• emelii­iiiie
    Thu 25 Nov 2021 19:10
    3119 visningar
    4 svar
    4
    3119

    Rekryteringsfråga

    Sökte ett jobb för ett tag sedan. Var väldigt många sökande, jag och två till blev förra veckan kallade till intervju. Rekryteraren sa då att hen skulle höra av sig under denna vecka. Jag har ännu inte hört något och imorgon är det fredag. Detta får mig att undra - har någon annan redan blivit erbjuden jobbet och nu återstår det bara att meddela vi två att vi inte fått det? Eller finns det hopp för ett positivt samtal imorgon, fredag? Vill så gärna ha detta jobb?

  • Svar på tråden Rekryteringsfråga
  • SaraL7­7
    Thu 25 Nov 2021 19:15
    #1

    Ha lite is i magen. Det är på inga vägar kört.

  • Thu 25 Nov 2021 19:22
    #2

    Vad är det för jobb? Det är ovanligt att en rekryteringsprocess endast innehåller en enda intervju. Ofta följa den intervjun av åtminstone ännu en intervju, kanske någon form av test, och referenstagning innan ett jobberbjudande kommer. Kan du i vara skillnad om det är ett relativt okvalificerat jobb.

    Efter första intervjun kallar man ofta sina bästa kandidater till näst steg. De som är helt ute ur matchen kan man då meddela direkt, om man vill, att det inte blir något. Eller så väntar man tills slutkandidaten skrivit på avtal och då meddelar man alla samtidigt.

    Min gissning är att något av följande hänt:

    1. Du är inte förstahandsvalet. Men visar det sig att någon av de andra kandidaterna hoppar av kanske de ringer dig ändå.

    2. De har inte hunnit intervjua alla än, och därför inte kunnat göra urval. Kanske några möten blivit flyttade till fredagen? Då är det rimligt att avvakta tills Amman träffat alla.

    3. Rekryteraren vabbar, som 50% av alla andra i Sverige just nu.

  • emelii­iiiie
    Thu 25 Nov 2021 19:32
    #3
    Selmans skrev 2021-11-25 19:22:40 följande:

    Vad är det för jobb? Det är ovanligt att en rekryteringsprocess endast innehåller en enda intervju. Ofta följa den intervjun av åtminstone ännu en intervju, kanske någon form av test, och referenstagning innan ett jobberbjudande kommer. Kan du i vara skillnad om det är ett relativt okvalificerat jobb.

    Efter första intervjun kallar man ofta sina bästa kandidater till näst steg. De som är helt ute ur matchen kan man då meddela direkt, om man vill, att det inte blir något. Eller så väntar man tills slutkandidaten skrivit på avtal och då meddelar man alla samtidigt.

    Min gissning är att något av följande hänt:

    1. Du är inte förstahandsvalet. Men visar det sig att någon av de andra kandidaterna hoppar av kanske de ringer dig ändå.

    2. De har inte hunnit intervjua alla än, och därför inte kunnat göra urval. Kanske några möten blivit flyttade till fredagen? Då är det rimligt att avvakta tills Amman träffat alla.

    3. Rekryteraren vabbar, som 50% av alla andra i Sverige just nu.


    Det gäller ett arbete som ekonom, med vissa arbetsledaruppgifter. Jag är utbildad och har arbetat som arbetsledare tidigare. För ex antal år sedan var jag på intervju till samma tjänst, men hade då inte samma erfarenhet och de valde en annan istället- stod mellan oss två.. Känns surt om man snubblar på mållinjen igen. Vet dock arts de har intervjuat oss alla.
  • Kusine­n
    Fri 26 Nov 2021 04:11
    #4

    Det kan betyda vad som helst. De har ju sagt att de ska höra av sig denna vecka pch veckan är inte slut än. Alltså har de kanske inte hunnit ringa än, kanske har de inte fått tag på alla referenser än, kanske har de inte hunnit prata klarr.. Eller så har de börjat prata med någon av de andra och du är inte förstavalet.. Helt omöjligt att svara på. Allt är möjligt.

Svar på tråden Rekryteringsfråga