting säger mig ändå att hon inte är så ung ändå. Hur gamla är ni?


    Det stämmer. Hon är 35 år och jag några år äldre. Jag tycker också det är ett omoget beteende som jag inte riktigt förstår. Första dejten gick jättebra och hon blev mer och mer förälskad i mig, men sen bara det vände på en dag utan att något särskilt hänt vad jag vet.Vi hade för olika personlighet tyckte hon, men det visste hon ju redan i så fall. Jag tycker att man får ge det fler chanser när vi ändå haft det bra på tidigare dejter.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 13:52
    #16
    Anonym (Mjo) skrev 2021-11-25 10:41:37 följande:

    Hon kanske bara var ute efter sex? Finns många ?fina? tjejer som gör så, tro inte på allt du läser på Familjeliv att det bara skulle vara killar som håller på så.


    Kan ha varit en faktor i det och att det inte kändes bra där. Men hon pratade samtidigt om en framtid tillsammans och hur det kunde se ut.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 13:54
    #17
    Anonym (Nej) skrev 2021-11-25 09:55:43 följande:
    Hon kommer inte sakna dig... Dessutom är det manipulativt, och en sån "kompis" vill ingen ha.

    Bete dig moget och säg till henne att ni ska bryta kontakten istället.
    Ja... känns konstigt och fel att ignorera... Men just nu kan jag ta mig för nåt annat. Att säga vi ska bryta kontakten helt är ju inte heller så trevligt om hon gärna vill ha mig som vän. Men kanske bara nåt hon sa.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 13:56
    #18
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2021-11-25 09:36:31 följande:

    Hon är på god väg att skicka dig till sin ökända Friend Zone. När hon väl förpassat dig dit så är det helt kört. 

    Nu gäller det att du visar att du är en Man och inte en hen-ifierad, självkastrerad, genusmanipulerad feministman med fittmössa på huvudet. 

    Vill du att hon ska känna attraktion till dig så får du tuffa till dig lite och vägra bli hennes "vän". Var en Man, inte en mjukiskompis. 


    Inget fel att bli vän med henne, men det får ju bli när jag inte är så intresserad längre. Annars blir det ju bara jobbigt. Jag vet ju inte heller ifall hon ändrar sig, lika snabbt som hon ändrade sig i detta att inte vilja dejta längre.
  • Anonym (var ärlig)
    Thu 25 Nov 2021 13:58
    #19
    -1 +1
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-24 22:14:13 följande:

    Hon har nyss skrivit och frågat hur jag mår, och jag vet inte vad jag ska svara på det. Vad tycker ni? 


    Var ärlig. Säg att du mår skit av hennes besked och att det inte funkar att vara vänner just nu eftersom du vill mer än henne. 

    När mitt ex frågade mig hur jag mådde en tid efter vi gjort slut svarade jag bara "skit". Visst, det blev en obekväm tystnad men han visste om att jag ville ha total ärlighet, man ställer inte frågor som man inte vill ha ett ärligt svar på helt enkelt. Och eftersom jag mådde skit så svarade jag skit. 

    Vi fortsatte att vara vänner efter det, är vänner än idag, 20 år senare även om det tunnats ut en del då vi har familjer på varsitt håll i olika delar av landet men det hade inte funkat utan ärlighet. 
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 25 Nov 2021 14:00
    #20
    Guldnovan skrev 2021-11-25 09:15:06 följande:
    Lyssna på din magkänsla. Pallar du att vara vän nu direkt med risken att du får veta allt hon gör? Inte för att hon nödvändigtvis kommer träffa nån ny på stört mem du förstår vad jag menar? Backa och ta det lugnt. Du kan svara Jo tack det är ok med mig. Hur är det själv? Då har du inte sagt att det är toppen eller katastrof utan ok bara.

    Jag tror du kommer klara det här fint. Du svarar på dina egna funderingar på ett bra sätt.
    Tack! Jag vet inte om jag ska svara att det är "ok" heller när det inte är det, om det gör nåt gott i det att inte vara ärlig. Känner mig ju ledsen och besviken för vi byggde upp mycket om en ev. framtid tillsammans och sa alltid hur mycket vi tyckte om varann och saknade varann, inget verkade "fel" från hennes sida, inga varningstecken. Jag förstår inte riktigt.
Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?