• Mon 29 Nov 2021 18:48
    10122 visningar
    26 svar
    26
    10122

    Hund på blocket

    Hej,
    Jag är ute efter en golden retriever valp. Jag hör av mig till en säljare på blocket, presenterar hur jag bor m.m.

    Jag hörde av mig till henne 3:e november och hon svarade den 7:e november att hon kommer höra av sig när valparna är födda, dagarna går och jag skriver till henne igen den 17:e november att jag och min pojkvän har bestämt oss för att köpa hunden tillsammans, men hon svarar inte.

    Efter det så har jag skrivit mer till henne, men hon svarar inte!

    Vill hon inte sälja till oss?

  • Svar på tråden Hund på blocket
  • Tue 30 Nov 2021 10:31
    #11
    +2
    Ko2pa skrev 2021-11-30 06:13:30 följande:
    Nej, säljaren är inte med i SKK.
    Följer uppfödaren avelsråden och har en tanke bakom sin avel? Om inte, varför vill du köpa en valp av denna uppfödare?
  • Tue 30 Nov 2021 14:15
    #12
    +1
    Dexter dot com skrev 2021-11-30 10:31:22 följande:
    Följer uppfödaren avelsråden och har en tanke bakom sin avel? Om inte, varför vill du köpa en valp av denna uppfödare?
    Det har vi inte kollat upp med henne. Vi tänkte att vi skulle prata i telefon med henne så kan man ställa frågor via telefon istället för att skriva, men hon verkar inte vilja det heller.

    Får satsa på en hund via SKK istället. Detta är nytt för oss då vi aldrig har haft en hund tidigare.

    Hur gjorde ni när ni skulle skaffa en hund?
  • Glinda från Oz
    Tue 30 Nov 2021 14:35
    #13
    Ko2pa skrev 2021-11-29 19:14:14 följande:

    Samma hände med en annan säljare på blocket. Vi hörde av mig till säljaren några minuter efter att säljaren hade lagt ut annonsen på blocket. Jag presenterade oss, säljaren skrev '' Hej, det lät ju väldigt bra:)  Vad är du mest intresserad av tik eller hane? ''.

    Vi skrev att vi är mest intresserad av en tik. Säljaren hörde inte av sig på flera dagar. Vi skrev till säljaren och frågade frågor om valparna och då skrev säljaren att alla tikar är tingade.

    Det roliga är att säljaren hade sett att jag hade skrivit att jag är intresserad av en tik, bara några minuter efter att jag hade skrivit det, SUCK!


    Jag har aldrig sålt hund men en hel del katter. Det är inte som att sälja en möbel där man tar första personen som svarar. För mig är det viktigt att hitta rätt hem till rätt katt så jag svarar inte förrän jag fått några svar och då väljer jag ut de mest lämpade. Ibland blir folk bortvalda för att de lämnat för lite information, för att de bor helt fel mm Det behöver alltså inte vara något personligt.
  • Tue 30 Nov 2021 17:54
    #14
    Ko2pa skrev 2021-11-30 14:15:58 följande:
    Det har vi inte kollat upp med henne. Vi tänkte att vi skulle prata i telefon med henne så kan man ställa frågor via telefon istället för att skriva, men hon verkar inte vilja det heller.

    Får satsa på en hund via SKK istället. Detta är nytt för oss då vi aldrig har haft en hund tidigare.

    Hur gjorde ni när ni skulle skaffa en hund?
    Jag har funderat mycket på vilka egenskaper jag vill ha hos hunden och valt ras efter det. Åkt på utställningar/tävlingar,rasträffar och kollat både på hundar och hur dom agerar och uppfödare och hur uppfödarna behandlar sina hundar. Kollat upp hemsidor på dom kennlar som verkat intressanta, kolla upp avelsdata på SKK för att se om hundarna är utvärderade mentalt och fysiskt, hört av mig till uppfödare för att höra vad dom har för mål med sin avel, vad jag kan förvänta mig för stöd av uppfödaren och vad hen har för krav på mig.
    Uppfödare som inte vill ha framtida kontakt i form av valpträffar, tränings/utställningshelger mm och inte kräver att jag gör vissa hälsotester, ställer ut 1-2 gånger, gör BPH/mentalbeskrivning är helt ointressanta.
  • Tue 30 Nov 2021 18:20
    #15
    Ko2pa skrev 2021-11-30 14:15:58 följande:

    Det har vi inte kollat upp med henne. Vi tänkte att vi skulle prata i telefon med henne så kan man ställa frågor via telefon istället för att skriva, men hon verkar inte vilja det heller.

    Får satsa på en hund via SKK istället. Detta är nytt för oss då vi aldrig har haft en hund tidigare.

    Hur gjorde ni när ni skulle skaffa en hund?


    Funderat över vilka egenskaper jag vill ha hos hunden, efter det bestämt ras och tagit kontakt med uppfödaren.

    Kollat rasinfo om hälsan, mental status och vilka undersökningar som krävs. Hade definitivt begränsat mig till de som gör även mh eller bph (olika beskrivningar av hundens mentalitet) idag. Inom SKK registreras allt sånt så du lätt kan kolla upp föräldrarna. Med en renrasig vet du också mer vilken typ av hund du får och att rasens avelsprogram följs.

    Snabbast gick första hunden, ca 6 mån. Andra hunden planerade jag i ett par år. Nu inför tredje hunden har det hittills gått nästan ett år och vi har inte landat än.
  • Blomma­5
    Tue 30 Nov 2021 20:24
    #16
    +1

    Prata absolut med en riktig uppfödare som är registrerad i svenska kennelklubben. Det är säkrast för alla parter inblandade. Du minimiserar risken för att bli lurad alternativt få en smuggelhund/en hund med sjukdomar. Uppfödare är dessutom oftast väldigt bra på att utgå från vilken valp som passar eran familj. Du kan alltid ha vidare kontakt med dem om du har frågor/behöver hjälp med något.

  • Blomma­5
    Tue 30 Nov 2021 20:27
    #17

    Jemp förklarar också väldigt bra. Man köper inte en hund huxflux för att man har sett en bild på Internet. Jag har nu planerat hund nummer två säkert snart 3 år. Har haft rätt tillfällen men inte rätt hund

  • Anonym (nej..­)
    Tue 30 Nov 2021 20:42
    #18

    Varför vill du köpa en hund på blocket? .. min åsikt är att det ofta är oseriösa människor som säljer sina kunder där ( inte alla men de flesta) det är svårt att veta om de bara är ute efter att tjäna pengar. 

    Om du/ni nu vill ha en Golden retriver googla på skk.se och läs på om rasen. Där har de bra tips på vad man ska tänka på när man väljer uppfödare samt vad man ska tänka på när man skaffar en valp. Du kan även hitta flera seriösa uppfödare med kontaktuppgifter samt att uppfödarna lägger upp om de har valpar eller om de  planerar valpar.

    här har du länk till uppfödare på skk hemsidahttps://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser--annonser/golden-retriever/ 

  • LFF
    Wed 1 Dec 2021 13:50
    #19
    Ko2pa skrev 2021-11-30 14:15:58 följande:
    Det har vi inte kollat upp med henne. Vi tänkte att vi skulle prata i telefon med henne så kan man ställa frågor via telefon istället för att skriva, men hon verkar inte vilja det heller.

    Får satsa på en hund via SKK istället. Detta är nytt för oss då vi aldrig har haft en hund tidigare.

    Hur gjorde ni när ni skulle skaffa en hund?
    Man läser på om rasen på rasklubbens hemsida. Man besöker utställningar/arbetsprov för att träffa på individer av rasen och få sig en bild av vilken typ av hund man önskar (extra viktigt i en delad ras så som golden där det finns en utställningsavlad variant och en arbetsavlad variant). Man kollar upp olika uppfödare, deras hemsidor och hundarnas tävlings- och hälsoresultat på SKKs hunddata. Man kollar inte bara de presumtiva föräldrarna utan även släktingar, tidigare kullar etc för att få sig en uppfattning om den framtida valpen. 

    Allt detta gjorde jag inte med vår första hund, nu gick det jäkligt bra ändå, men jag kommer att göra det när jag har möjlighet att skaffa nästa hund. Istället får jag engagera mig som efterforskare när min mamma ser sig om efter ny hund (vilket kommer att dröja några år). 

    Har koll på de raser jag idag finner intressanta beroende på vilken inriktning på hund jag kan tänka mig vilja ha den dagen det blir aktuellt för ny hund. Det gäller både en bruksras jag är intresserad av och en aktiv sällskapsras. 
  • Thu 2 Dec 2021 09:52
    #20

    Tack för alla tips! Det uppskattas enormt.

    Jag hörde av mig till en ny försäljare idag på blocket ( Den uppfödaren är registrerad i SKK), jag gjorde samma sak som med dom förra presenterade oss hur vi bor m.m. Hon har läst men inte svarat.

    Är det såhär svårt?

  • Thu 2 Dec 2021 10:12
    #21
    Ko2pa skrev 2021-12-02 09:52:33 följande:

    Tack för alla tips! Det uppskattas enormt.

    Jag hörde av mig till en ny försäljare idag på blocket ( Den uppfödaren är registrerad i SKK), jag gjorde samma sak som med dom förra presenterade oss hur vi bor m.m. Hon har läst men inte svarat.

    Är det såhär svårt?


    Det är brist på bra hundvalpar och uppfödarna kan verkligen ställa krav på sina valpköpare och har förmodligen många att välja mellan. Lite konstigt tycker jag det är att en seriös och bra uppfödare behöver annonsera på Blocket då dom uppfödare jag känner har många som står i kö på en valp från dom.
  • LFF
    Thu 2 Dec 2021 11:03
    #22
    Ko2pa skrev 2021-12-02 09:52:33 följande:

    Tack för alla tips! Det uppskattas enormt.

    Jag hörde av mig till en ny försäljare idag på blocket ( Den uppfödaren är registrerad i SKK), jag gjorde samma sak som med dom förra presenterade oss hur vi bor m.m. Hon har läst men inte svarat.

    Är det såhär svårt?


    istället för att kolla på Blocket, kolla här:

    www.skk.se/sv/kopahund/hundraser--annonser/golden-retriever/

    Eller här:

    goldenklubben.se/kopa-valp/aktuella-valpkullar/
  • Fri 17 Dec 2021 13:29
    #23

    Hon hörde av sig att det blev så rörigt eftersom jag skrev så mycket, men varför svarade hon inte från början då hade det inte behövt bli '' rörigt ''. Det kan vara så att hon blev misstänksam eftersom jag ändrade att jag och tjejen skulle köpa valpen tillsammans istället för att tjejen bara köper den.


    Men ändå man ska väl ringa och prata med köparen och höra rösten m.m och få en uppfatting på det sättet.
  • Anonym (E)
    Fri 17 Dec 2021 13:54
    #24

    Du och tjejen eller du och pojkvännen?


    Känns som att du stressar på och vill ha svar direkt men att säljaren inte fungerar så.


     

  • Fri 17 Dec 2021 18:13
    #25
    Ko2pa skrev 2021-12-17 13:29:52 följande:

    Hon hörde av sig att det blev så rörigt eftersom jag skrev så mycket, men varför svarade hon inte från början då hade det inte behövt bli '' rörigt ''. Det kan vara så att hon blev misstänksam eftersom jag ändrade att jag och tjejen skulle köpa valpen tillsammans istället för att tjejen bara köper den.


    Men ändå man ska väl ringa och prata med köparen och höra rösten m.m och få en uppfatting på det sättet.
    Det kan bara finnas en köpare/ägare så ni kommer inte kunna köpa valpen tillsammans. Med tanke på hur många spekulanter som förmodligen hört av sig har nog inte uppfödaren tid att sitta i telefon med alla utan ringer dom som verkligen är intressanta som valpköpare. Rösten säger ju ingenting men erfarenhet och kunskap kan man snabbt utläsa av hur valpköparen skriver, formulerar sig och vilka frågor som ställs.
  • Anonym (ööö)
    Fri 17 Dec 2021 18:15
    #26
    Ko2pa skrev 2021-12-17 13:29:52 följande:

    Hon hörde av sig att det blev så rörigt eftersom jag skrev så mycket, men varför svarade hon inte från början då hade det inte behövt bli '' rörigt ''. Det kan vara så att hon blev misstänksam eftersom jag ändrade att jag och tjejen skulle köpa valpen tillsammans istället för att tjejen bara köper den.


    Men ändå man ska väl ringa och prata med köparen och höra rösten m.m och få en uppfatting på det sättet.
    Det är säljarens marknad nu. Intresset för husdjur har ökat oerhört under pandemin så det är nog inte svårt att hitta köpare. 
Svar på tråden Hund på blocket