• Tue 30 Nov 2021 13:21
    1768 visningar
    4 svar
    4
    1768

    Flytta utomlands. Funderingar.

    Hej.

    När jag blev färdig med min utbildning så började jag söka efter jobb. Nu efter ett bra tag har jag kanske fått jobb erbjudande utomlands, Österrike b.la.

    Ett land som jag tycker skulle vara spännande. Även bra start på karriären.

    Mina vänner/syskon/far/nuvarande kollegor tycker att jag ska ta jobbet om jag får det och satsa något år för att få erfarenhet och eventuellt få en bra start på karriären samt att få uppleva att bo i Österrike ett tag och passa på att jobba med det jag utbildat mig till och inte något annat.

    De har väl också rätt i att om jag någon gång skulle vilja flytta utomlands en period så är det nu jag har chansen och att jag lär ångra mig om jag inte testar, innan man träffar tjej och kanske skaffar barn för sen är det nog kört.

    Min mor är dock totalt förkrossad. Vilket äter upp mig inombords och bromsar mig totalt.

    Själv tänkte jag inte så långt. Kände att jag behövde komma in i branschen och sökte i de länder som verkar intressanta för att öka möjligheterna att få ett jobb så snabbt som möjligt och minska risken för att hamna på ett låg betalt jobb och hamna utanför branschen för länge.

    Vet inte själv vad jag vill längre. Blev kluven när jag såg morsans reaktion och nu känns det inte alls lika roligt och lätt längre.

    Det kanske är andra här som har flyttat en period utomlands och jobbat endel som kan dela med sig lite tankar och hur det gick?

  • Svar på tråden Flytta utomlands. Funderingar.
  • Tue 30 Nov 2021 13:29
    #1
    +1

    Österrike är ju faktiskt inte längre bort än om du hade flyttat långt inom Sverige, din mamma behöver nog få en liten reality check.
    Jag har bott lite kortare perioder (upp till 2 år) och jobbat i Egypten, Mexico och Thailand. Då är det lite knepigare att ta sig hem regelbundet (men från Egypten funkade det väldigt smidigt, nästan alltid enstaka platser över på nåt charterflyg till Sverige).   
    Absolut ska du ta chansen att få den erfarenheten, och funkar det inte så kan man alltid flytta hem igen.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Tue 30 Nov 2021 13:39
    #2

    Jag kan svara som mamma där ett barn flyttade till London i okt. Barnet for till Norge direkt efter gymnasiet, 6 år men sedan Australien ett år och England ett år. Nu utvandrad på riktigt och sambo.

    Jag är förståss ledsen men väldigt stolt. Jag har inte rätt att bestämma över barnet och har aldrig bett om att stanna här. Det finns bara ett att göra, vinka farväl och vara glad över att de vågar stå på egna ben. Ett annat yngre är utomlands på FN- tjänst. Samma där, bara att önska lycka till och spara tårarna för mig själv. Jag skulle aldrig be dem stanna i Sverige för min skull. De har inte frågat heller. De informerar om sina beslut och så är det inget mer med det. Vi kör facetime regelbundet.

  • Wed 1 Dec 2021 21:41
    #3
    +1

    Givetvis ska du flytta, det är enormt lärorikt att flytta utomlands under några år. Mammor blir ledsna men det får över, de lär sig också till slut att det inte är så farligt.

  • Thu 2 Dec 2021 12:07
    #4

    Det är inte ditt ansvar att gör hur din mamma vill. Funderar du verkligen på att möjligvis skada dig själv och din egen framtid, för att din mamma inte klarar av att lösgöra sig från dig?
    Det är en förälders ansvar att se till att ens barn blir självständig och leder egna liv, inte att avla barn för att själv f
    å sällskap. Det är okej att sakna sitt barn, men det är inte okej att försöka hålla barnet bakåt i sitt utveckling eller på annat sätt, bara för att slippa vara ensam.

    Om du vill göra det, oavsett om det gynnar din framtid eller inte, gör det! Om din mamma är en bra förälder, blir hon glad att du väljer en väg som du tycker om och är nöjd med. Om hon inte är glad för din skull, är hon ingen vidare bra förälder och d
    å behöver du inte heller tar hänsyn till henne.
    Beroende var exakt ni bor i Sverige och var du kommer bo i Österriike tar det inte heller l
    ång tid att flyga från mellan länderna. Det kan faktist gå snabbare än åka från en del av Sverige till en annan. Min "pendling" mellan Skåne och Wien brukade ta ungefär 5 timmar från hem till hem, med gott om tid på flygplatsen. 

Svar på tråden Flytta utomlands. Funderingar.