• Anonym (Nedst­ämd romant­iker)
    Wed 24 Nov 2021 22:14
    41955 visningar
    216 svar
    -1 +1
    216
    41955

    Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?

    Jag har dejtat en tjej under en tid. Vi fick kontakt över Facebook där vi redan då utvecklade starka känslor för varann, och när vi väl sågs hemma hos henne så blev dom ännu starkare och vi började prata om att bli tillsammans. Men idag, under fjärde dejten, berättade hon helt plötsligt att känslorna svalnat för mig. Så nu känner jag mig inte på topp och har svårt att smälta det hela. Jag som trodde vi skulle ha en framtid tillsammans.

    Det jag funderar på är hur jag ska hantera detta, och hur jag ska bete mig mot henne. Hon har nyss skrivit och frågat hur jag mår, och jag vet inte vad jag ska svara på det. Vad tycker ni? För självklart mår jag kasst. Samtidigt finns det förstås hopp hos mig om att hon kanske ska ändra sig och vilja ge det ett försök till, och att då visa att man är nere och ledsen kanske bara gör det värre mot att visa att man har annat för sig och tar det inte så allvarligt. 

    Att fortsätta prata med henne och ses som vänner, som hon verkar vilja göra, är det egentligen en bra idé? Just nu känner jag ju att jag vill vara med henne så mycket som möjligt, men när hon inte är intresserad längre så blir jag kanske bara mer nedstämd av det. Jag kommer nog ha kvar mina känslor och mina förhoppningar. 

  • Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?
  • bobeli
    Sat 27 Nov 2021 02:30

    Det finns alltid en mening med livet - ibland ser man inte skogen för alla träden

  • Sat 27 Nov 2021 09:47
    +1
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-11-26 16:01:58 följande:
    Ok jag tycker bara det är svårt att säga att jag inte vill vara vän. Men det kanske är det effektivaste. Eller om jag bara är tyst och seg på att svara? Vad tror du om det? Då kommer nog mina känslor svalna med tiden.
    Dina känslor svalnar betydligt snabbare om du tar kommando och bestämmer att du går vidare. Spela spel lönar väl inte sig, ryck plåstret!
  • Anonym (Hänsy­n)
    Sat 27 Nov 2021 10:01
    bobeli skrev 2021-11-27 02:24:00 följande:

    Hej ! Jag tycker inte att du ska bryta med henne helt om hon inte varit elak mot dig utan håll distans som du själv säger, det låter bra så slipper hon fundera över varför du bryter kontakten helt och hållet - men var inte för påstridig så att du skrämmer bort henne


    Varför ska han ta hänsyn till hennes känslor nu helt plötsligt? Hon har nobbat honom. Hon fattar nog.
  • bobeli
    Sat 27 Nov 2021 15:59
    Anonym (Hänsyn) skrev 2021-11-27 10:01:18 följande:
    Varför ska han ta hänsyn till hennes känslor nu helt plötsligt? Hon har nobbat honom. Hon fattar nog.
    Det jag skrev var " ! Jag tycker inte att du ska bryta med henne helt om hon inte varit elak mot dig utan håll distans " och ingenting annat -

    Detta är helt och  hållet min egna uppfattning att om ingen har varit elak mot den andra så kan det var bättre att hålla distans och se vad som händer - att bara bryta utan att någon varit elak, det ställer istället  för mig enligt mitt tycke alltför många frågor och jag anser att jag inte har någon möjlighet att känna till hur min framtid ska bli. Låt mig beskriva hur jag tänker:

    Historia är något som har varit och den går inte att ändra på - då du inte känner till din framtid och hur den ska bli kan du då inte ändra i din framtid - det enda du kan ändar för att kunna påverka är  här och nu (om du vill) så att du kanske kan påverka din framtid - det är hela tiden ett eget val och det är ingen som kan påverka det  -annars blir det någon annan som gjort ditt val och det valet är ett val som passar denna personen, och blir då inte ditt egna naturliga val

  • Anonym (Hänsy­n)
    Sat 27 Nov 2021 17:16
    bobeli skrev 2021-11-27 15:59:58 följande:

    Det jag skrev var " ! Jag tycker inte att du ska bryta med henne helt om hon inte varit elak mot dig utan håll distans " och ingenting annat -

    Detta är helt och  hållet min egna uppfattning att om ingen har varit elak mot den andra så kan det var bättre att hålla distans och se vad som händer - att bara bryta utan att någon varit elak, det ställer istället  för mig enligt mitt tycke alltför många frågor och jag anser att jag inte har någon möjlighet att känna till hur min framtid ska bli. Låt mig beskriva hur jag tänker:

    Historia är något som har varit och den går inte att ändra på - då du inte känner till din framtid och hur den ska bli kan du då inte ändra i din framtid - det enda du kan ändar för att kunna påverka är  här och nu (om du vill) så att du kanske kan påverka din framtid - det är hela tiden ett eget val och det är ingen som kan påverka det  -annars blir det någon annan som gjort ditt val och det valet är ett val som passar denna personen, och blir då inte ditt egna naturliga val


    Du bifogar lämpliga stycken....det här utelämnade du; ""så slipper hon fundera över varför du bryter kontakten helt och hållet"

    Varför ta hänsyn till henne? Hon avslutade. Hon begriper nog.
  • bobeli
    Sat 27 Nov 2021 19:22
    Anonym (Hänsyn) skrev 2021-11-27 17:16:08 följande:
    Du bifogar lämpliga stycken....det här utelämnade du; ""så slipper hon fundera över varför du bryter kontakten helt och hållet"

    Varför ta hänsyn till henne? Hon avslutade. Hon begriper nog.
    Ingen ide' att jag fortsätter med att försöka förklara hur jag ser på det hela - du ska ha en bra kväll
  • Anonym (Hänsy­n)
    Sat 27 Nov 2021 19:29
    bobeli skrev 2021-11-27 19:22:49 följande:

    Ingen ide' att jag fortsätter med att försöka förklara hur jag ser på det hela - du ska ha en bra kväll


    Nej det är verkligen ingen mening att du fortsätter.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Sat 27 Nov 2021 21:54
    +2
    Tinkerbell73 skrev 2021-11-27 09:47:22 följande:
    Dina känslor svalnar betydligt snabbare om du tar kommando och bestämmer att du går vidare. Spela spel lönar väl inte sig, ryck plåstret!
    Ja du har nog rätt... När jag väl bestämt mig och inte velar fram och tillbaks så kommer känslorna förmodligen tappa kraft snabbt. Vänner kan vi bli längre fram om det känns som det skulle passa. Kanske jag inte ens känner för att umgås med henne då, vem vet.
  • bobeli
    Sat 27 Nov 2021 23:02
    Anonym (Hänsyn) skrev 2021-11-27 19:29:37 följande:
    Nej det är verkligen ingen mening att du fortsätter.
    Nej, det är ingen mening att fortsätta då mina inlägg triggar igång dig och sådant vill vi inte att det sker (alltså du blir mer utagerande och kan inte hålla dina känslor inom dig utan måste få utlopp för dom - det förstår jag och därför är det bättre för dig att vi inte diskuterar då ditt känslotryck blir alldeles för högt det måste man ta hand om på ett helt annorlunda sätt, utan stimuli och sådant som kan trigga i gång dig)

    Du ska ha det så gott och ta väl hand om dig

    MvH
  • Anonym (Hänsy­n)
    Sat 27 Nov 2021 23:19
    bobeli skrev 2021-11-27 23:02:25 följande:

    Nej, det är ingen mening att fortsätta då mina inlägg triggar igång dig och sådant vill vi inte att det sker (alltså du blir mer utagerande och kan inte hålla dina känslor inom dig utan måste få utlopp för dom - det förstår jag och därför är det bättre för dig att vi inte diskuterar då ditt känslotryck blir alldeles för högt det måste man ta hand om på ett helt annorlunda sätt, utan stimuli och sådant som kan trigga i gång dig)

    Du ska ha det så gott och ta väl hand om dig

    MvH


    Mansplaining at its best. Kvinnor som säger ifrån är utåtagerande och behöver utbildas av kvinnans förkämpe..

    Så skönt att du tar hand om oss vilsna, okunniga kvinnor.
Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?