• Anonym (Vad tycker­)
    Thu 25 Nov 2021 09:37
    4936 visningar
    23 svar
    23
    4936

    När kan ett barn gå hem från skolan själv?

    Vad tycker ni? Förstår det är individuellt men på ett ungefär, när började era gå hem efter skolan själva? Min dotter är bara sju än så länge så hon är för liten anser jag även om hon känns mogen så litar jag inte på de stora bilvägarna hon måste gå över . Hon avskyr fritids även om hon har många kompisar där så är det inte hennes grej. Själv var jag nog rätt ung när jag började gå hem efter skolans barn.

  • Svar på tråden När kan ett barn gå hem från skolan själv?
  • Anonym (A)
    Thu 25 Nov 2021 09:40
    #1

    Jag själv har aldrig gått på fritids. Bodde i en förort utan trafik.
    Vi bor i stan och dottern slutade gå på fritids varje dag när hon var 8 och vi sa upp platsen i åk 3.

  • Thu 25 Nov 2021 09:42
    #2

    Jag tycker det beror på hur långt från hemmet man går i skolan/på fritids och när mamma och pappa kommer hem osv. 

  • LFF
    Thu 25 Nov 2021 09:51
    #3
    Anonym (Vad tycker) skrev 2021-11-25 09:37:17 följande:

    Vad tycker ni? Förstår det är individuellt men på ett ungefär, när började era gå hem efter skolan själva? Min dotter är bara sju än så länge så hon är för liten anser jag även om hon känns mogen så litar jag inte på de stora bilvägarna hon måste gå över . Hon avskyr fritids även om hon har många kompisar där så är det inte hennes grej. Själv var jag nog rätt ung när jag började gå hem efter skolans barn.


    Det beror ju helt på barnet. På vår skola får man fylla i en "gå hem själv"-lapp från första klass. 

    Mina killar är 8 år och de skulle säkerligen kunna gå hem själva men de gillar ju fritids så där är det snarare så att de tycker att vi hämtar dem för tidigt många gånger.
  • Thu 25 Nov 2021 09:51
    #4

    Omöjligt att svara på. Barnets mognad och inte minst sträckans längd, miljö och vägar har betydelse.

    Jag gick själv från 6 års ålder, men jag är närmare 50, så det är nog inte så relevant idag.

    Någonstans kring 7-10 år kanske.

  • Anonym (K)
    Thu 25 Nov 2021 10:01
    #5

    Det beror på hur vägen till/från skolan ser ut och vilket slags samhälle man bor i, men åk 1 ungefär. Din dotter ska kunna klara av att gå över en väg på egen hand om det är stadstrafik, det är bara att vänta tills man ser att bilarna stannar från båda hållen först.

  • Thu 25 Nov 2021 11:45
    #6

    Det beror, tycker jag, dels på hur vägen ser ut, dels på barnets mognad i allmänhet och dels på hur länge barnet kommer att vara ensam efter skolan.

    Vi bor i centrala Malmö och trafiken är hemsk med bilister och cyklister som inte verkar förstå innebörden vare sig av rött ljus, stopp eller lämna företräde. Skolvägen har för alla barn inneburit att passera några av stadens mest trafikerade gator så tidigast på mellanstadiet har det varit aktuellt att gå själv.

    Jag upplever att de flesta barn här går på fritids hela lågstadiet och ofta även i årskurs fyra så därför är det roligare att vara där med kompisar än ensam hemma.

  • Anonym (Bibi)
    Thu 25 Nov 2021 12:21
    #7

    Frågan är i två delar. 1 Kan barnet gå hem ensam? 2 Kan barnet vara ensam hemma?

    Mitt barn gick hem ensam när hon var 8-9 år någonting, men hon ville inte ha egen nyckel och vara ensam hemma. Nu är hon tio och skulle klara det också, men vill inte. Det går däremot bra om hon har en kompis med sig.

    Men som sagt går hon till och från skolan ensam sedan ett par år tillbaka. Det är gator mellan bostäder. Folk kör oftast 20-30 km/h här. Det står bilar längs gatan, så det är rätt dålig sikt. En lite större väg finns, men där finns refug och övergångsställe. Och bilarna ska i teorin köra i 30 km/h.

  • Thu 25 Nov 2021 13:13
    #8

    år.

  • Thu 25 Nov 2021 14:27
    #9

    Jag gick hem själv från 7 år (Östermalm så det är lugnt) min son också från 7 år genom en skog så inga vägar att gå över.

  • Anonym (olika­)
    Thu 25 Nov 2021 14:54
    #11

    I min dotters klass slutade alla tjejer gå på fritids i tvåan. Vissa var ensamma hemma i fyra-fem timmar, vissa hade föräldrar som jobbade skift. 

    Vi tyckte detta var vansinne (ensam hemma med en skärm eller på fritids med utevistelse, rörelse, mellis och trygghet) och våra barn har gått på fritids till och med trean, sen har de fått styra själva,

Svar på tråden När kan ett barn gå hem från skolan själv?