• Anonym (Nedst­ämd romant­iker)
    Wed 24 Nov 2021 22:14
    41507 visningar
    216 svar
    -1 +1
    216
    41507

    Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?

    Jag har dejtat en tjej under en tid. Vi fick kontakt över Facebook där vi redan då utvecklade starka känslor för varann, och när vi väl sågs hemma hos henne så blev dom ännu starkare och vi började prata om att bli tillsammans. Men idag, under fjärde dejten, berättade hon helt plötsligt att känslorna svalnat för mig. Så nu känner jag mig inte på topp och har svårt att smälta det hela. Jag som trodde vi skulle ha en framtid tillsammans.

    Det jag funderar på är hur jag ska hantera detta, och hur jag ska bete mig mot henne. Hon har nyss skrivit och frågat hur jag mår, och jag vet inte vad jag ska svara på det. Vad tycker ni? För självklart mår jag kasst. Samtidigt finns det förstås hopp hos mig om att hon kanske ska ändra sig och vilja ge det ett försök till, och att då visa att man är nere och ledsen kanske bara gör det värre mot att visa att man har annat för sig och tar det inte så allvarligt. 

    Att fortsätta prata med henne och ses som vänner, som hon verkar vilja göra, är det egentligen en bra idé? Just nu känner jag ju att jag vill vara med henne så mycket som möjligt, men när hon inte är intresserad längre så blir jag kanske bara mer nedstämd av det. Jag kommer nog ha kvar mina känslor och mina förhoppningar. 

  • Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?
  • Anonym (!)
    Thu 9 Dec 2021 20:57
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-09 20:11:46 följande:
    Anknytningsproblem och kanske borderline. Japp jag skulle säga att jag är en hopplös romantiker.
    Och även har missar du poängen. Hon har psykiska störningar men själv är du bara en romantiker. Du har uppenbarligen noll lust att se din del i det hela. Ganska övertygad om att det finns mer problem än att vara romantiker här.
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Thu 9 Dec 2021 21:05
    Anonym (Förstå dig själv istället) skrev 2021-12-09 20:35:14 följande:
    Kanske du borde vara tydlig med vad du tycker och känner istället? Vad är din syn på vänskap t ex? Vill du fortsätta vara vän med henne fast hon t ex dejtar andra? Eller är vänskap bara tänkbar så länge hon är singel?
    Det är möjligt jag också har anknytningsproblem, att jag har svårt för att bryta kontakten helt med någon. Å andra sidan så har jag fortfarande känslor för henne, och hoppet att hon ändrar sig finns där, så jag vill inte förlora henne pga det. Kanske lite distans från varann får henne att känna samma känslor hon kände innan hon avbröt allt. Det är så jag tänker...

    Vänskap medans jag är intresserad (och hon inte) skulle inte fungera. Och jag kan heller inte säga att "vi är bara vänner" när jag uppenbart känner mer.

    Skulle också vara svårt vara vän med henne om hon dejtar andra, som jag känner nu i alla fall. Jag har lätt för att falla tillbaks på gamla minnen, och känna starkt för dom, så om hon dejtar nya medan vi ska vara vänner och umgås skulle nog bli svårt för mig.

  • Anonym (Först­å dig själv iställ­et)
    Thu 9 Dec 2021 21:31
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-09 21:05:51 följande:
    Det är möjligt jag också har anknytningsproblem, att jag har svårt för att bryta kontakten helt med någon. Å andra sidan så har jag fortfarande känslor för henne, och hoppet att hon ändrar sig finns där, så jag vill inte förlora henne pga det. Kanske lite distans från varann får henne att känna samma känslor hon kände innan hon avbröt allt. Det är så jag tänker...

    Vänskap medans jag är intresserad (och hon inte) skulle inte fungera. Och jag kan heller inte säga att "vi är bara vänner" när jag uppenbart känner mer.

    Skulle också vara svårt vara vän med henne om hon dejtar andra, som jag känner nu i alla fall. Jag har lätt för att falla tillbaks på gamla minnen, och känna starkt för dom, så om hon dejtar nya medan vi ska vara vänner och umgås skulle nog bli svårt för mig.
    Om du har anknytningsproblem, tror du inte att du borde ta reda på det då och jobba med det istället för att sitta och drömma och förlora dig i fantasier och analysera varför hon gör som hon gör?
    Hur tror du att anknytningsproblem hanteras? Att de löser sig av sig självt bara man är kär och kärleken är besvarad? 
    Då måste jag göra dig besviken, för så funkar det inte. Det kommer nya problem, nya konflikter, ständiga kompromisser, förväntningar, behov, besvikelser...

    Du verkar lägga hela ditt mående i hennes händer. Väntar och hoppas. Anpassar dig efter hennes nycker. 

    Det är som gjort för olycklig kärlek och besvikelser. 
  • Anonym (Nedst­ämd romant­iker) Trådstartaren
    Fri 10 Dec 2021 00:40
    -2
    Anonym (Förstå dig själv istället) skrev 2021-12-09 21:31:17 följande:
    Om du har anknytningsproblem, tror du inte att du borde ta reda på det då och jobba med det istället för att sitta och drömma och förlora dig i fantasier och analysera varför hon gör som hon gör?
    Hur tror du att anknytningsproblem hanteras? Att de löser sig av sig självt bara man är kär och kärleken är besvarad? 
    Då måste jag göra dig besviken, för så funkar det inte. Det kommer nya problem, nya konflikter, ständiga kompromisser, förväntningar, behov, besvikelser...

    Du verkar lägga hela ditt mående i hennes händer. Väntar och hoppas. Anpassar dig efter hennes nycker. 

    Det är som gjort för olycklig kärlek och besvikelser. 
    De flesta får nog "anknytningsproblem" när de plötsligt blir dumpade av någon de är förälskade i. Den som dumpar någon borde inte ha några anknytningsproblem.
  • Anonym (kvinn­a 70 plus)
    Fri 10 Dec 2021 00:55
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-05 21:24:27 följande:
    Ja jag får fokusera på mitt eget välmående. Ignorering gör nog antingen att hon blir jätteledsen och deprimerad eller att hon blir iskall och inte bryr sig, kanske blockar en.

    Nu har jag gjort mer efterforskning och det är nog så att hon har borderline personlighet. Överallt jag läser så är det nästan bara eländigt om man är i relation, vän eller partner, med någon som har detta. De verkar som att de kan idealisera en person väldigt mycket, och kan skifta helt plötsligt och nedvärdera personen, avsluta relationen. Relationen i sig verkar vara en emotionell berg och dalbana.

    Hon verkar som sagt knappt ha några vänner. Antar hon har stora problem att få det pga sin störning. Att män har stuckit kommer jag nog förstå varför om jag fortsätter hålla lite kontakt. Men nu har jag bättre kontroll på mina känslor.
    "Att män har stuckit kommer jag nog förstå varför om jag fortsätter hålla lite kontakt". 

    Känner verkligen inför om du till varje pris vill "försöka förstå" varför saker och ting gick snett genom att snegla på dejtens relationsmönster till andra män. Det är naturligt i många fall. Men i ditt fall verkar insatsen du betalar rent av snudda självplågeri.

    Det framkommer i tråden att du väljer vänskap i hopp om att kvinnan ska återgå till sina inledande känslor. Vill du "användas"? Går det avgöra om hon i själva verket leker med dina känslor och som vi berört behöver dig till sin pedestalposition i förhållande till dig (din kärlekskrankhet och beundran)? Brukar du själv stanna kvar i vänskap med kvinnor som omvänt hyser romantiska känslor för dig? Som för att se om du själv får ifatt motsvarande emotion som kvinnans under resans gång längre fram i tiden? 
  • Anonym (kvinn­a 70 plus)
    Fri 10 Dec 2021 01:37
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-09 20:09:26 följande:
    Men det är som att vara beroende av henne, och jag försöker bli kvitt det genom att inte ta kontakt, men får varje dag meddelande från henne. När man är beroende av något så är det inte så lätt att bara säga stopp.

    Den här kvinnan fick mig att känna att jag var hennes livs kärlek och var så charmerande och underbar, tills hon bara nästa dag sa att nu har känslorna försvunnit. Inte riktigt på samma vis som det varit med andra kvinnor jag dejtat.
    "Men det är som att vara beroende av henne, och jag försöker bli kvitt det genom att inte ta kontakt, men får varje dag meddelande från henne".

    Vid förälskelser rubbas vår inre balans. Dopaminnivåer och noradrenalin nivåer stiger raket artat medan serotoninet minskar. Fenomenet förklarar mer än väl varför du känner dig nedstämd (sänkt serotoninhalt) men även varför du upplever dig beroende av meddelandena (stegring av dopaminhalt). Om känslosystemet inte aktiveras, ex vis genom dagliga meddelanden av Facebook kontakten, klingar känslorna successivt av.

    Ifall ditt eget anknytningsmönster medför tendenser att blir förälskad i personer som visar noll respekt eller inte klarar tillföra dig pålitlig varaktig kärlek behöver du nog främst jobba med din inre självkänsla och med din egen självrespekt. Inte i första hand analysera dejtens mönster/misslyckanden med killar (ONS).  

    Troligtvis lider kvinnan av en urholkad självkänsla efter avvisanden av killar. "Använder" din beundran och bekräftelse till en intern "egoförstärkning" pga egna anknytningstrubbel. Möjligen används du även till hund- eller kattvakt (om husdjur finns).
  • Anonym (kvinn­a 70 plus)
    Fri 10 Dec 2021 18:20
    -1 +1
    Anonym (Hänsyn) skrev 2021-12-09 20:17:52 följande:
    Hon kanske lagt honom på reservhögen....
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-09 20:11:46 följande:
    Anknytningsproblem och kanske borderline. Japp jag skulle säga att jag är en hopplös romantiker.

    Ogillar innerst inne diagnostisera skilda fenomen som dyker upp i trådar som den här, men när vi ändå "är i tagen"... Hänsyn och ett par till skribenter och TS lyfter en s k "reservhög" av kvinnor/män "att ta till" när det kärvar på dejtingfronten.

    Anser personligen beteendet mycket manipulativt och på snudd i närheten av psykopatens manipulerande med människors känslor. Knappast av godo! Att leka med människors känslor (särskilt dem färgade av förälskelse emotioner). Hjärtlöst? ... Blir ju en slag holding av en människas hjärta liksom. Hur tänker en individ innerst inne som tillämpar metoden vore intressant att veta något om!
    Vad säger ni Hänsyn och TS?
  • Fri 10 Dec 2021 21:16
    Anonym (kvinna 70 plus) skrev 2021-12-10 18:20:00 följande:

    Ogillar innerst inne diagnostisera skilda fenomen som dyker upp i trådar som den här, men när vi ändå "är i tagen"... Hänsyn och ett par till skribenter och TS lyfter en s k "reservhög" av kvinnor/män "att ta till" när det kärvar på dejtingfronten.

    Anser personligen beteendet mycket manipulativt och på snudd i närheten av psykopatens manipulerande med människors känslor. Knappast av godo! Att leka med människors känslor (särskilt dem färgade av förälskelse emotioner). Hjärtlöst? ... Blir ju en slag holding av en människas hjärta liksom. Hur tänker en individ innerst inne som tillämpar metoden vore intressant att veta något om!

    Vad säger ni Hänsyn och TS?


    Bra rutet! Kvinna 70 plus!,Kunde inte sagt det bättre själv :) Så oerhört fult gjort att leka med andras känslor. Bara namnet "reservhög" låter samma som nån slags skräphög. Du duger inte nu, men kamske sen. Så oerhört manipulativt och fult gjort. Jag blir bestört av hur lätt människor leker med andras känslor. För även om dessa som hamnar i "reservhögen" inte är medvetna om att dom placerats just där, så tror jag ärligt att det en dag kommer att skina igenom. En märker när en inte är riktigt älskad. Den här metoden är bland det fulaste jag hört. Som om en människa inte klarar av att vara ensam, utan måste ha någon i reserv. .. Bättre att arbeta med sin självkänsla. Varför gör jag så mot en annan människa och i.längden mot mig själv? Bara lite reflektioner från min sida.
  • Anonym (kvinn­a 70 plus)
    Fri 10 Dec 2021 22:44
    -1
    jag1 skrev 2021-12-10 21:16:05 följande:
    Bra ruter! Kvinna 70 plus!,Kunde inte sagt det bättre själv :) Så oerhört fult gjort att leka med andras känslor. Bara namnet "reservhög" låter samma som nån slags skräphög. Du duger inte nu, men kanske sen. Så oerhört manipulativt och fult gjort. Jag blir bestört av hur lätt människor leker med andras känslor. För även om dessa som hamnar i "reservhögen" inte är medvetna om att dom placerats just där, så tror jag ärligt att det en dag kommer att skina igenom. En märker när en inte är riktigt älskad. Den här metoden är bland det fulaste jag hört. Som om en människa inte klarar av att vara ensam, utan måste ha någon i reserv. .. Bättre att arbeta med sin självkänsla. Varför gör jag så mot en annan människa och i.längden mot mig själv? Bara lite reflektioner från min sida.
    Utmärkt sagt jag1! För du sätter verkligen fingret på den springande punkten! Bättre än jag själv gjorde. Oerhört fult att leka med andras känslor. Systemet med reservmänniskor i sitt liv bedrövligt. Begreppet "reservhög" går att jämställa med "skräphög" rakt av. Huvudet på spiken. Instämmer vidare i att arbete med sitt inre är att föredra framför dra in oskyldigt folk i sitt eget "inre ensamhetsdrama". I förlängningen återkommer negativt bemötandet av våra medmänniskor som en bumerang genom karmalagen. Tyvärr för den som kör spelet.        
  • Fri 10 Dec 2021 23:04
    Anonym (Nedstämd romantiker) skrev 2021-12-10 00:40:25 följande:

    De flesta får nog "anknytningsproblem" när de plötsligt blir dumpade av någon de är förälskade i. Den som dumpar någon borde inte ha några anknytningsproblem.


    Nej det får de inte. Jag trodde att det var hon som hade anknytningsproblem?
Svar på tråden Hjärtekrossad av min dejt som nu vill vara vän. Hur ska jag bete mig mot henne nu?