• Anonym (Nedst­ämd romant­iker)
    Wed 24 Nov 2021 22:14
    41287 visningar
    216 svar
    -1 +1
    216
    41287

    Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?

    Jag har dejtat en tjej under en tid. Vi fick kontakt över Facebook där vi redan då utvecklade starka känslor för varann, och när vi väl sågs hemma hos henne så blev dom ännu starkare och vi började prata om att bli tillsammans. Men idag, under fjärde dejten, berättade hon helt plötsligt att känslorna svalnat för mig. Så nu känner jag mig inte på topp och har svårt att smälta det hela. Jag som trodde vi skulle ha en framtid tillsammans.

    Det jag funderar på är hur jag ska hantera detta, och hur jag ska bete mig mot henne. Hon har nyss skrivit och frågat hur jag mår, och jag vet inte vad jag ska svara på det. Vad tycker ni? För självklart mår jag kasst. Samtidigt finns det förstås hopp hos mig om att hon kanske ska ändra sig och vilja ge det ett försök till, och att då visa att man är nere och ledsen kanske bara gör det värre mot att visa att man har annat för sig och tar det inte så allvarligt. 

    Att fortsätta prata med henne och ses som vänner, som hon verkar vilja göra, är det egentligen en bra idé? Just nu känner jag ju att jag vill vara med henne så mycket som möjligt, men när hon inte är intresserad längre så blir jag kanske bara mer nedstämd av det. Jag kommer nog ha kvar mina känslor och mina förhoppningar. 

  • Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?
  • Thu 25 Nov 2021 23:22
    #71
    +1
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-25 19:45:06 följande:

    Ja hon har i princip inga manliga vänner, men har dejtat en del män, och säger att får de inget sex efter vänskapsetiketten så drar de. Jag vet, det låter skumt... Hon kanske har svårt för att få vänner? Jag känner henne inte så väl ärligt talat.

    Jag vet... Men antar att kärlekskänslor hindrar mig just nu.


    Jag är ingen expert på att vara kompis med gamla ligg men det känns väl rätt rimligt att om man är ute efter sex/förhållande/att dejta så drar man om någon vill vara ?bara? vänner. Jag tänker att de flesta vuxna har ett gäng fasta vänner och när de dejtar är de ute efter att dejta, liksom?
  • Fri 26 Nov 2021 00:00
    #72
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-25 16:03:26 följande:

    Vi har ju pratat mycket över Facebook också.


    Jag tycker att du ska fundera på varför du fäster dig så mycket vid någon du har träffat 4 gånger. Det låter inte så sunt.

    Om man har träffat en person fyra gånger så är det helt naturligt att man blir besviken om de väljer att avsluta. Man får bli ledsen och ligga på soffan och tycka synd om sig själv en helg. Men sen får det vara bra. Ni har ingen relation för att ni har pratat en del på Facebook. Det är bara att gå vidare. Finns inga skäl till att du ska bli kompis med henne. Sen vet jag inte vad du (och hon) menar med kompis. Vill hon att ni ska fortsätta prata på Facebook? Vill hon att ni ska ses och typ gå på bio och spela padel? Då är det bara att säga nej, du hade hoppats på mer än vänskap.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Fri 26 Nov 2021 00:45
    #73
    Anonym (Mjo) skrev 2021-11-25 20:47:23 följande:
    Googla otrygg och ambivalent anknytning och återkom om du tycker det stämmer in på henne eller inte med det lilla du ändå vet om henne.
    Ja jag tycker det stämmer bra med henne. Hennes mamma var alkoholiserad och brydde sig inte om henne. Hennes beteende när jag träffat henne är t ex att hon har stort behov av närhet och växlar mellan vara avvisande och klängig. Det stod även att de kan ta avvisning av sex väldigt allvarligt. Och kanske var det bl a  där jag felade, att jag verkade inte lika intresserad som henne av det.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Fri 26 Nov 2021 01:04
    #74
    elin1989 skrev 2021-11-26 00:00:38 följande:
    Jag tycker att du ska fundera på varför du fäster dig så mycket vid någon du har träffat 4 gånger. Det låter inte så sunt.

    Om man har träffat en person fyra gånger så är det helt naturligt att man blir besviken om de väljer att avsluta. Man får bli ledsen och ligga på soffan och tycka synd om sig själv en helg. Men sen får det vara bra. Ni har ingen relation för att ni har pratat en del på Facebook. Det är bara att gå vidare. Finns inga skäl till att du ska bli kompis med henne. Sen vet jag inte vad du (och hon) menar med kompis. Vill hon att ni ska fortsätta prata på Facebook? Vill hon att ni ska ses och typ gå på bio och spela padel? Då är det bara att säga nej, du hade hoppats på mer än vänskap.
    Nu har det ju bara gått två dagar än, så mina känslor har knappt fått tid till att svalna. De kommer väl försvinna efter ett tag och jag kan gå vidare. Varför jag fäst mig så mycket vid henne, det kändes speciellt och sen så är jag rätt så känslosam som person och har svårt för att skaka bort minnen vid romanser, som ofta har en mycket känslomässig koppling till mig.

    Just nu är hon ganska kort och kall på Facebook i sitt skrivande, så en sån vänskapsrelation vill jag inte ha. Hon sa att vi kan fortsätta träffas IRL som vänner. Laga mat ihop och gå på konstmuseum t ex. Ska jag tacka nej till det tycker du?
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Fri 26 Nov 2021 01:06
    #75
    Anfield12 skrev 2021-11-25 23:22:07 följande:
    Jag är ingen expert på att vara kompis med gamla ligg men det känns väl rätt rimligt att om man är ute efter sex/förhållande/att dejta så drar man om någon vill vara ?bara? vänner. Jag tänker att de flesta vuxna har ett gäng fasta vänner och när de dejtar är de ute efter att dejta, liksom?
    Det beror väl på hur väl man lärde känna personen och hur bra man matchade när man pratades vid. Då är det väl inget fel i att få en vän till.
  • Anonym (kvinn­a 70 plus)
    Fri 26 Nov 2021 01:23
    #76
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-25 19:18:13 följande:
    Hon har flera gånger nämnt det att män enbart varit ute efter sex och sen stuckit.
    En tröst för dig när kvinnan oattraktiv i andra mäns ögon? I och med att killarna drar efter älgskogen. Är kanske ditt napp på FB en usel älskarinna.

    Kvinnor med hög status i dejtingvärlden behåller sina beundrare. Så också efter sexdebuten tillsammans.

    Du kanske ser henne i ett romantiskt sken som förblindar dig. I tråden väljer du genomgående tolka kvinnans negativa erfarenheter positivt. Som en röd tråd i tråden. Varför är kvinnan så magnetiskt tilldragande egentligen för dig men inte för andra män?
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Fri 26 Nov 2021 01:50
    #77
    Anonym (kvinna 70 plus) skrev 2021-11-26 01:23:57 följande:
    En tröst för dig när kvinnan oattraktiv i andra mäns ögon? I och med att killarna drar efter älgskogen. Är kanske ditt napp på FB en usel älskarinna.

    Kvinnor med hög status i dejtingvärlden behåller sina beundrare. Så också efter sexdebuten tillsammans.

    Du kanske ser henne i ett romantiskt sken som förblindar dig. I tråden väljer du genomgående tolka kvinnans negativa erfarenheter positivt. Som en röd tråd i tråden. Varför är kvinnan så magnetiskt tilldragande egentligen för dig men inte för andra män?
    Jag tror att det är så att hon haft sex med dom men som med mig tappat intresset sen, och sagt att de kan vara vänner. Men de flesta män sticker nog då, dels för att det är svårt att vara vän med nån när man har känslor för den.

    Ja absolut, jag har nog en romantiserad bild av henne, men så brukar det väl bli när man är förälskad.
  • Anonym (Kate)
    Fri 26 Nov 2021 07:58
    #78
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-25 19:18:13 följande:
    Hon har flera gånger nämnt det att män enbart varit ute efter sex och sen stuckit.
    Ja du ser, kanske min teori stämmer då. Det är naturligt att man vill skydda sig själv. 
  • sextio­talist
    Fri 26 Nov 2021 08:24
    #79
    Anonym (Mjo) skrev 2021-11-25 10:21:19 följande:

    Hon låter fruktansvärt omogen som kan pendla så där. Nånting säger mig ändå att hon inte är så ung ändå. Hur gamla är ni?


    De har träffats fyra gånger och jag tror inte att det är något omoget pendlande, utan mer att hon kommit ner på jorden.
  • Anonym (Mjo)
    Fri 26 Nov 2021 09:16
    #80
    sextiotalist skrev 2021-11-26 08:24:00 följande:

    De har träffats fyra gånger och jag tror inte att det är något omoget pendlande, utan mer att hon kommit ner på jorden.


    Håller med om att fyra träffar inte är så mycket, utan det handlar nog mer om vad hon sa och skickade ut för signaler under den tiden. Men efter hur många träffar, veckor eller månader blir det då omoget pendlande enligt dig?
Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?