• Anonym (Nedst­ämd romant­iker)
    Wed 24 Nov 2021 22:14
    41284 visningar
    216 svar
    -1 +1
    216
    41284

    Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?

    Jag har dejtat en tjej under en tid. Vi fick kontakt över Facebook där vi redan då utvecklade starka känslor för varann, och när vi väl sågs hemma hos henne så blev dom ännu starkare och vi började prata om att bli tillsammans. Men idag, under fjärde dejten, berättade hon helt plötsligt att känslorna svalnat för mig. Så nu känner jag mig inte på topp och har svårt att smälta det hela. Jag som trodde vi skulle ha en framtid tillsammans.

    Det jag funderar på är hur jag ska hantera detta, och hur jag ska bete mig mot henne. Hon har nyss skrivit och frågat hur jag mår, och jag vet inte vad jag ska svara på det. Vad tycker ni? För självklart mår jag kasst. Samtidigt finns det förstås hopp hos mig om att hon kanske ska ändra sig och vilja ge det ett försök till, och att då visa att man är nere och ledsen kanske bara gör det värre mot att visa att man har annat för sig och tar det inte så allvarligt. 

    Att fortsätta prata med henne och ses som vänner, som hon verkar vilja göra, är det egentligen en bra idé? Just nu känner jag ju att jag vill vara med henne så mycket som möjligt, men när hon inte är intresserad längre så blir jag kanske bara mer nedstämd av det. Jag kommer nog ha kvar mina känslor och mina förhoppningar. 

  • Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?
  • Fri 26 Nov 2021 14:19
    #91
    -1 +1
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-26 01:04:46 följande:
    Hon sa att vi kan fortsätta träffas IRL som vänner. Laga mat ihop och gå på konstmuseum t ex. Ska jag tacka nej till det tycker du?
    Hon vill att du ska vara hennes back-up, som ställer upp när inga intressantare killar finns att tillgå. Inte alls ovanligt att tjejer kör med "vi kan väl vara vänner" av den anledningen, sedan ska du umgås när det passar. Jag vet av erfarenhet, jag och tjejkompisarna gjorde så också när vi var yngre.

    Säg "tack, men nej tack - jag har vänner", sedan slutar du ge respons. Är inte otänkbart att hennes intresse då växer och hon börjar ge halva löften om att ni kanske kan träffas och eventuellt bli kära ändå, gå inte på den lätta. Så fort du ger med dig kommer du bli den ointressanta kompisen igen. 

    Det är så enkelt, att har hon tappat intresset efter endast 4 dejtar - då har hon inte intresset. Så leta vidare!
  • Anonym (Mjo)
    Fri 26 Nov 2021 14:29
    #92

    TS, håller med föregående, dumpa tjejen. Du vill inte vara andrahandsvalet. Hon spelar ett högt spel i den åldern. Gissar på att hon fortfarande är singel om ett år.

  • sextio­talist
    Fri 26 Nov 2021 14:30
    #93
    Anonym (Mjo) skrev 2021-11-26 14:29:32 följande:

    TS, håller med föregående, dumpa tjejen. Du vill inte vara andrahandsvalet. Hon spelar ett högt spel i den åldern. Gissar på att hon fortfarande är singel om ett år.


    Självklart ska han dumpa henne. 
  • Anonym (kvinn­a 70 plus)
    Fri 26 Nov 2021 14:31
    #94
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-26 11:01:05 följande:
    Men det är ju också naturligt att om den ene bryter upp och vill bara vara vän så är den andre antagligen fortfarande förälskad och det är ju hemskt jobbigt att fortsätta umgås med nån man vet man inte kan få när ens känslor för den är så starka.

    Så jag tänkte på det att hon kanske tolkar det som de stuckit, en del kanske har gjort det, men en del kanske ville distansera sig för att bli av med känslorna och då verkar det som de stuckit. Sen efter ngr veckor kanske de inte kände behovet av att fortsätta vara vän.
    Delar personligen stora erfarenheter av dilemmat du målar upp. 
    Det kan vara hemskt plågsamt att fortsätta umgås i vänskap med någon man inte lyckats ruska av sig förälskelsekänslorna inför. Då bör man absolut avstå för att göra en s k skademinimering.

    I historien föll det sig så för mig att mannen jag förälskade mig i och som blivit min vän blev kär i mig. I min mejl fick jag i vänskapen otroligt äkta kärleksförklaringar. Det mot bakgrund att den där äkta gnistan med stark attraktion funnits ömsesidigt hos oss. I mer än ett år behöver tilläggas... Så lyder knappast din beskrivning i din kontakt med dejten varför jag tror endast vänskap om ens det på sikt. Kemin till annat verkar inte infunnit sig från dejtens sida, vidare låter kvinnan mest ensam (desperat enligt din beskrivning).

    Mannen och jag övergick till förtrolig, djup och vacker vänskap efter att vår tändning för den andre väckts, när vi båda befann oss upptagna med våra partners som vi älskade. Tyvärr kunde jag därför inte besvara vännens kärlek när den fullkomligt exploderade i min mejl. Konservativ som jag är började jag därav avledande tala om intressanta djurprogram jag tagit del av. Varför vännen efter flera års korrespondens tröttnade på en vänskap som mest berörde vardagen och alla dess relations- och hälsobekymmer. Ja, jag gavs då hjärtskärande second thoughts inför mitt agerande mot honom. Vännen sökte sig så småningom vidare till nätets kontaktannonser och till privata klubbar i subkulturer i jakten på fysisk närhet då hustrun begärde skilsmässa. Undrar än idag om otrohet på riktigt alltså fysisk otrohet var egentliga orsaken till hustruns beslut. Men det är ett helt annat ämne. Ursäkta mig och min utsvävning här, men minnet av en varm, ljuv och givande platonisk vänskap med ömsesidiga romantiska känslor tog över mig. Love hurts. 

    Lider väldans med dig, Kvinna 70 plus 

     

        
  • Anonym (Mjo)
    Fri 26 Nov 2021 14:41
    #95
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-26 13:55:58 följande:

    Nu när jag börjat få lite distans till henne så betedde hon sig faktiskt mer som en tonåring än 35-åring på många vis. Det var som hon då och då skiftade mellan vuxet och tonårsbeteende. Kanske beror på hennes traumatiserade barndom.


    Förutom pendlandet, vad var mer för tonårsbeteende hon uppvisade?
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Fri 26 Nov 2021 16:01
    #96
    Tinkerbell73 skrev 2021-11-26 14:19:38 följande:
    Hon vill att du ska vara hennes back-up, som ställer upp när inga intressantare killar finns att tillgå. Inte alls ovanligt att tjejer kör med "vi kan väl vara vänner" av den anledningen, sedan ska du umgås när det passar. Jag vet av erfarenhet, jag och tjejkompisarna gjorde så också när vi var yngre.

    Säg "tack, men nej tack - jag har vänner", sedan slutar du ge respons. Är inte otänkbart att hennes intresse då växer och hon börjar ge halva löften om att ni kanske kan träffas och eventuellt bli kära ändå, gå inte på den lätta. Så fort du ger med dig kommer du bli den ointressanta kompisen igen. 

    Det är så enkelt, att har hon tappat intresset efter endast 4 dejtar - då har hon inte intresset. Så leta vidare!
    Ok jag tycker bara det är svårt att säga att jag inte vill vara vän. Men det kanske är det effektivaste. Eller om jag bara är tyst och seg på att svara? Vad tror du om det? Då kommer nog mina känslor svalna med tiden.
  • Anonym (kvinn­a 70 plus)
    Fri 26 Nov 2021 17:34
    #97
    +1
    Anonym (kvinna 70 plus) skrev 2021-11-26 14:31:21 följande:
    Delar personligen stora erfarenheter av dilemmat du målar upp. 
    Det kan vara hemskt plågsamt att fortsätta umgås i vänskap med någon man inte lyckats ruska av sig förälskelsekänslorna inför. Då bör man absolut avstå för att göra en s k skademinimering.

    I historien föll det sig så för mig att mannen jag förälskade mig i och som blivit min vän blev kär i mig. I min mejl fick jag i vänskapen otroligt äkta kärleksförklaringar. Det mot bakgrund att den där äkta gnistan med stark attraktion funnits ömsesidigt hos oss. I mer än ett år behöver tilläggas... Så lyder knappast din beskrivning i din kontakt med dejten varför jag tror endast vänskap om ens det på sikt. Kemin till annat verkar inte infunnit sig från dejtens sida, vidare låter kvinnan mest ensam (desperat enligt din beskrivning).
     
    Lider väldans med dig, Kvinna 70 plus 

     

        
    Nerkortad version av mitt bidrag till dig om du inte mäktar ta dig igenom den längre versionen i #94. /Kvinna 70 plus
  • Anonym (kvinn­a 70 plus)
    Fri 26 Nov 2021 17:38
    #98
    Anonym (kvinna 70 plus) skrev 2021-11-26 13:56:04 följande:
    Nej käre nedstämd romantiker, Kvinnan du har dejtat 4 gånger nämner du saknar kvinnliga vänner totalt. Behöver "ta till" en manlig ex som endaste kompis för att fylla i en vänskapsrad i adressboken.

    Kvinnan har vidare psykologiska issues, störningar i sitt anknytningsmönster och i sin personlighet. Utifrån den informationen går knappast placera kvinnan i positionen "High quality women"... Ledsen hjärtat men så ser verkligheten du beskriver ut utifrån dina inlägg. Du spekulerar väldigt mycket uppfattar jag vilket är vad som sker under förälskelse.

    Jag är ändå övertygad om att du skulle må mycket bättre om du baserade mer på konkreta fakta än känslor här. Hur stor är sannolikheten att kvinnan "populär" (enligt dina fantasier utan grund) om ingen endaste väninna finns med? De kontaktsvårigheter hon dras med i området relationer är fullt applicerbara på dem hon får tillsammans med männen som hon desperat försöker dejta. Bilden jag ges av kvinnan blir att hon tackas nej till efter sexet när otillfredsställelse infinner sig hos männen. Vilket blev din alldeles egen erfarenhet, eller? Varför lägger du den mindre goda erfarenheten endast på dig själv. Spelade kvinnans roll i samspelet ingen roll?

        
    Ny repris av råd och stöd till dig i #90 m borttagande av jobbig fråga. /Kvinna 70 plus
  • Anonym (!)
    Fri 26 Nov 2021 19:07
    #99
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-26 01:04:46 följande:
    Nu har det ju bara gått två dagar än, så mina känslor har knappt fått tid till att svalna. De kommer väl försvinna efter ett tag och jag kan gå vidare. Varför jag fäst mig så mycket vid henne, det kändes speciellt och sen så är jag rätt så känslosam som person och har svårt för att skaka bort minnen vid romanser, som ofta har en mycket känslomässig koppling till mig.

    Just nu är hon ganska kort och kall på Facebook i sitt skrivande, så en sån vänskapsrelation vill jag inte ha. Hon sa att vi kan fortsätta träffas IRL som vänner. Laga mat ihop och gå på konstmuseum t ex. Ska jag tacka nej till det tycker du?
    Det var precis det där jag menade. Nu vet hon att hon kan få dig, att du accepterar att bli behandlad på det sättet och ändå stannar kvar, och då blir hon kall. Hade du inte svarat, så hade hon förmodligen blivit intresserad igen. Inte för att det spelar någon roll, för det är bättre att strunta i folk som spelar spel, men du förstörde varje chans när du svarade.
  • Anonym (!)
    Fri 26 Nov 2021 19:10
    Tinkerbell73 skrev 2021-11-26 14:19:38 följande:
    Hon vill att du ska vara hennes back-up, som ställer upp när inga intressantare killar finns att tillgå. Inte alls ovanligt att tjejer kör med "vi kan väl vara vänner" av den anledningen, sedan ska du umgås när det passar. Jag vet av erfarenhet, jag och tjejkompisarna gjorde så också när vi var yngre.

    Säg "tack, men nej tack - jag har vänner", sedan slutar du ge respons. Är inte otänkbart att hennes intresse då växer och hon börjar ge halva löften om att ni kanske kan träffas och eventuellt bli kära ändå, gå inte på den lätta. Så fort du ger med dig kommer du bli den ointressanta kompisen igen. 

    Det är så enkelt, att har hon tappat intresset efter endast 4 dejtar - då har hon inte intresset. Så leta vidare!
    Precis så!
Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?