• Tue 30 Nov 2021 12:57
    15157 visningar
    54 svar
    +2
    54
    15157

    Jag är utländsk och vill fira jul,,Hur?

    Hej!

    Jag är utländsk (arabian), har varit i Sverige i 10 år nu. Mina barn vill att vi fira jul men jag vet inte hur kan jag fira julen för första gången. Vi har pyntat huset lite grann. Vi köper jul klabb också. men har aldrig planerat till julbord till exempel nångång. Jag behöver lite råd och tips om julbordet, vad gör ni på julafton och juldag? behöver vi ha på oss särskilda kläder ? ska vi ta kort till familjen?  när och hur? 
    Jag kommer bli jätte glad att få tips och råd av er. 

    Hälsningar


    Mira
  • Svar på tråden Jag är utländsk och vill fira jul,,Hur?
  • Tue 7 Dec 2021 13:26
    #41
    -2

    Steg ett: man äter gris.

    Om du och din familj inte äter julskinka då är det liksom inte på riktigt och ni kan inte fira som svenskar.

  • Anonym (Älska­r julen)
    Tue 7 Dec 2021 22:54
    #42
    Anonym (Julgran) skrev 2021-12-01 23:00:50 följande:

    Får lutfisk plats på ditt julbord? Är köttbullarna hemmagjorda?


    Äter alltid lutfisk på julafton! Med potatis, massa vitsås, olika sorters peppar, smält smör och gröna ärtor. Det är underbart gott! Inser att det är massor av grejer som jag glömmer av att jag gör på jul. Har missat massor av småsaker som går av bara farten efter 40 års julfirande.
  • Tue 7 Dec 2021 23:17
    #43
    AHAS skrev 2021-12-01 14:32:19 följande:
    alla härliga !
    Ni är underbara. tack så mycket för många tipsar. Jag kommer från Libyen. hade förstås ingen jul där. Jag gillar de traditionella högtider i Sverige oavsett om de tillhör till Kristen religion eller inte. Jag är Muslim. Vi tror på Jesus också men vi firar inte hans födelsedag. Jag själv tycker att det så roligt att delta de traditionelle högtider med folket i det landet som vi valde att bo i. 
    Jag har varit i Sverige i 10 år nu, har pluggat vidare och jobbar just. känner mig alltid tacksam till det här landet. 
    Tack.

    Du har säkert redan fått många tips (jag läste bara första sidans svar), så av mig ska du bara få några små tips.

    För oss som firar jul finns det många särskilda dofter vi förknippar med just jul, det kan vara tända ljus, julgran, julmaten, glögg, saffran mm.

    Ta torkad nejlika och stick in dessa igenom skalet på en apelsin, kanske 20 stycken i varje. Knyt ett fint rött band runt och häng upp dessa i fönstret. Det ger verkligen en trevlig och julig doft.

    Byt ut Coca colan (eller vad ni brukar servera som alkoholfritt alternativ till maten) mot Julmust.

    Vad det gäller mat så har traditionen hos oss oftast varit att äta det traditionella julbordet på julafton (24/12).
    På juldagen (25/12) har vi ätit kalkon.
    På annandagen (26/12) äter vi resterna från julafton och juldagen eller lutfisk.
    Dagen efter juldagen äter vi lutfisk, om vi inte ätit det på annandag jul.


    Det sista tipset är att kolla upp vilka restauranger som har det bästa traditionella julbordet i staden/orten där du bor och boka bord för familjen. Kanske är det för sent att få bord till denna jul, men kanske till nästa. Ta med dig erfarenheten och upplevelsen till familjens egna julbord.
    OBS! Julbord ute äts oftast före jul.

    GOD JUL Tomte

  • Anonym (inte kriste­n men firar jul ändå)
    Wed 8 Dec 2021 00:46
    #44
    Anonym (XXX) skrev 2021-12-07 13:15:12 följande:
    Har du en annan religion? Om inte, undrar jag varför det är så viktigt för dig att dina barn ska undanhållas, att Julen handlar om Jesu födelse? Att man sedan kan ta in även gamla och nya traditioner som inte direkt är kopplade till Jesus, är en annan sak. Men om ett barn skulle berätta för mig, att deras familj firar Tomten eller (Kalle Anka) på Julafton, så skulle jag nog tro att föräldrarna lider av något begåvningshandikapp. Det skulle jag även tro, om de firade Påskharen eller hönssläktet på påsken...

    Nu citerade du inte mig, men däremot en person som svarade på mitt inlägg.


    Alltså, bara för att man firar jul på ett annat vis, så innebär det inte att man inte lär barn om det. Jag som är uppvuxen på det här viset, lärde mig av skolan och av min mamma kring varför de flesta firar jul. I skolan pratar man (fortfarande) om Jesu födelse. Jag frågade min mamma om det, som svarade att: "Ja, de som är kristna firar Jesu födelse. Vi som inte är kristna, firar Tomtarnas afton." Jag vill dessutom tillägga att jag fick en mer grundlig religionsundervisning av min mamma, än vad jag fick av skolan. Så fort jag ställde frågor om kristendomen så svarade min mamma på mina frågor. Så fort frågorna blev lite djupare, så köpte hon ett exemplar av Bibeln, av Koranen, samt att hon fick Jehovas Vittnes skrifter. Sedan satt vi tillsammans och läste och pratade om det. Faktum var att min mamma till och med bjöd in en person från Jehovas Vittne som hon diskuterade med under ett halvår eller så, samtidigt som hon jämförde med svenska kyrkans skrifter, för att kunna förklara Svenska Kyrkans lära bättre för mig.


    Varken hon eller jag är ju troende, trots det. Däremot gifte jag mig med en kristen man, som har läst en hel del teologi och religionshistoria på universitetet. Vad jag föll för, var att han helt enkelt kunde fördjupa religionsdiskussionerna mer än vad min mamma kunde.


    Vi har ett barn i lågstadieålder ihop, som tydligen fortfarande tror på "hustomten" men inte på Gud eller Jultomten (det där lär väl försvinna när han har insett att det är jag som sätter upp nissedörren varje år.) Vår son kan mycket om kristendom och religion i allmänhet på grund av sin pappas religion och genom att jag också kan en hel del kring det. Jag och min son firar förresten fortfarande "Tomtarnas afton" tillsammans med hans pappa som firar "Jesu födelse."


     

  • Wed 8 Dec 2021 05:52
    #45
    +1
    Anonym (XXX) skrev 2021-12-07 13:15:12 följande:

    Har du en annan religion? Om inte, undrar jag varför det är så viktigt för dig att dina barn ska undanhållas, att Julen handlar om Jesu födelse? Att man sedan kan ta in även gamla och nya traditioner som inte direkt är kopplade till Jesus, är en annan sak. Men om ett barn skulle berätta för mig, att deras familj firar Tomten eller (Kalle Anka) på Julafton, så skulle jag nog tro att föräldrarna lider av något begåvningshandikapp. Det skulle jag även tro, om de firade Påskharen eller hönssläktet på påsken...


    Jag är ateist. Och precis som Inte kristen skriver ovan så är det ju inte så att mina barn är omedvetna om att kristna firar julen för Jesu födelse. Me för oss så struntar vi fullständigt i Jesus så varför fira honom?

    De är inte heller omedvetna om att man långt innan det kristna julfirandet kom så firade man midvinterblot/julblot och att ordet jul inte kommer från kristendomen alls utan är "stulet" av kristendomen.

    Påsk firar vi inte alls, utöver att vi köper påskgodis och att barnen gick påskkärring som små.

    Mina barn har också läst barnens bibel för att få en förståelse och kunskap kring berättelser som är viktiga för kristna. Och när jag skriver det så inser jag att jag borde försöka hitta liknande böcker om de andra religionerna också så att de får koll på det med.
  • Wed 8 Dec 2021 08:28
    #46
    MrsPJ skrev 2021-11-30 20:57:21 följande:
    Nej hallå stopp, pappa går ut och köper tidningen. Som han sen aldrig har med sig när han väl kommer tillbaka hahaha
    Ja, så kan det ju såklart också vara... Haha. (Om ni gör så i er familj så låt pappa komma hem med gårdagens morgontidning - kidsen kommer säkert inte att kolla datumet!!Tungan ute)
  • Wed 8 Dec 2021 08:38
    #47
    Dr Nail skrev 2021-12-07 13:26:30 följande:

    Steg ett: man äter gris.

    Om du och din familj inte äter julskinka då är det liksom inte på riktigt och ni kan inte fira som svenskar.


    Då är jag inte svensk i så fall. Och alla kristna vegetarianer... - HUVA! Vilket hyckleri, va? (Och jag vet inte vad ironi är.)

    Äh, lägg av! Den där kommentaren skriver du bara för att provocera och jag hoppas att alla som läser den fattar det. Man måste inte alls äta gris på julen! Risgrynsgröt är minst lika "traditionellt". Det kan man ha - om man nu gillar det.
  • Wed 8 Dec 2021 09:25
    #48
    +1
    AHAS skrev 2021-11-30 12:57:36 följande:
    Jag är utländsk och vill fira jul,,Hur?

    Hej!

    Jag är utländsk (arabian), har varit i Sverige i 10 år nu. Mina barn vill att vi fira jul men jag vet inte hur kan jag fira julen för första gången. Vi har pyntat huset lite grann. Vi köper jul klabb också. men har aldrig planerat till julbord till exempel nångång. Jag behöver lite råd och tips om julbordet, vad gör ni på julafton och juldag? behöver vi ha på oss särskilda kläder ? ska vi ta kort till familjen?  när och hur? 
    Jag kommer bli jätte glad att få tips och råd av er. 

    Hälsningar


    Så spännande för er! :) Jag har inte läst tråden så det kanske blir dubbla råd men så här tänker jag.

    Julklappar inom familjen är fint, man brukar ge mest till barnen så klart. Det behövs inga speciella kläder, men att klä upp sig lite på julafton och juldagen är brukligt. Vi tar aldrig kort på familjen och skickar ut, vill man skicka julkort så duger köpta alldeles utmärkt.

    Ni måste inte köpa alla slags prydnader på en gång, prova er fram och se vad ni gillar bäst. Några klassiker: Stjärna som hänger i fönstret, ljusstake med sju lampor eller fyra stearinljus, julgran med kulor, glitter och ljusslinga samt något i toppen. Tomtegubbar i olika storlek som ställs runt i hemmet kan vara trevligt.

    Samma med mat, prova er fram och se vad ni tycker om! Julskinka är jättegott för min del men det beror ju på om ni följer en religion som sätter stopp där, men det finns så mycket annat ändå. I så fall kanske prinskorven också försvinner men köttbullar, sill, ägghalvor och ugnsbakad eller gravad lax är väldigt gott. Jag föredrar kokt potatis istället för Janssons frestelse, jag gillar inte alls ansjovisen men den kan man ta bort så klart. Olika tillbehör som jag kommer att tänka på är rödbetssallad, kalvsylta, majonnäs eller kaviar till äggen, gravlaxsås, gräddpastej, vörtlimpa eller vanligt hårdbröd.

    Ni kan ju utgå från mat ni redan äter och tycker om, och sedan prova ett par nya saker allt eftersom. Ni måste inte äta svenskt julbord utan kan skapa era egna traditioner! Huvudsaken är att ni trivs, det är det viktigaste med julen ändå :)

    Nej, nu glömde jag ju en sak... Det svenskaste man kan göra är väl att titta på "Kalle och hans vänner firar jul" klockan 15 på SVT ;) Har ni inte gjort det förut så kan det bli en fin upplevelse tillsammans.
  • Wed 8 Dec 2021 09:32
    #49
    Anonym (första julen) skrev 2021-12-01 14:42:40 följande:
    Jag är inte OP men jag skulle vilja tacka personerna som svarade dem. Jag kom till Sverige förra året och på grund av flytten och viruset brydde jag mig och min familj inte om julen. Vi är inte kristna eller från ett land där kristna seder har mycket, om något, utrymme i samhället. Det jag vet om julen har jag lärt mig från amerikanska filmer. I år vill vi dock fira svensk jul, så jag letar runt på internet efter information. Barnen blir hajpade i skolan och dagis och de såg barnens julshow (julkalender?) i morse för att deras vänner insisterade på att de var tvungna att titta på, annars skulle det inte bli jul. Är det någon här som vet om det finns en version med undertexter någonstans? Barnen tittade på TV, inte online, och det fanns inga undertexter där så vitt jag vet. Inte för deras skull, de lär sig svenska snabbt, men jag är lite nyfiken och min svenska finns knappt. Dessutom kan någon hänvisa mig till en hemsida med svenska recept till jul? På svenska går bra, jag kan översätta med hjälp av google och en ordbok.
    Jag är ledsen om denna text är konstig och felaktig på något sätt, jag översätter två gånger, mitt språk till engelska i mitt huvud och engelska till svenska på google translate.
    Om ni inte lyckas få till text på TV:n när julkalendern sänds direkt så kan du/ni titta på SVT Play med undertexter :)

    Den här kvinnan har en jättebra webbsida med recept! Enkla att förstå och följa, i kommentarerna kan man få ytterligare tips från andra som lagat maten: www.recepten.se/ Det är alltså inte specifikt julmat men om du vet vad ni vill laga så kan du söka där. Det finns inte så mycket mat vi lagar själva till jul men egna köttbullar är gott och Janssons frestelse är en klassiker (jag gillar inte ansjovisen men det kan man ju ta bort). Mycket av maten är färdigköpt helt enkelt, även julskinkan köper vi färdigkokt numera så man bara behöver griljera.
  • Wed 8 Dec 2021 12:12
    #50
    +1

    Julmat, julklappar, jultomte, julgran, julgodis och Kalle Anka på SVT1 kl 15.00 har nog de flesta som firar jul i Sverige.

    Jag brukar ha åtminstone följande på mitt julbord:
    - Skinka (fläskkött)
    - Revbensspjäll (fläskkött)
    - Olika typer av inlagd sill (finns färdig att köpa i burk och finns många olika recept på nätet mina favoriter är Senapssill och Skärgårdssill)
    - Gravad lax och gravlaxssås (finns att köpa färdigt annars går det att grava själv men tar ett par dagar Gravad lax på färsk lax | Recept ICA.se)
    - Rökt lax (går att röka själv men kräver särskild utrustning så om du ej har en rök är det enklast att köpa färdig)
    - Janssons frestelse (Janssons frestelse | Recept ICA.se , dock brukar jag minska mängden ansjovis)
    - Rödbetssallad (jag brukar köpa färdig men det går att göra själv)
    - Köttbullar (Klassiska köttbullar | Recept ICA.se, att göra själv är mycket godare än att köpa färdiga)
    - Prinskorv (innehåller fläskkött)
    - Rödkålssallad (Rödkålssallad med rostade solrosfrön | Recept ICA.se)
    - Kokt potatis
    - Ägghalvor med räkor (Ägghalvor - Recept - Recepten.se)
    - Bröd
    - Smör
    - Gräddost

    Julgodis som jag alltid gör:
    - Knäck (Klassisk knäck - Recept | Arla)
    - Ischoklad (Ischoklad | Recept ICA.se, mörkchoklad är inte alltid så populärt bland barnen så jag brukar ha 50% ljus och 50% mörkchoklad samt hälla i kokosflingor)

    När det kommer till jultomten finns två olika traditioner i Sverige:


    att jultomten kommer på natten och lägger paketen under julgranen eller
    att jultomten kommer med julklapparna på dagen/kvällen och delar ut julklapparna.
  • Wed 8 Dec 2021 13:06
    #51
    Anonym (XXX) skrev 2021-12-07 13:15:12 följande:
    Har du en annan religion? Om inte, undrar jag varför det är så viktigt för dig att dina barn ska undanhållas, att Julen handlar om Jesu födelse? Att man sedan kan ta in även gamla och nya traditioner som inte direkt är kopplade till Jesus, är en annan sak. Men om ett barn skulle berätta för mig, att deras familj firar Tomten eller (Kalle Anka) på Julafton, så skulle jag nog tro att föräldrarna lider av något begåvningshandikapp. Det skulle jag även tro, om de firade Påskharen eller hönssläktet på påsken...
    Kristendomen kom till Sverige på 1000-talet men firandet av jul i Sverige är mycket äldre än så. Julen var en högtid när vänner och släkt träffades även de avlidna (därifrån kommer traditionen att lämna mat framme till avlidna släktingar på julnatten). 

    Ordet jul kommer från att jul firades i månaden ylir (vilket är det samma som jul), Det hette att man drack jul.

    Firandet bestod i huvudsak av att äta gemensamma måltider och skålande till olika gudar såsom Oden, Tor, Frey mm. Brödet bakades på ett speciellt sett till julen och var en viktig del av firandet såsom ölet. I Sverige är idag fortfarande både överflöd av mat och olika sorters julöl tradition. 

    Under julnatten var enligt forntida religion i Sverige guden Oden ute och ledde de som dött vars själar var hemlösa. Det ansågs allmänt som att mörka krafter såsom spöken samt andra övernaturliga varelser var i rörelse i juletid och att man skulle hålla sig inomhus när det var mörkt för att inte råka illa ut.

    När Sverige sedan blev kristet blandades traditionerna av svenskt julfirande med firandet av Jesus födelse. Så jul är inte endast ett firande av Jesus födelse utan också en ännu äldre svensk folklig tradition. Idag är Sverige ett av världens mest sekulära länder men traditionen att fira jul finns kvar och har dessutom överlevt två olika religioner.
  • Wed 8 Dec 2021 15:33
    #52
    Mortiscia80 skrev 2021-12-08 09:32:04 följande:
    Om ni inte lyckas få till text på TV:n när julkalendern sänds direkt så kan du/ni titta på SVT Play med undertexter :)

    Den här kvinnan har en jättebra webbsida med recept! Enkla att förstå och följa, i kommentarerna kan man få ytterligare tips från andra som lagat maten: www.recepten.se/ Det är alltså inte specifikt julmat men om du vet vad ni vill laga så kan du söka där. Det finns inte så mycket mat vi lagar själva till jul men egna köttbullar är gott och Janssons frestelse är en klassiker (jag gillar inte ansjovisen men det kan man ju ta bort). Mycket av maten är färdigköpt helt enkelt, även julskinkan köper vi färdigkokt numera så man bara behöver griljera.
    Jag har dålig erfarenhet av amatörkockar på nätet. Säkrare med Ica eller Coop som har egna provkök. 

    Mathem driver: www.tasteline.com/
    TV4 driver: www.koket.se/enkla-recept
  • Anonym (Julgr­an)
    Sun 9 Jan 2022 13:06
    #53

    Blev julbordet lyckat

  • Anonym (Barne­n)
    Wed 16 Mar 2022 11:55
    #54

    Tyckte barnen det var kul

Svar på tråden Jag är utländsk och vill fira jul,,Hur?