• Anonym (Nedst­ämd romant­iker)
    Wed 24 Nov 2021 22:14
    41498 visningar
    216 svar
    -1 +1
    216
    41498

    Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?

    Jag har dejtat en tjej under en tid. Vi fick kontakt över Facebook där vi redan då utvecklade starka känslor för varann, och när vi väl sågs hemma hos henne så blev dom ännu starkare och vi började prata om att bli tillsammans. Men idag, under fjärde dejten, berättade hon helt plötsligt att känslorna svalnat för mig. Så nu känner jag mig inte på topp och har svårt att smälta det hela. Jag som trodde vi skulle ha en framtid tillsammans.

    Det jag funderar på är hur jag ska hantera detta, och hur jag ska bete mig mot henne. Hon har nyss skrivit och frågat hur jag mår, och jag vet inte vad jag ska svara på det. Vad tycker ni? För självklart mår jag kasst. Samtidigt finns det förstås hopp hos mig om att hon kanske ska ändra sig och vilja ge det ett försök till, och att då visa att man är nere och ledsen kanske bara gör det värre mot att visa att man har annat för sig och tar det inte så allvarligt. 

    Att fortsätta prata med henne och ses som vänner, som hon verkar vilja göra, är det egentligen en bra idé? Just nu känner jag ju att jag vill vara med henne så mycket som möjligt, men när hon inte är intresserad längre så blir jag kanske bara mer nedstämd av det. Jag kommer nog ha kvar mina känslor och mina förhoppningar. 

  • Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Wed 1 Dec 2021 11:33
    Anonym (kvinna 70 plus) skrev 2021-11-30 14:42:08 följande:
    "Kan också vara att hon sett hur hennes mamma agerat med att dra hem män när hon var liten och det har satt sig att det ok att köra mer "pang på rödbetan".

    Vill förtydliga litet hur jag menar när det gäller din dejts sexuella invit mot dig. Första dejten. Framförallt när hon 4:e dejten initiativtagare till att skrida till verket. Låter som av "gammal vana". Typ som med alla tidigare dejter som lämnat (dejten singel vid närmre 40). Alla killar vill inte en så "easy erövring". Utifrån min erfarenhet främst äldre män som tror chansen att ligga aldrig kommer igen. Och som beredda till kompromisser utöver det vanliga för att bearbeta något eget material. Ex vis sitt åldrande. Dejten saluför sig idag som ett "lättfångat ligg". Vad gäller kvinnans psykologiska mognad vid 35 borde hon nog kunnat frigöra sig vid det här laget från moderns dåliga inflytande. Upp till 30 ok men närmre medelålders kunde dejten ex vis frontat sin barndom med alkoholiserad och lättfotad moder i terapirummet. 

    Illustrerar ett smakprov på begreppet High Quality Woman med youtubeklipp skapat av Anna Bay företrädare för School of Affluence.

    "How to have sex like an elegant lady".

     

     
    Hon pratade som sagt flera gånger om hennes tidigare dejter att de "bara varit ute efter sex". Jag måste säga att mitt intryck av henne var mer att det är hon som är ute efter sex när hon gick på så tidigt. Hon ville ha sex på första dejten men jag tyckte det gick för snabbt.

    Hon verkar ha mycket svängningar i känslor och humör. Igår skrev hon igen och frågade hur jag mådde. Jag svarade efter ngr timmar artigt att jag mår ok och frågade hur hon mådde. Hon skrev hon mådde sådär. Det gav mig lite hopp om kanske hon ångrar sig. Hon skrev hon var lite nere, men jag höll det kort ändå. Men idag skrev hon att hon mådde bra igen. Förhoppningarna krossades... Undrar om det är ett spel hon kör för att hålla mig i koppel?? Hon vill jag ska berätta hur jag haft det det senaste dagarna. Alltså nä, nu skiter jag i henne. Jag mår bara sämre av alla falska förhoppningar.
  • Anonym (!)
    Wed 1 Dec 2021 12:10
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-01 11:33:01 följande:
    Hon pratade som sagt flera gånger om hennes tidigare dejter att de "bara varit ute efter sex". Jag måste säga att mitt intryck av henne var mer att det är hon som är ute efter sex när hon gick på så tidigt. Hon ville ha sex på första dejten men jag tyckte det gick för snabbt.

    Hon verkar ha mycket svängningar i känslor och humör. Igår skrev hon igen och frågade hur jag mådde. Jag svarade efter ngr timmar artigt att jag mår ok och frågade hur hon mådde. Hon skrev hon mådde sådär. Det gav mig lite hopp om kanske hon ångrar sig. Hon skrev hon var lite nere, men jag höll det kort ändå. Men idag skrev hon att hon mådde bra igen. Förhoppningarna krossades... Undrar om det är ett spel hon kör för att hålla mig i koppel?? Hon vill jag ska berätta hur jag haft det det senaste dagarna. Alltså nä, nu skiter jag i henne. Jag mår bara sämre av alla falska förhoppningar.
    Ja men du ser ju själv. Det var precis det här jag skrev, men då var du "för empatisk".
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Wed 1 Dec 2021 13:56
    Anonym (!) skrev 2021-12-01 12:10:57 följande:
    Ja men du ser ju själv. Det var precis det här jag skrev, men då var du "för empatisk".
    Ja, men jag är för empatisk... Jag försöker skita i henne, men då ligger det ändå och gnager där att jag inte hört av mig när hon ställt en fråga. Jag saknar ju henne fortfarande, det är det som är så tufft också. Jag hoppar mellan att arkivera henne helt till att vilja svara och verka som att jag har det gott utan henne. Som att visa att hennes dumpning inte berörde mig så värst mycket, att jag klarar mig utan henne. Om jag inte svarar så misstänker jag att hon kommer skriva snart och säga hon undrar hur jag mår igen och är orolig. Där klarar inte mitt psyke att bara fortsätta ignorera.
  • Anonym (Ledse­n och arg)
    Wed 1 Dec 2021 14:13

    "Jag hoppar mellan att arkivera henne helt till att vilja svara och verka som att jag har det gott utan henne. Som att visa att hennes dumpning inte berörde mig så värst mycket, att jag klarar mig utan henne."

    Varför hålla på med massa spel? Lådsas att en inte saknar en annan människa fast en gör det? Hennes dumpning berörde dig ju. Till och med mer än "så värst mycket" Annars hade du ju aldrig skrivit här eller saknat henne Varför spela spel? Det blir du inte klokare av. Bättre låta allt vara. Lycka till

  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Wed 1 Dec 2021 14:54
    Anonym (Ledsen och arg) skrev 2021-12-01 14:13:38 följande:

    "Jag hoppar mellan att arkivera henne helt till att vilja svara och verka som att jag har det gott utan henne. Som att visa att hennes dumpning inte berörde mig så värst mycket, att jag klarar mig utan henne."

    Varför hålla på med massa spel? Lådsas att en inte saknar en annan människa fast en gör det? Hennes dumpning berörde dig ju. Till och med mer än "så värst mycket" Annars hade du ju aldrig skrivit här eller saknat henne Varför spela spel? Det blir du inte klokare av. Bättre låta allt vara. Lycka till


    Det är väl inget spel, mer hur jag ska kunna hantera detta själv på bästa sätt så jag mår bra av det. Om jag haft en minsta chans att få henne att ändra sig så tror jag att visa att jag saknar henne och att jag mår dåligt av det kommer minska dom chanserna för det. Jag tror heller inte det kommer få mig att må bättre att öppna upp mig till henne om det. Bättre väl att säga att jag klarar mig helt ok. Jag har dock redan berättat att jag är ledsen för allt.

    Jag är en emotionell bergodalbana inombords, en hopplös romantiker kanske. Jag ser det heller inte som så dåligt att ha henne som vän OM mina känslor är borta och förhoppningar på nåt mer. Men visst, det är så jag tänker nu när jag är förpestad av dessa känslor för henne...
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Wed 1 Dec 2021 15:01

    Jag kom att tänka på detta nu. Män och kvinnor kan ju vara vänner och umgås på tu man hand, men är det inte lite konstigt att bli vän med någon som man dejtat och haft sex med? Hur blir en sån vänskap sen när hon eller jag träffat nån annan t ex?

  • Wed 1 Dec 2021 17:26
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-01 15:01:56 följande:

    Jag kom att tänka på detta nu. Män och kvinnor kan ju vara vänner och umgås på tu man hand, men är det inte lite konstigt att bli vän med någon som man dejtat och haft sex med? Hur blir en sån vänskap sen när hon eller jag träffat nån annan t ex?


    Det är inget konstigt för många. För andra funkar det inte. Tänk hur det är för de som har barn och gift om sig. Ett ex blev min kollega senare. Inga problem där.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Wed 1 Dec 2021 18:07
    Guldnovan skrev 2021-12-01 17:26:36 följande:
    Det är inget konstigt för många. För andra funkar det inte. Tänk hur det är för de som har barn och gift om sig. Ett ex blev min kollega senare. Inga problem där.
    Jo men skillnad på att vara kollega och att man har barn tillsammans med sitt ex mot att umgås på tu man hand som vänner. Men kanske inte är nåt konstigt för det mesta.
  • Wed 1 Dec 2021 18:10
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-01 18:07:01 följande:

    Jo men skillnad på att vara kollega och att man har barn tillsammans med sitt ex mot att umgås på tu man hand som vänner. Men kanske inte är nåt konstigt för det mesta.


    Nej det funkar för många. Andra inte. För en del funkar det ju inte om man har barn heller tyvärr.

    Jag umgås med exet på tu man hand även utanför jobbet. Finns nog många varianter på hur relationen efter uppbrott ser ut.
  • Anonym (kvinn­a 70 plus)
    Wed 1 Dec 2021 19:12
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-01 11:33:01 följande:
    Hon pratade som sagt flera gånger om hennes tidigare dejter att de "bara varit ute efter sex". Jag måste säga att mitt intryck av henne var mer att det är hon som är ute efter sex när hon gick på så tidigt. Hon ville ha sex på första dejten men jag tyckte det gick för snabbt.

    Hon verkar ha mycket svängningar i känslor och humör. Igår skrev hon igen och frågade hur jag mådde. Jag svarade efter ngr timmar artigt att jag mår ok och frågade hur hon mådde. Hon skrev hon mådde sådär. Det gav mig lite hopp om kanske hon ångrar sig. Hon skrev hon var lite nere, men jag höll det kort ändå. Men idag skrev hon att hon mådde bra igen. Förhoppningarna krossades... Undrar om det är ett spel hon kör för att hålla mig i koppel?? Hon vill jag ska berätta hur jag haft det det senaste dagarna. Alltså nä, nu skiter jag i henne. Jag mår bara sämre av alla falska förhoppningar.
    "Jag måste säga att mitt intryck av henne var mer att det är hon som är ute efter sex när hon gick på så tidigt. Hon ville ha sex första dejten men jag tyckte det gick för snabbt". 

    Ja det kan mycket väl varit så att dejten ute efter sex när hon ville rivstarta redan första dejten. I andra dejtingfall bör det omväxlande varit killarna eller dejten själv som varit ute efter ett ONS och ingen etablerad relation. Det ena agerandet utesluter liksom inte det andra som du säkert insatt i. Därtill "sänker än idag kvinnan kursen på sin aktier" genom att initiera sex första dejten (har förmodligen hänt med alla de andra förmodligen jämngamla killarna som lagt benen på ryggen). 

    Svårt att avgöra med sådan knapp bakgrundsinformation om hon spelar ett spel med hög insats för dig, med dina känslor.

    Förstår om du mår sämre av alla falska förhoppningar och funderar på att skita i henne. Samtidigt verkar du vara en fin människa med stor portion artighet som svarar på dejtens text oavsett hur du känner inombords.

    Min råd här och nu blir enligt följande:

    a) värna din sömn och om du har mycket stora sömnsvårigheter kontakta din husläkare, när en god nattsömn hjälper dig på traven.

    b) hoppa inte över måltider och se till att äta åtminstone ett varmt mål mat om dagen utöver fikastunder.

    c) isolera dig inte, bjud in nära vänner och välj sociala aktiviteter med dem där det i covid tider är säker miljö. det låter i ett inlägg som det gjort dig riktigt gott att umgås mer med vänner.

    d) avråder dig följa dejtens uppdateringar i sociala medier typ FB och Instagram.

    e) ta del av litteratur och film som handlar om lite annat än relationsmässiga teman.

    f) lyssna till vacker klassisk musik (eller din egen smakinriktning)

    Varm tanke

    Kvinna 70 plus

     


Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?