• Thu 2 Dec 2021 09:01
    2106 visningar
    3 svar
    3
    2106

    Platt avföring efter förlossning?

    Hej! Jag födde barn för tio månader sen och har efter det märkt att min avföring blir helt platt när jag måste "pressa" ut den. Jag har själv känt efter och känner att något från slidan buktar ut i bak när jag Krystar ???? Dock läser man ju överallt att platt avföring = cancer så blir orolig. Någon som haft samma?

  • Svar på tråden Platt avföring efter förlossning?
  • Anonym (Framf­all?)
    Thu 2 Dec 2021 09:20
    #1

    Det låter som att du är försvagad i väggen mellan slida och ändtarm, rectocele. Det är en typ av framfall där tarmen liksom buktar ut i slidan och man måste ?hålla emot? med handen för att kunna bajsa.

    Sök hjälp hos mödravården! Till viss del kan det förbättras av knipövningar och med tiden men det kan också behövas ingrepp om problemet är allvarligt och drabbande.

    Jag har dragits med förstoppning hela livet och fick problem med just rectocele efter andra barnet som föddes för två år sedan Har inte gjort något åt saken annat än knipövningar och det har blivit mycket bättre. Måste dock gå på toa ganska omgående när jag behöver, får inte bli förstoppad, då känner jag av besvären. Mkt fiber i maten, dricka ordentligt med vätska osv.

    Känner dock inte igen det du beskriver med platt avföring!

  • Anonym (Stämm­er)
    Thu 2 Dec 2021 09:42
    #2

    Instämmer med ovan. Jag har opererat för det. Men knipövnningar påverkar inte slidvägggen eftersom den inte är en muskel.

    Att avföringen är platt låter logiskt eftersom tarmen är inklämd i slidan. Vid svåra fall om jag hade, måste man stoppa in tummen i slidan för att trycka ut tarmen så att det går att bajsa.

    Jag blev akut opad tillslut, mensblodet rann inte ut för att tarmen blockerade.

    Du måste be om hjälp. Jag led i 10 i onödan. Visste inte att det här var vanligt. Det finns massor att läsa om detta som räknas till en förlossningsskada.

    Lycka till, det går att fixa!

  • Anonym (oj)
    Wed 12 Jan 2022 20:50
    #3

    Lite gammal tråd men ämnet är säkert aktuellt. 
    Hur som helst, jag måste säga att ni har ett ok att bära ni kvinnor pga reproduktionsanläggningen ni har nertill och dessutom får skador efter att föda barn. Hoppas du får ordning på allt!

Svar på tråden Platt avföring efter förlossning?