• Anonym (Förvi­rrad)
    Fri 26 Nov 2021 00:50
    3091 visningar
    34 svar
    34
    3091

    Varför avgick Magdalena Andersson?

    Jag är oallmänbildad det behöver ingen nämna. 


    Jag förstår inte varför Magdalena Andersson avgick efter bara några timmar. Först tänkte jag att hon avgick frivilligt för att hon inte klarade trycket och hade ändrat sig. Men det verkar bero på något annat. Jag förstår att andra inte vill släppa fram henne men det hade redan gått igenom, hon hade redan blivit vald. Att avsätta henne borde väl ta längre tid än några få timmar, eller? 


    Är det någon som vill förklara? 

  • Svar på tråden Varför avgick Magdalena Andersson?
  • Fri 26 Nov 2021 03:00
    #1
    +1

    Det var för hur det fungerar. Enligt praxis, alltså så man gör i praktiken, ska statsministern avgå om ett helt parti hoppar av regeringen, om det är flera partier som har en regering tillsammans. S regerade tillsammans med MP och C. MP meddelade att om budgeten inte gick igenom så skulle de hoppa av. Budgeten gick inte egenom då C lade ner sina röster, MP hoppade av regeringen, och Andersson bad talmannen om att entlediga henne, som praxis säger ska ske. Hon kommer dock bli omvald, detta är egentligen bara formalia. Alla parier har väl sagt att de kommer släppa fram Andersson igen när de ska rösta igen tror jag.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (M)
    Fri 26 Nov 2021 04:04
    #2
    +1
    Aniiee skrev 2021-11-26 03:00:33 följande:

    Det var för hur det fungerar. Enligt praxis, alltså så man gör i praktiken, ska statsministern avgå om ett helt parti hoppar av regeringen, om det är flera partier som har en regering tillsammans. S regerade tillsammans med MP och C. MP meddelade att om budgeten inte gick igenom så skulle de hoppa av. Budgeten gick inte egenom då C lade ner sina röster, MP hoppade av regeringen, och Andersson bad talmannen om att entlediga henne, som praxis säger ska ske. Hon kommer dock bli omvald, detta är egentligen bara formalia. Alla parier har väl sagt att de kommer släppa fram Andersson igen när de ska rösta igen tror jag.


    C var ju inte med i regeringen. (Men Mgadalena var beroende av deras stöd för att bli statsminister och få igenom sin budget). Bara så inte ts missförstår.

    Men annarsär det ju somskrivs här ovan ts. Magdalena Andersson avgick eftersom MP gick ur regeringen. När regeringen ändras på det sättet är praxis att statsministerna avgår och att det blir en ny omröstning. Hon var inte tvingad att göra så men det hade ansetts som märkligt och hon hade fått mycket krtik om hon inte gkort det. Hon vill dock fortfarande bli statsminister och det kommer bli en ny omröstning om henne som statsminister men nu som ledare av en helt socialdemokratisk regering. MP, C och tror jag V har alla sagt att de kommer släppa fram henne som statsminister så mest troligt blir det så.

    Haha, nu skrev jag av nån anledning samma som redan skrivits i princip. Men hoppas att du förstår ts. Det var alltså vare sig så att hon ångrade sig eller att de andra inte vill släppa fram henne. Det handlar bara om atf MP avgick ur regerjngen så att Magdalenas regeringsunderlag ändrades, då hon behöver röstas fram på nytt med sitt nya regeringsunderlag.

    Orsaken att MP lämnade var att regeringens budget inte gick igenom. Istället gick KD+SD+Ms förslag igenom. MP vill inte regera på deras budget och genomföra den politik som framgår av den. Budgetomröstningen skedde efter statsministeromröstningen på samma dag. Därför var det så mycket som hände på en gång.
  • Anonym (lll)
    Fri 26 Nov 2021 06:56
    #3
    -1
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-11-26 00:50:20 följande:

    Jag är oallmänbildad det behöver ingen nämna. 


    Jag förstår inte varför Magdalena Andersson avgick efter bara några timmar. Först tänkte jag att hon avgick frivilligt för att hon inte klarade trycket och hade ändrat sig. Men det verkar bero på något annat. Jag förstår att andra inte vill släppa fram henne men det hade redan gått igenom, hon hade redan blivit vald. Att avsätta henne borde väl ta längre tid än några få timmar, eller? 


    Är det någon som vill förklara? 


    Om du hade tittat på nyheterna så hade du fått enkla, och rätt så korta förklaringar. Mats Knutsson är en hejare på att förklara så att vi vanliga tittare förstås. 
  • Anonym (.)
    Fri 26 Nov 2021 08:09
    #4
    -3
    Anonym (lll) skrev 2021-11-26 06:56:02 följande:
    Om du hade tittat på nyheterna så hade du fått enkla, och rätt så korta förklaringar. Mats Knutsson är en hejare på att förklara så att vi vanliga tittare förstås. 
    Varför då? Dagens alltmer icke allmänbildade unga människor låter hellre andra göra jobbet åt dom...
  • Fri 26 Nov 2021 08:28
    #5

    Jag fattar inte heller. Iom att det var en omröstning om ny statsminister fanns det ju ingen regering som MP kunde hoppa av från, då statsministern väljs först och sen utser statsministern sina ministrar. Att MP satt i SLs regering gör inte att de sitter i MAs regering per automatik. Att hon trodde de skulle det är för mig inte samma sak.

  • Anonym (Trött­)
    Fri 26 Nov 2021 08:33
    #6

    Tur andra kan förklara bra. Men varför kommer miljöpartiet sedan släppa fram Socialdemokraterna? Är inte det en väldigt svag regering. Vilken röra. Kunde väl miljöpartiet sagt innan att de skulle lämna. Nötter.

  • Fri 26 Nov 2021 08:57
    #7
    Limeblad skrev 2021-11-26 08:28:12 följande:
    Jag fattar inte heller. Iom att det var en omröstning om ny statsminister fanns det ju ingen regering som MP kunde hoppa av från, då statsministern väljs först och sen utser statsministern sina ministrar. Att MP satt i SLs regering gör inte att de sitter i MAs regering per automatik. Att hon trodde de skulle det är för mig inte samma sak.
    Stefan har varit statsminister hela tiden. Sverige har ännu inte haft någon "kvinnlig statsminister" även om alla uttrycker det så. Hon är bara framröstad som föreslagen ny statsminister.

    Bytet sker inte förrän Kungen har sagt sitt på en konselj.

    www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/demokrati/sa-bildas-regeringen/

    Även MP sitter kvar i denna övergångsregering som Stefan leder sedan ett antal veckor tillbaka - trots att de "hoppat av".
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Anonym (ML)
    Fri 26 Nov 2021 09:03
    #8
    Limeblad skrev 2021-11-26 08:28:12 följande:

    Jag fattar inte heller. Iom att det var en omröstning om ny statsminister fanns det ju ingen regering som MP kunde hoppa av från, då statsministern väljs först och sen utser statsministern sina ministrar. Att MP satt i SLs regering gör inte att de sitter i MAs regering per automatik. Att hon trodde de skulle det är för mig inte samma sak.


    Du har missuppfattat det hela. Talmannen pratade med alla partiledare om deras möjligheter att bilda regering och deras stöd.
    Det dom röstade om var en regering bestående av S och MP, när ett parti sen hoppar av måste ny sondering göras, det hela har gått rätt till parlamentariskt.
    Magdalena Andersson kan inte beskyllas för detta utan det är den ordningen man måste följa.
    Hade varit likadant vem det än gällt.
    Nu har talmannen pratat med alla igen och ny omröstning göra och då om regering med enbart S.
    Partier skulle alltså kunna göra annan röstning denna gång om dom inte ville att MP skulle vara med men alla kommer att rösta som förra gången.
    Men det är alltså olika förutsättningar, förra omröstningen gällde regering med S och MP, nästa gäller regering med bara S.
    Man måste veta vilken regeringsbildning man röstar för.
  • Fri 26 Nov 2021 09:08
    #9
    Anonym (Trött) skrev 2021-11-26 08:33:24 följande:
    Tur andra kan förklara bra. Men varför kommer miljöpartiet sedan släppa fram Socialdemokraterna? Är inte det en väldigt svag regering. Vilken röra. Kunde väl miljöpartiet sagt innan att de skulle lämna. Nötter.
    MP säger att de HAR sagt detta till S.

    I så fall har S medvetet låtit sig väljas medvetna om att de måste hoppa av bara några timmar senare.

    S menar förstås att MP inte talar sanning om detta.

    Det rimliga, ur alla synvinklar, hade varit att ta budgetomröstningen FÖRST.

    Sedan hade alla parter fått förhålla sig till en ny statsminister i förhållande till den budget som gäller.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Fri 26 Nov 2021 09:15
    #10
    Flash Gordon skrev 2021-11-26 08:57:14 följande:

    Stefan har varit statsminister hela tiden. Sverige har ännu inte haft någon "kvinnlig statsminister" även om alla uttrycker det så. Hon är bara framröstad som föreslagen ny statsminister.

    Bytet sker inte förrän Kungen har sagt sitt på en konselj.

    www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/demokrati/sa-bildas-regeringen/

    Även MP sitter kvar i denna övergångsregering som Stefan leder sedan ett antal veckor tillbaka - trots att de "hoppat av".


    Precis. Nu sitter ju övergångsregeringen.
    Anonym (ML) skrev 2021-11-26 09:03:44 följande:

    Du har missuppfattat det hela. Talmannen pratade med alla partiledare om deras möjligheter att bilda regering och deras stöd.

    Det dom röstade om var en regering bestående av S och MP, när ett parti sen hoppar av måste ny sondering göras, det hela har gått rätt till parlamentariskt.

    Magdalena Andersson kan inte beskyllas för detta utan det är den ordningen man måste följa.

    Hade varit likadant vem det än gällt.

    Nu har talmannen pratat med alla igen och ny omröstning göra och då om regering med enbart S.

    Partier skulle alltså kunna göra annan röstning denna gång om dom inte ville att MP skulle vara med men alla kommer att rösta som förra gången.

    Men det är alltså olika förutsättningar, förra omröstningen gällde regering med S och MP, nästa gäller regering med bara S.

    Man måste veta vilken regeringsbildning man röstar för.


    Är det så rent formellt? Formellt trodde jag att man bara röstar på statsministern och statsministern utser regeringen. Sen att man vid omröstningen trodde att regeringen skulle bestå av S och MP är inte samma som att det var en förutsättning för omröstningen.

    Det var ett tag sen jag läste det kapitlet i regeringsformen men har verkligen för mig att riksdagen väljer statsminister, statsministern utser statsråd. Direkt en statsminister avgår entledigas övriga statsråd.

    Övergångsregeringen har ju inte med saken att göra. Den sitter ju såklart kvar tills en ny regering tillsatts. Det är jag med på.
Svar på tråden Varför avgick Magdalena Andersson?