• Tue 30 Nov 2021 12:57
    15149 visningar
    54 svar
    +2
    54
    15149

    Jag är utländsk och vill fira jul,,Hur?

    Hej!

    Jag är utländsk (arabian), har varit i Sverige i 10 år nu. Mina barn vill att vi fira jul men jag vet inte hur kan jag fira julen för första gången. Vi har pyntat huset lite grann. Vi köper jul klabb också. men har aldrig planerat till julbord till exempel nångång. Jag behöver lite råd och tips om julbordet, vad gör ni på julafton och juldag? behöver vi ha på oss särskilda kläder ? ska vi ta kort till familjen?  när och hur? 
    Jag kommer bli jätte glad att få tips och råd av er. 

    Hälsningar


    Mira
  • Svar på tråden Jag är utländsk och vill fira jul,,Hur?
  • Anonym (Krist­en högtid­)
    Tue 30 Nov 2021 12:58
    #1
    -1

    Jul är en kristen högtid.

  • Tue 30 Nov 2021 13:14
    #2
    +1
    Anonym (Kristen högtid) skrev 2021-11-30 12:58:17 följande:

    Jul är en kristen högtid.


    De flesta som firar jul i Sverige är inte kristna. Julen var från början en hednisk högtid.
  • Anonym (Krist­en högtid­)
    Tue 30 Nov 2021 13:15
    #3
    Pinnen2 skrev 2021-11-30 13:14:03 följande:

    De flesta som firar jul i Sverige är inte kristna. Julen var från början en hednisk högtid.


    Nej, det finns även ateister som firar jul. Muslimer firar i regel inte jul eftersom det är en kristen högtid. Julen firas på grund av Jesu födelse.
  • Anonym (Krist­en högtid­)
    Tue 30 Nov 2021 13:18
    #4

    "Julen är en av de största kristna högtiderna och firas till minne av Jesus födelse. Julfirandet är en tradition med mycket gamla historiska rötter. Ända sedan 300-talet e.Kr har firandet förknippats med Jesus födelse. Det var först år 354 e.Kr som katolska kyrkan valde att förlägga Jesus födelse till den 25:e december."

    www.so-rummet.se/kategorier/jul

  • Tue 30 Nov 2021 13:24
    #5

    Det finns massor att berätta, men här är några exempel:

    Dagen före julafton. Uppesittarkväll med teve och matlagning, slå in paket. Provsmaka skinkan varm ur ugnen, om man äter det.

    Julafton: Sova länge, smaka lite på julmaten till frukost och lunch. Klockan 15 Kalle Ankas jul på teve. Kl 16 klappöppning. Sen julbord:

    Inlagd sill, köttbullar (och falafel), julskinka med senap, rökt lammben, Janssons frestelse (potatisgratäng med ansjovis och lök), kokt skalad potatis, oskalade räkor, rödbetssallad, öl och snaps (kryddat brännvin). Bröd (julvört eller annat). Till efterrätt mandelformar med grädde och hjortronsylt, Frödinge ostkaka lätt värmd med hjortronsylt eller annan sylt. 

    Jag tycker att man kan välja i stort sett vad som helst att ha på julbordet, om man till exempel gillar tabouleh, kycklingspett och hommos men inte äter griskött. 

    Juldagen: Äta rester, leka med julklappståget, titta på gamla långfilmer.

    Annandagen: Gå på bio!

  • Anonym (XXX)
    Tue 30 Nov 2021 13:30
    #6
    +1

    Kul! :)

    Jag antar att ni är muslimer, så då är kanske kyrkobesök inte på tapeten. Å andra sidan har antalet svenskar som besöker kyrkan, ens på de stora högtiderna som t.ex. jul, minskat stadigt. Så man kan mycket väl fira jul utan att gå i kyrkan. 

    Köp en gran eller en plastgran, och häng på glitter och julkulor. Lägg klapparna under. Öppna klapparna på julaftons eftermiddag om ni har små barn, och på julaftons kväll om de är större.

    På julaftons morgon är det lämpligt med risgrynsgröt med kanel och socker. Recept finns på paketet (köp särskilt grötris). Eller köp färdiga "plastkorvar". 

    Jullunchen, som vi i min familj brukar äta ungefär klockan 14, består av skinka (som jag antar att ni inte äter?), alladåb och sylta (från kalv, som jag antar att ni äter), potatis och flera olika sorters inlagd sill. Vörtbröd, bordssmör och en stor, rund, röd julost. Rödbetor eller rödbetssallad.

    På gottbordet längre fram på kvällen, kan man ha t.ex. dadlar, fikon, nötter med en nötknäppare till, och en stor choklakartong, gärna lite lyxigare. Pepparkakor och saffransbröd hör till under hela Advents- och Julperioden.  

    Ja, och så tittar man på TV eller film, gärna någon julfilm eller julshow - finns hur mycket som helst på Youtube, och TV-kanalerna inte har något bra. Man kan även ha på julmusik i bakgrunden, medan man pratar, kanske läser någon julberättelse högt, och äter gotter. 

    Som dryck kan man ha varm glögg (som finns som alkoholfri om man önskar det), julöl eller vilket mörkt öl som helst, svagdricka (recept finns överallt), julmust...

    Lycka till! Finns hur mycket som helst inspiration på nätet, annars. Och man måste inte ha allting varje år, man kan ta en bit av det bara.

  • Tue 30 Nov 2021 13:33
    #7
    +1

    Jag firar jul till minne av midvinterblotet som tidigare var vid vintersolståndet. 
    Eller mest kanske för att det är mysigt oavsett vem man firar eller varför man fixar. 
    Vare sig grisar, granar, glögg, pepparkakor, clementiner osv känns så värst Jesus utan saker som har tillkommit efter hand, så varför ska det envisas med att vara enkom en högtid för kristna?
    Låt den som vill pynta sitt hem och fixa traditionell julmat och godis m.m. oavsett vilken religion de har. Är väl kalasbra att man vill testa kulturen och traditionerna i sitt nya hemland.

    Ett tips är att googla recept på julmat. Kolla ex IKEAS hemsida och kolla vad de har på det julbord som de serverar i sina restauranger och se sedan om ni kan hitta recept på det. Googla eller kolla youtube efter tips på julpynt man kan göra osv. Och sedan bara att förvandla hemmet.
    Och det kommer säkerligen bli en fin jul även änglar och jesusbarn om det inte passar den religion man har.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Älska­r julen)
    Tue 30 Nov 2021 13:52
    #8
    +2

    Så roligt! För mig är julen mycket rött, grönt, guld och glitter, julmusik, dofter av apelsin, kanel, granbarr, choklad och glögg. Tända ljus och mys! Tomtar, julgran, julkulor och ljusslingor!

    Googla bilder på julen så tror jag att du förstår vad jag menar.

    På julafton äter vi och umgås, öppnar julklappar, lyssnar på julmusik, spelar brädspel mm. På juldagen vilar vi, äter rester och tittar på film:)

    Julmaten är till stor del samma som vi äter på midsommar och vid påsken. Det är mycket sill i olika former (matjessill på midsommar och inlagd på annat vis övriga högtider), potatis (kokt och som gratäng), ägg (på påsk i alla former, vid jul och midsommar ofta ägghalvor med t.ex. grovkornig kaviar och dill), köttbullar (som går utmärkt att byta mot vegetariska alternativ), gravad eller rökt lax, Många äter julskinka, men det går lika bra att avstå. Vörtbröd med julost och kanske senap. Olika goda ostar. Kål i olika former (stuvad grönkål, brunkål, vitkålssallad mm). Till frukost äter vi alltid risgrynsgröt med en smörklick, socker, kanel och mjölk.

    Jag tänker att ni plockar det ni vill ur den traditionella svenska julen, lägger till ert eget och får några underbara dagar!

    God jul!

  • Anonym (Älska­r julen)
    Tue 30 Nov 2021 13:59
    #9
    +1
    Anonym (Kristen högtid) skrev 2021-11-30 12:58:17 följande:

    Jul är en kristen högtid.


    Vilken märklig kommentar. Du lever själv som svenskarna gjorde på 1910-talet? Äter kokt potatis och inlagd sill och vägrar testa på något som kommer från en annan kultur? Tror knappast att de flesta svenskar idag firar julen med kristendomen som högsta prioritet. Själv tycker jag att det är jätteroligt med folk som vågar sig på att testa något helt nytt och främmande.
  • Anonym (Helen­)
    Tue 30 Nov 2021 14:28
    #10
    +1

    Arabian? Varifrån kommer man då?

Svar på tråden Jag är utländsk och vill fira jul,,Hur?