• Anonym (Nedst­ämd romant­iker)
    Wed 24 Nov 2021 22:14
    41281 visningar
    216 svar
    -1 +1
    216
    41281

    Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?

    Jag har dejtat en tjej under en tid. Vi fick kontakt över Facebook där vi redan då utvecklade starka känslor för varann, och när vi väl sågs hemma hos henne så blev dom ännu starkare och vi började prata om att bli tillsammans. Men idag, under fjärde dejten, berättade hon helt plötsligt att känslorna svalnat för mig. Så nu känner jag mig inte på topp och har svårt att smälta det hela. Jag som trodde vi skulle ha en framtid tillsammans.

    Det jag funderar på är hur jag ska hantera detta, och hur jag ska bete mig mot henne. Hon har nyss skrivit och frågat hur jag mår, och jag vet inte vad jag ska svara på det. Vad tycker ni? För självklart mår jag kasst. Samtidigt finns det förstås hopp hos mig om att hon kanske ska ändra sig och vilja ge det ett försök till, och att då visa att man är nere och ledsen kanske bara gör det värre mot att visa att man har annat för sig och tar det inte så allvarligt. 

    Att fortsätta prata med henne och ses som vänner, som hon verkar vilja göra, är det egentligen en bra idé? Just nu känner jag ju att jag vill vara med henne så mycket som möjligt, men när hon inte är intresserad längre så blir jag kanske bara mer nedstämd av det. Jag kommer nog ha kvar mina känslor och mina förhoppningar. 

  • Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?
  • sextio­talist
    Fri 26 Nov 2021 10:46
    #81
    Anonym (Mjo) skrev 2021-11-26 09:16:37 följande:
    Håller med om att fyra träffar inte är så mycket, utan det handlar nog mer om vad hon sa och skickade ut för signaler under den tiden. Men efter hur många träffar, veckor eller månader blir det då omoget pendlande enligt dig?

    När man är etablerad. Ingen tid med andra ordet. Sedan har det nog mer hur man är som person, en är det allt eller inget för. Andra är mer försiktiga, träffas en av varje så blir det nog en del krockar. 
    Däremot, om det är något man skulle benämna omoget, så är det ta allt seriöst om drömmar och vad man önskar så tidigt i en relation. 

  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Fri 26 Nov 2021 11:01
    #82
    Anonym (Kate) skrev 2021-11-26 07:58:44 följande:
    Ja du ser, kanske min teori stämmer då. Det är naturligt att man vill skydda sig själv. 
    Men det är ju också naturligt att om den ene bryter upp och vill bara vara vän så är den andre antagligen fortfarande förälskad och det är ju hemskt jobbigt att fortsätta umgås med nån man vet man inte kan få när ens känslor för den är så starka.

    Så jag tänkte på det att hon kanske tolkar det som de stuckit, en del kanske har gjort det, men en del kanske ville distansera sig för att bli av med känslorna och då verkar det som de stuckit. Sen efter ngr veckor kanske de inte kände behovet av att fortsätta vara vän.
  • sextio­talist
    Fri 26 Nov 2021 11:06
    #83
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-26 11:01:05 följande:
    Men det är ju också naturligt att om den ene bryter upp och vill bara vara vän så är den andre antagligen fortfarande förälskad och det är ju hemskt jobbigt att fortsätta umgås med nån man vet man inte kan få när ens känslor för den är så starka.

    Så jag tänkte på det att hon kanske tolkar det som de stuckit, en del kanske har gjort det, men en del kanske ville distansera sig för att bli av med känslorna och då verkar det som de stuckit. Sen efter ngr veckor kanske de inte kände behovet av att fortsätta vara vän.
    Att säga att man ska vara vänner är nog väldigt, väldigt vanligt. Så det är inget som sticker ut. Det är mer "jag avskyr dig inte"
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Fri 26 Nov 2021 12:13
    #84
    sextiotalist skrev 2021-11-26 11:06:30 följande:
    Att säga att man ska vara vänner är nog väldigt, väldigt vanligt. Så det är inget som sticker ut. Det är mer "jag avskyr dig inte"
    Ok, men nu när jag inte hade svarat henne på ett dygn och sen skrev, så skrev hon att hon var ledsen för hon trodde definitivt att jag hade försvunnit för gott. Så verkar som hon vill att hennes dejter ska finnas kvar som vänner efteråt. Märkligt nog har hon inga manliga vänner mer än sin ex-man.
  • Anonym (Mjo)
    Fri 26 Nov 2021 12:14
    #85
    sextiotalist skrev 2021-11-26 10:46:53 följande:

    När man är etablerad. Ingen tid med andra ordet. Sedan har det nog mer hur man är som person, en är det allt eller inget för. Andra är mer försiktiga, träffas en av varje så blir det nog en del krockar. 

    Däremot, om det är något man skulle benämna omoget, så är det ta allt seriöst om drömmar och vad man önskar så tidigt i en relation. 


    Du ska nog läsa igenom tråden igen och vad för signaler hon skickade ut till TS. Tror du hade tyckt annorlunda om rollerna varit omvända. Om det varit en kille som gjort så så hade han betecknats som ett svin och bara ute efter sex, men när det är en tjej så är det för att skydda sig själv.
  • sextio­talist
    Fri 26 Nov 2021 12:27
    #86
    Anonym (Mjo) skrev 2021-11-26 12:14:33 följande:

    Du ska nog läsa igenom tråden igen och vad för signaler hon skickade ut till TS. Tror du hade tyckt annorlunda om rollerna varit omvända. Om det varit en kille som gjort så så h.

    de han betecknats som ett svin och bara ute efter sex, men när det är en tjej så är det för att skydda sig själv.


    Troligen inte lyft ett ögonbry.

    Man kan behöva kyssa många grodor. Det hör till livet
  • Anonym (Mjo)
    Fri 26 Nov 2021 12:39
    #87
    sextiotalist skrev 2021-11-26 12:27:54 följande:

    Troligen inte lyft ett ögonbry.

    Man kan behöva kyssa många grodor. Det hör till livet


    Poängen är att det här beteendet hör hemma hos en tonåring, inte 35-åring. Nånting stämmer inte då.
  • sextio­talist
    Fri 26 Nov 2021 12:53
    #88
    Anonym (Mjo) skrev 2021-11-26 12:39:57 följande:
    Poängen är att det här beteendet hör hemma hos en tonåring, inte 35-åring. Nånting stämmer inte då.
    Nja, jag har nog mött det mer efter tonåren än under tonåren. Under tonåren så var det inte framtiden man pratade om precis.
    Men jag tog det som ett klackspark, dvs framtidssnacket.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Fri 26 Nov 2021 13:55
    #89
    Anonym (Mjo) skrev 2021-11-26 12:39:57 följande:
    Poängen är att det här beteendet hör hemma hos en tonåring, inte 35-åring. Nånting stämmer inte då.
    Nu när jag börjat få lite distans till henne så betedde hon sig faktiskt mer som en tonåring än 35-åring på många vis. Det var som hon då och då skiftade mellan vuxet och tonårsbeteende. Kanske beror på hennes traumatiserade barndom.
  • Anonym (kvinn­a 70 plus)
    Fri 26 Nov 2021 13:56
    #90
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-26 01:50:47 följande:
    Jag tror att det är så att hon haft sex med dom men som med mig tappat intresset sen, och sagt att de kan vara vänner. Men de flesta män sticker nog då, dels för att det är svårt att vara vän med nån när man har känslor för den.

    Ja absolut, jag har nog en romantiserad bild av henne, men så brukar det väl bli när man är förälskad.
    Nej käre nedstämd romantiker, Kvinnan du har dejtat 4 gånger nämner du saknar kvinnliga vänner totalt. Behöver "ta till" en manlig ex som endaste kompis för att fylla i en vänskapsrad i adressboken.

    Kvinnan har vidare psykologiska issues, störningar i sitt anknytningsmönster och i sin personlighet. Utifrån den informationen går knappast placera kvinnan i positionen "High quality women"... Ledsen hjärtat men så ser verkligheten du beskriver ut utifrån dina inlägg. Du spekulerar väldigt mycket uppfattar jag vilket är vad som sker under förälskelse.

    Jag är ändå övertygad om att du skulle må mycket bättre om du baserade mer på konkreta fakta än känslor här. Hur stor är sannolikheten att kvinnan "populär" (enligt dina fantasier utan grund) om ingen endaste väninna finns med? De kontaktsvårigheter hon dras med i området relationer är fullt applicerbara på dem hon får tillsammans med männen som hon desperat försöker dejta. Bilden jag ges av kvinnan blir att hon tackas nej till efter sexet när otillfredsställelse infinner sig hos männen. Vilket blev din alldeles egen erfarenhet, eller? Varför lägger du den mindre goda erfarenheten endast på dig själv. Spelade kvinnans roll i samspelet ingen roll?

    Var träffar du generellt dina dejter, i vilka sammanhang?    
Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?