• AHAS

    Jag är utländsk och vill fira jul,,Hur?

    Hej!

    Jag är utländsk (arabian), har varit i Sverige i 10 år nu. Mina barn vill att vi fira jul men jag vet inte hur kan jag fira julen för första gången. Vi har pyntat huset lite grann. Vi köper jul klabb också. men har aldrig planerat till julbord till exempel nångång. Jag behöver lite råd och tips om julbordet, vad gör ni på julafton och juldag? behöver vi ha på oss särskilda kläder ? ska vi ta kort till familjen?  när och hur? 
    Jag kommer bli jätte glad att få tips och råd av er. 

    Hälsningar


    Mira
  • Svar på tråden Jag är utländsk och vill fira jul,,Hur?
  • Anonym (Älskar julen)
    Anonym (Helen) skrev 2021-11-30 14:28:17 följande:

    Arabian? Varifrån kommer man då?


    Tråden handlar om julfirande, inte om vilka länder som räknas till de arabiska länderna. Googla?
  • Hercai
    Anonym (Kristen högtid) skrev 2021-11-30 13:18:08 följande:

    "Julen är en av de största kristna högtiderna och firas till minne av Jesus födelse. Julfirandet är en tradition med mycket gamla historiska rötter. Ända sedan 300-talet e.Kr har firandet förknippats med Jesus födelse. Det var först år 354 e.Kr som katolska kyrkan valde att förlägga Jesus födelse till den 25:e december."

    www.so-rummet.se/kategorier/jul


    Hur är det relevant till trådskaparens fråga?

    Ts - det heter förresten arab och inte arabian.
  • Anonym (Maria)

    Du har bott i detta land i 10 år, men lyckats missa hur man firar jul?

    Jaja, det firas ganska individuellt skulle jag säga även om det finns vissa klassiska saker. Många firar dessutom inte alls jul pga Jesu födelse utan det är mest en konsumtionsfest och några lediga dagar. Plus massa mat och stress.

    Googla fram om du vill veta är mitt tips.

    Pynta lite, ät lite speciell julmat. Sätt in en gran. Köp några klappar till barn. En mysig grej vi alltid gjorde när jag var barn var att man hade lagt ut julklapparna under granen och på julaftonsmorgon fick man välja nåt liten varsin grej.

    Annars var klappöpnande på kvällen den 24 dec. I de flesta länder är det den 25 på morgonen. Juldagen.

  • Drottningen1970
    Anonym (Kristen högtid) skrev 2021-11-30 12:58:17 följande:

    Jul är en kristen högtid.


    Då ska jag som ateist genast riva ned pyntet, avboka julbordet och meddela barnet att inga klappar är att vänta. Eller inte.

    För din information finns det även kristna araber för övrigt.
  • Drottningen1970
    Anonym (Älskar julen) skrev 2021-11-30 13:52:43 följande:

    Så roligt! För mig är julen mycket rött, grönt, guld och glitter, julmusik, dofter av apelsin, kanel, granbarr, choklad och glögg. Tända ljus och mys! Tomtar, julgran, julkulor och ljusslingor!

    Googla bilder på julen så tror jag att du förstår vad jag menar.

    På julafton äter vi och umgås, öppnar julklappar, lyssnar på julmusik, spelar brädspel mm. På juldagen vilar vi, äter rester och tittar på film:)

    Julmaten är till stor del samma som vi äter på midsommar och vid påsken. Det är mycket sill i olika former (matjessill på midsommar och inlagd på annat vis övriga högtider), potatis (kokt och som gratäng), ägg (på påsk i alla former, vid jul och midsommar ofta ägghalvor med t.ex. grovkornig kaviar och dill), köttbullar (som går utmärkt att byta mot vegetariska alternativ), gravad eller rökt lax, Många äter julskinka, men det går lika bra att avstå. Vörtbröd med julost och kanske senap. Olika goda ostar. Kål i olika former (stuvad grönkål, brunkål, vitkålssallad mm). Till frukost äter vi alltid risgrynsgröt med en smörklick, socker, kanel och mjölk.

    Jag tänker att ni plockar det ni vill ur den traditionella svenska julen, lägger till ert eget och får några underbara dagar!

    God jul!


    Vitkålssallad på julbordet? Nä vet du vad.
  • Anonym (Gör julen till vad ni vill:))

    Åh vad roligt att ni är nyfikna på julen! Jag ser längre upp i tråden att du redan fått tips på vad som kan serveras på det traditionella julbordet men många som firar jul idag gör sin egna grejj av julbordet! Jag har vänner som alltid gör en stor taco-buffé på julafton, andra som brukar göra tapasbuffe och tredje som gör helt vegetariska julbord!

    Fokus ligger mest på att umgås med familj och vänner, pynta bostaden med ljuskällor, gran och blommor och pyssla i form av att baka, göra kransar att hänga på dörren och pynta julgranen.

    Varje år går en julkalender på Svt där dagarna räknas ner till julafton. I år heter kalendern: En hederlig jul med familjen Knyckertz, i det programmet kommer troligtvis många av våra traditioner inför jul och på jul att visas tydligt om du är mer intresserad av det traditionella firandet!

  • NP 1
    AHAS skrev 2021-11-30 12:57:36 följande:
    Jag är utländsk och vill fira jul,,Hur?

    Hej!

    Jag är utländsk (arabian), har varit i Sverige i 10 år nu. Mina barn vill att vi fira jul men jag vet inte hur kan jag fira julen för första gången. Vi har pyntat huset lite grann. Vi köper jul klabb också. men har aldrig planerat till julbord till exempel nångång. Jag behöver lite råd och tips om julbordet, vad gör ni på julafton och juldag? behöver vi ha på oss särskilda kläder ? ska vi ta kort till familjen?  när och hur? 

    Jag kommer bli jätte glad att få tips och råd av er. 

    Hälsningar


    Vad gäller kläder och kort på själva julafton så klä er lite "finare" än vanliga kläder. Ta lite fotografier på barnen framför granen, när ni delar ut julklappar och ifall ni väljer att ha tomte (alltså - vanligtvis brukar pappa "gå ut och leta efter tomten" - och komma tillbaka lagom efter att "tomten har delat ut alla julklappar och lämnat huset" (pappa klär alltså ut sig till tomte)
    - om ni väljer att ha tomte som delar ut juklappar så kan det vara trevligt att ta lite kort med barnen tillsammans med tomten på julafton... 
  • MrsPJ
    NP 1 skrev 2021-11-30 17:21:26 följande:

    Vad gäller kläder och kort på själva julafton så klä er lite "finare" än vanliga kläder. Ta lite fotografier på barnen framför granen, när ni delar ut julklappar och ifall ni väljer att ha tomte (alltså - vanligtvis brukar pappa "gå ut och leta efter tomten" - och komma tillbaka lagom efter att "tomten har delat ut alla julklappar och lämnat huset" (pappa klär alltså ut sig till tomte)

    - om ni väljer att ha tomte som delar ut juklappar så kan det vara trevligt att ta lite kort med barnen tillsammans med tomten på julafton... 


    Nej hallå stopp, pappa går ut och köper tidningen. Som han sen aldrig har med sig när han väl kommer tillbaka hahaha
Svar på tråden Jag är utländsk och vill fira jul,,Hur?