• Anonym (Nedst­ämd romant­iker)
    Wed 24 Nov 2021 22:14
    41974 visningar
    216 svar
    -1 +1
    216
    41974

    Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?

    Jag har dejtat en tjej under en tid. Vi fick kontakt över Facebook där vi redan då utvecklade starka känslor för varann, och när vi väl sågs hemma hos henne så blev dom ännu starkare och vi började prata om att bli tillsammans. Men idag, under fjärde dejten, berättade hon helt plötsligt att känslorna svalnat för mig. Så nu känner jag mig inte på topp och har svårt att smälta det hela. Jag som trodde vi skulle ha en framtid tillsammans.

    Det jag funderar på är hur jag ska hantera detta, och hur jag ska bete mig mot henne. Hon har nyss skrivit och frågat hur jag mår, och jag vet inte vad jag ska svara på det. Vad tycker ni? För självklart mår jag kasst. Samtidigt finns det förstås hopp hos mig om att hon kanske ska ändra sig och vilja ge det ett försök till, och att då visa att man är nere och ledsen kanske bara gör det värre mot att visa att man har annat för sig och tar det inte så allvarligt. 

    Att fortsätta prata med henne och ses som vänner, som hon verkar vilja göra, är det egentligen en bra idé? Just nu känner jag ju att jag vill vara med henne så mycket som möjligt, men när hon inte är intresserad längre så blir jag kanske bara mer nedstämd av det. Jag kommer nog ha kvar mina känslor och mina förhoppningar. 

  • Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 9 Dec 2021 18:09
    elin1989 skrev 2021-12-09 17:25:12 följande:
    Vi har alla betett oss konstigt i vissa relationer och situationer. Det gör dig inte till en dålig människa. Men det innebär att det bästa du kan göra är att analysera ditt eget beteende, inte sitta och diagnostisera en tjej du har träffat 4 gånger med borderline. Och hon har ju inte "brutit upp" med dig, ni känner knappt varandra. Du reagerar liksom alldeles för starkt på situationen.
    Jag är inte ensam om att känna så här. Typiskt för de med borderline är kraftiga svängingari känslor, och att t ex upphöja en person över skyarna med kärlek, till att en dag, nästan helt out of the blue nedvärdera personen och tappa alla känslor. Därför har det känts så starkt, som en chock. Ja 4 träffar och mycket skrivande på nätet, men allt var så kärleksfullt och verkligt, kändes det som. Sen har ju jag också problem, som att jag kan vara lite av en hopplös romantiker ibland. Jag lever mig in för mycket kanske. Men det är ju det det handlar om att jag ska bearbeta dom. Och att förstå hennes beteende gör det lättare för mig. Och jag gjorde säkert en del tabbar när vi träffades, men krockade på flera punkter. Vi passade nog inte för varann i slutändan.
  • Anonym ("Rese­rvhög"­)
    Thu 9 Dec 2021 19:19

    Träffar jag någon snubbe som det inte klickar med, men jag gillar honom och tänker att det kanske skulle kunnat klicka?? så lägger jag honom i reservhögen. Det är killar jag har viss kontakt med, mestadels över social media. Man har viss kompiskontakt men mest på distans med hjälp av social media. Reservhögen.

    Så om jag är singel och vill träffa någon behöver jag inte leta efter någon ny utan kan titta i reservhögen och försöka där istället.

    Det är vad du borde göra, lägga henne i reservhögen. Bli hennes vän och försök träffa någon annan. Senare kan du plocka fram henne igen ur reservhögen och försöka igen. Lägg henne där så länge i reservhögen.

    Men nämn inte uttrycket för henne eller berätta att hon ligger där. Då tror hon att du är störd, narcissist osv. Så håll begreppet reservhögen som din egna hemlighet.

  • Anonym (!)
    Thu 9 Dec 2021 19:26
    +1

    Men va fint. Hon har en störning, anknytningsproblem, borderline och är en narcissist, men själv är du en "hopplös romantiker".

  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 9 Dec 2021 20:09
    Anonym ("Reservhög") skrev 2021-12-09 19:19:13 följande:

    Träffar jag någon snubbe som det inte klickar med, men jag gillar honom och tänker att det kanske skulle kunnat klicka?? så lägger jag honom i reservhögen. Det är killar jag har viss kontakt med, mestadels över social media. Man har viss kompiskontakt men mest på distans med hjälp av social media. Reservhögen.

    Så om jag är singel och vill träffa någon behöver jag inte leta efter någon ny utan kan titta i reservhögen och försöka där istället.

    Det är vad du borde göra, lägga henne i reservhögen. Bli hennes vän och försök träffa någon annan. Senare kan du plocka fram henne igen ur reservhögen och försöka igen. Lägg henne där så länge i reservhögen.

    Men nämn inte uttrycket för henne eller berätta att hon ligger där. Då tror hon att du är störd, narcissist osv. Så håll begreppet reservhögen som din egna hemlighet.


    Jo hon är delvis i reservhögen. Men det är som att vara beroende av henne, och jag försöker bli kvitt det genom att inte ta kontakt, men får varje dag meddelande från henne. När man är beroende av något så är det inte så lätt att bara säga stopp.

    Den här kvinnan fick mig att känna att jag var hennes livs kärlek och var så charmerande och underbar, tills hon bara nästa dag sa att nu har känslorna försvunnit. Inte riktigt på samma vis som det varit med andra kvinnor jag dejtat.

    Jag vet inte riktigt varför hon skriver varje dag? Har du nån teori? Är det inte självklart att man efter man sagt nej till nån som hade starka känslor för en, att man då väljer att ta en paus från den personen för att låta känslorna svalna? Man kan ju knappast bli endast vän med nån bara sådär.

    Men jag letar efter andra nu och gör annat, så jag är på rätt väg.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 9 Dec 2021 20:11
    Anonym (!) skrev 2021-12-09 19:26:54 följande:

    Men va fint. Hon har en störning, anknytningsproblem, borderline och är en narcissist, men själv är du en "hopplös romantiker".


    Anknytningsproblem och kanske borderline. Japp jag skulle säga att jag är en hopplös romantiker.
  • Anonym (Nej)
    Thu 9 Dec 2021 20:14

    Hon mår väl dåligt över att ha sårat dig och nu vill hon släta över saken genom att se att du inte mår så himla dåligt som du egentligen gör. Blocka människan!! Hon hör bara av sig av egoistiska skäl och inget annat.

  • Anonym (Hänsy­n)
    Thu 9 Dec 2021 20:17
    Anonym (Nej) skrev 2021-12-09 20:14:05 följande:

    Hon mår väl dåligt över att ha sårat dig och nu vill hon släta över saken genom att se att du inte mår så himla dåligt som du egentligen gör. Blocka människan!! Hon hör bara av sig av egoistiska skäl och inget annat.


    Hon kanske lagt honom på reservhögen....
  • Anonym (Nej)
    Thu 9 Dec 2021 20:22
    Anonym (Hänsyn) skrev 2021-12-09 20:17:52 följande:
    Hon kanske lagt honom på reservhögen....
    Garanterat! Men hon säger ju att känslorna försvunnit så frågan är hur många gånger hon kan lura ts till att de kommit tillbaka igen...
  • Anonym (Först­å dig själv iställ­et)
    Thu 9 Dec 2021 20:35
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-09 18:01:45 följande:
    Det låter som du utgår från att jag har helt fel i min analys av henne? Varför då? varför kan inte jag ha rätt i det? Det är jag som upplevt det. Jag har säkert också problem med att bara släppa det, men det har väl de flesta som är förälskade.

    Om du läser lite om andras erfarenheter med dejting och förhållande med personer med borderline så märker du ganska snart vad det handlar om.

    Jag försöker fokusera på annat och det går ganska bra. Nu svarar jag bara på era inlägg här, som den jag är, svarar på vad folk skriver till mig. Samma med den här tjejen, men kanske jag borde ignorera henne helt då. Tycker bara det känns omoget beteende.
    Känns som att du helt missar min poäng...

    Min poäng är att du borde sluta försöka förstå henne och istället försöka förstå dig själv, varför du håller på som du gör. Du verkar älta denna korta romans väldigt mycket, vad säger det om dig? Varför kan du inte släppa taget?
    En tjej du träffat några få gånger som dumpade dig och är oberäknelig. Henne sitter du och romantiserar.

    Du skriver t ex så här:
    "Den här kvinnan fick mig att känna att jag var hennes livs kärlek och var så charmerande och underbar, tills hon bara nästa dag sa att nu har känslorna försvunnit. Inte riktigt på samma vis som det varit med andra kvinnor jag dejtat.

    Jag vet inte riktigt varför hon skriver varje dag? Har du nån teori? Är det inte självklart att man efter man sagt nej till nån som hade starka känslor för en, att man då väljer att ta en paus från den personen för att låta känslorna svalna? Man kan ju knappast bli endast vän med nån bara sådär."

    Då skulle jag vilja att du stannar upp lite och funderar på hur någon genom bara fyra dejter kan få dig att känna att hon är ditt livs kärlek. Ja, hon fick dig att känna någonting som du verkligen längtar efter, hon stämde in i din fantasibild, du byggde upp ett drömscenario utifrån det hon fick dig att känna. En fantasiperson helt enkelt. Det du behöver göra är att sluta romantisera henne, acceptera att verkligheten totalkolliderade med din drömbild. Du har ingen aning om hur ni skulle funkat ihop.

    Du skulle också kunna reflektera lite att du återigen fastnar i att försöka förstå henne varför hon skriver varje dag, när du istället borde fråga dig varför du fortsätter svara? Du utgår från att hon resonerar likadant som dig, att hon borde fatta att man inte skriver till någon som är olyckligt kär. Varför kan du inte stå upp för dig själv?
    Utgå aldrig från att andra människor är tankeläsare och "borde fatta". Kanske du borde vara tydlig med vad du tycker och känner istället? Vad är din syn på vänskap t ex? Vill du fortsätta vara vän med henne fast hon t ex dejtar andra? Eller är vänskap bara tänkbar så länge hon är singel? 

    Helt ok att vara romantiker, men tappa inte bort dig själv! 
  • Anonym (Hänsy­n)
    Thu 9 Dec 2021 20:37
    Anonym (Nej) skrev 2021-12-09 20:22:16 följande:

    Garanterat! Men hon säger ju att känslorna försvunnit så frågan är hur många gånger hon kan lura ts till att de kommit tillbaka igen...


    Ja...antagligen för många gånger. Det där är ju inte ovanligt tyvärr.

    Jag och många fler har gått på den minan ett flertal ggr.
Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?