• Anonym (Nedst­ämd romant­iker)
    Wed 24 Nov 2021 22:14
    41515 visningar
    216 svar
    -1 +1
    216
    41515

    Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?

    Jag har dejtat en tjej under en tid. Vi fick kontakt över Facebook där vi redan då utvecklade starka känslor för varann, och när vi väl sågs hemma hos henne så blev dom ännu starkare och vi började prata om att bli tillsammans. Men idag, under fjärde dejten, berättade hon helt plötsligt att känslorna svalnat för mig. Så nu känner jag mig inte på topp och har svårt att smälta det hela. Jag som trodde vi skulle ha en framtid tillsammans.

    Det jag funderar på är hur jag ska hantera detta, och hur jag ska bete mig mot henne. Hon har nyss skrivit och frågat hur jag mår, och jag vet inte vad jag ska svara på det. Vad tycker ni? För självklart mår jag kasst. Samtidigt finns det förstås hopp hos mig om att hon kanske ska ändra sig och vilja ge det ett försök till, och att då visa att man är nere och ledsen kanske bara gör det värre mot att visa att man har annat för sig och tar det inte så allvarligt. 

    Att fortsätta prata med henne och ses som vänner, som hon verkar vilja göra, är det egentligen en bra idé? Just nu känner jag ju att jag vill vara med henne så mycket som möjligt, men när hon inte är intresserad längre så blir jag kanske bara mer nedstämd av det. Jag kommer nog ha kvar mina känslor och mina förhoppningar. 

  • Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Sun 5 Dec 2021 21:24
    Anonym (kvinna 70 plus) skrev 2021-12-05 12:40:59 följande:
    Lite svårt att sia om hur dejtens reaktioner ser ut om du börjar ignorera henne. Du behöver främst se till hur du mår av dejtens dominans behov och av hennes sätt att styra er relation och med vänskaps markeringen (hård).

    Postar en youtube video om hur en brytning med en narcissist kan te sig av Lisa A Romano. A Narcissistic Breakup:
    Ja jag får fokusera på mitt eget välmående. Ignorering gör nog antingen att hon blir jätteledsen och deprimerad eller att hon blir iskall och inte bryr sig, kanske blockar en.

    Nu har jag gjort mer efterforskning och det är nog så att hon har borderline personlighet. Överallt jag läser så är det nästan bara eländigt om man är i relation, vän eller partner, med någon som har detta. De verkar som att de kan idealisera en person väldigt mycket, och kan skifta helt plötsligt och nedvärdera personen, avsluta relationen. Relationen i sig verkar vara en emotionell berg och dalbana.

    Hon verkar som sagt knappt ha några vänner. Antar hon har stora problem att få det pga sin störning. Att män har stuckit kommer jag nog förstå varför om jag fortsätter hålla lite kontakt. Men nu har jag bättre kontroll på mina känslor.
  • Anonym (!)
    Sun 5 Dec 2021 21:47
    +2
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-05 21:24:27 följande:
    Ja jag får fokusera på mitt eget välmående. Ignorering gör nog antingen att hon blir jätteledsen och deprimerad eller att hon blir iskall och inte bryr sig, kanske blockar en.

    Nu har jag gjort mer efterforskning och det är nog så att hon har borderline personlighet. Överallt jag läser så är det nästan bara eländigt om man är i relation, vän eller partner, med någon som har detta. De verkar som att de kan idealisera en person väldigt mycket, och kan skifta helt plötsligt och nedvärdera personen, avsluta relationen. Relationen i sig verkar vara en emotionell berg och dalbana.

    Hon verkar som sagt knappt ha några vänner. Antar hon har stora problem att få det pga sin störning. Att män har stuckit kommer jag nog förstå varför om jag fortsätter hålla lite kontakt. Men nu har jag bättre kontroll på mina känslor.
    Ojdå! Här sätts det diagnoser hej vilt. Verkar väl som att hon inte är den enda av er två som har problem med anknytning. Släpp henne bara. Hur svårt kan det vara?
  • Wed 8 Dec 2021 10:12
    +1
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-05 21:24:27 följande:

    Ja jag får fokusera på mitt eget välmående. Ignorering gör nog antingen att hon blir jätteledsen och deprimerad eller att hon blir iskall och inte bryr sig, kanske blockar en.

    Nu har jag gjort mer efterforskning och det är nog så att hon har borderline personlighet. Överallt jag läser så är det nästan bara eländigt om man är i relation, vän eller partner, med någon som har detta. De verkar som att de kan idealisera en person väldigt mycket, och kan skifta helt plötsligt och nedvärdera personen, avsluta relationen. Relationen i sig verkar vara en emotionell berg och dalbana.

    Hon verkar som sagt knappt ha några vänner. Antar hon har stora problem att få det pga sin störning. Att män har stuckit kommer jag nog förstå varför om jag fortsätter hålla lite kontakt. Men nu har jag bättre kontroll på mina känslor.


    Jag tycker att du ska fokusera på dina egna eventuella anknytningsproblem istället för att sitta och sätta en massa diagnoser på en tjej du har träffat 4 gånger. Hon har nu anknytningsproblem, narcissism och borderline om jag har förstått det rätt? Du beter dig jättekonstigt. Om du inte vill vara vän med henne och känner att hon spelar spel, släpp henne och sluta svara. Hon kommer inte att bli deprimerad för att du slutar svara henne.
  • Anonym (Hänsy­n)
    Wed 8 Dec 2021 10:16
    -1

    Enligt mig en mycket osmickrande egenskap från TS att diskutera och diagnostisera kvinnan på det här viset. Inte bara en gång utan i veckor. Jag skulle akta mig från TS...

    Kasta sten i glashus känns som en bra liknelse.

  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 9 Dec 2021 10:57
    elin1989 skrev 2021-12-08 10:12:41 följande:
    Jag tycker att du ska fokusera på dina egna eventuella anknytningsproblem istället för att sitta och sätta en massa diagnoser på en tjej du har träffat 4 gånger. Hon har nu anknytningsproblem, narcissism och borderline om jag har förstått det rätt? Du beter dig jättekonstigt. Om du inte vill vara vän med henne och känner att hon spelar spel, släpp henne och sluta svara. Hon kommer inte att bli deprimerad för att du slutar svara henne.
    Hon har själv berättat att hon har anknytningsproblem.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 9 Dec 2021 11:10
    -1
    elin1989 skrev 2021-12-08 10:12:41 följande:
    Jag tycker att du ska fokusera på dina egna eventuella anknytningsproblem istället för att sitta och sätta en massa diagnoser på en tjej du har träffat 4 gånger. Hon har nu anknytningsproblem, narcissism och borderline om jag har förstått det rätt? Du beter dig jättekonstigt. Om du inte vill vara vän med henne och känner att hon spelar spel, släpp henne och sluta svara. Hon kommer inte att bli deprimerad för att du slutar svara henne.
    Har du själv aldrig blivit dumpad? Det är inte så lätt att bara släppa någon man är förälskad i, när hon hör av sig varje dag och ger en hopp.

    Jag har inte berättat om alla detaljer så jag tycker det är lite dumt av dig att säga att jag beter mig jättekonstigt. Men det är sant att man tänker oftast inte så rationellt när någon brutit upp med en.

    Hon har inte narcissism, men borderline (eller liknande) finns det en del som tyder på att hon har. Med en sådan tragisk barndom som hon hade så är det troligt att man får det. För mig har det hjälpt att läsa om det för att försöka förstå hennes beteende och själv kunna gå vidare, eller bestämma om jag vill ha henne som vän.
  • Anonym (!)
    Thu 9 Dec 2021 16:18

    Håller med varje ord som Elin skriver. Istället för sitta och fundera på vad som är "fel" på henne, så borde du fundera på varför du reagerar som du gör. Ditt anknytningsmönster verkar ju inte heller sunt. Och nej, det är inte kul att bli dumpad, fast nu har ni trots allt bara setts ett fåtal gånger och som vuxen bör man kunna styra sina handlingar. Du märker ju själv att du mår bättre när ni inte hörs, men klarar inte att bryta trots det. Dags att diagnostisera dig själv istället.

  • Anonym (Först­å dig själv iställ­et)
    Thu 9 Dec 2021 16:33

    Håller med. 
    Alldeles för många med kärleksbekymmer sitter och analyserar den andra in i minsta detalj, men missar helt att försöka analysera sig själva!
    Inte konstigt att det blir rundgång då.
    Men, det är väl enklare att leta fel hos någon annan... 

    Det finns all anledning att försöka förstå och analysera sitt eget beteende istället. Vad är det som gör att man själv biter sig fast, inte kan avsluta, ältar in absurdum, har massa överseende och inte vill se sin egen roll varför man bara verkar träffa "fel" personer som är otrygga, dumma, konstiga, otydliga och yada yada...

  • Thu 9 Dec 2021 17:25
    +1
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-09 11:10:18 följande:

    Har du själv aldrig blivit dumpad? Det är inte så lätt att bara släppa någon man är förälskad i, när hon hör av sig varje dag och ger en hopp.

    Jag har inte berättat om alla detaljer så jag tycker det är lite dumt av dig att säga att jag beter mig jättekonstigt. Men det är sant att man tänker oftast inte så rationellt när någon brutit upp med en.

    Hon har inte narcissism, men borderline (eller liknande) finns det en del som tyder på att hon har. Med en sådan tragisk barndom som hon hade så är det troligt att man får det. För mig har det hjälpt att läsa om det för att försöka förstå hennes beteende och själv kunna gå vidare, eller bestämma om jag vill ha henne som vän.


    Vi har alla betett oss konstigt i vissa relationer och situationer. Det gör dig inte till en dålig människa. Men det innebär att det bästa du kan göra är att analysera ditt eget beteende, inte sitta och diagnostisera en tjej du har träffat 4 gånger med borderline. Och hon har ju inte "brutit upp" med dig, ni känner knappt varandra. Du reagerar liksom alldeles för starkt på situationen.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 9 Dec 2021 18:01
    Anonym (Förstå dig själv istället) skrev 2021-12-09 16:33:47 följande:

    Håller med. 
    Alldeles för många med kärleksbekymmer sitter och analyserar den andra in i minsta detalj, men missar helt att försöka analysera sig själva!
    Inte konstigt att det blir rundgång då.
    Men, det är väl enklare att leta fel hos någon annan... 

    Det finns all anledning att försöka förstå och analysera sitt eget beteende istället. Vad är det som gör att man själv biter sig fast, inte kan avsluta, ältar in absurdum, har massa överseende och inte vill se sin egen roll varför man bara verkar träffa "fel" personer som är otrygga, dumma, konstiga, otydliga och yada yada...


    Det låter som du utgår från att jag har helt fel i min analys av henne? Varför då? varför kan inte jag ha rätt i det? Det är jag som upplevt det. Jag har säkert också problem med att bara släppa det, men det har väl de flesta som är förälskade.

    Om du läser lite om andras erfarenheter med dejting och förhållande med personer med borderline så märker du ganska snart vad det handlar om.

    Jag försöker fokusera på annat och det går ganska bra. Nu svarar jag bara på era inlägg här, som den jag är, svarar på vad folk skriver till mig. Samma med den här tjejen, men kanske jag borde ignorera henne helt då. Tycker bara det känns omoget beteende.
Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?