• Thu 2 Dec 2021 19:34
    5170 visningar
    28 svar
    28
    5170

    18 åring bor hos mig på heltid. Underhållsstöd?

    Min 18 åring har bott hos mig på heltid i mer än ett år eftersom pappan bor 8 mil bort. Jag har tidigare pratat med pappan och försökt förklara att det är en del omkostnader med en tonåring men det hela slutar med att jag känner mig dum och girig.

    Nu har dottern eftersom hon är 18 ansökt på försäkringskassan om underhållsstöd vilket dom säkert kommer kräva av pappan ju och det kommer bli circus :(

    Jag känner nu att det inte kan vara rätt att det bara är den ena föräldern som ska, tvätta, handla mat, diska, handla hygien artiklar, köra och hämta/lämna hos kompisar och allt annat som kostar med en tonåring medans pappan och hans sambo lever lugna liv med minimal åtgång på diverse hushållssaker o mat.

    Den minsta tösen 11 år bor redan heltid hos mig men för henne betalar han 1200 kr och tyckte att han redan betalar en rejäl slant för henne och att han inte kan betala mer.

    Hjälp mig att få lite perspektiv! Är jag ute och cyklar?

  • Svar på tråden 18 åring bor hos mig på heltid. Underhållsstöd?
  • Anonym (K)
    Thu 2 Dec 2021 19:38
    #1

    Studerar tonåringen på heltid i grundskola eller på gymnasiet eller motsvarande?

  • Thu 2 Dec 2021 19:39
    #2

    Nej du gör rätt om hon bor heltid och går på gymnasium. Jag har en 19-åring i gymnasiet som bor heltid hos mig. Om pappan inte vill eller kan så går FK in och betalar. Pengarna går till barnet och sen får ni komma överens om hur mycket du ska ha. Jag tar allt utom 500. Det kommer 2200.

    Det är barnet som gör ansökan så det gäller att hon har mobilt bank-id.

  • Thu 2 Dec 2021 19:39
    #3
    +1

    Ja det glömde jag tillägga. Hon studerar heltid på gymnasiet

  • Thu 2 Dec 2021 19:41
    #4
    Guldnovan skrev 2021-12-02 19:39:07 följande:

    Nej du gör rätt om hon bor heltid och går på gymnasium. Jag har en 19-åring i gymnasiet som bor heltid hos mig. Om pappan inte vill eller kan så går FK in och betalar. Pengarna går till barnet och sen får ni komma överens om hur mycket du ska ha. Jag tar allt utom 500. Det kommer 2200.

    Det är barnet som gör ansökan så det gäller att hon har mobilt bank-id.


    Ja hon gjorde ansökan innan. Men jag känner mig som en bov och får så dåligt samvete. Fast samtidigt så känns det inte rätt att jag ska stå för allt själv.
  • Anonym (Minst­a belopp­)
    Thu 2 Dec 2021 19:47
    #5

    Om du har din 11-åring på heltid så är det lägste han ska betala 1823kr. Den summan har du rätt till. Han betalar för lite för henne.

    Vägrar han att betala är det bara att anmäla till försäkringskassan, då har han inget val.

    Pengarna är till för barnet, som han är skyldig att betala! Ge dig inte!

  • Thu 2 Dec 2021 19:47
    #6

    För mig helt obegripligt att du inte begärt detta tidigare. Tur att din dotter är klokare.

    Man kan begära underhåll retroaktivt upp till 3 år. Bara så du vet.

  • Thu 2 Dec 2021 19:47
    #7
    frökenBea skrev 2021-12-02 19:41:34 följande:

    Ja hon gjorde ansökan innan. Men jag känner mig som en bov och får så dåligt samvete. Fast samtidigt så känns det inte rätt att jag ska stå för allt själv.


    Jag såg det, svarade för snabbt. Du tänker rätt. Men varför har du dåligt samvete för att pappan måste göra rätt för sig? FK sköter det där. Det är till dem han måste säga att han inte vill (om det nu är så) och lämna inkomstuppgifter. Du blir inte ens inkopplad.

    Det kan vara bra att veta om hon hoppar av så försvinner även det här bidraget samtidigt.
  • Thu 2 Dec 2021 19:48
    #8
    Drottningen1970 skrev 2021-12-02 19:47:21 följande:

    För mig helt obegripligt att du inte begärt detta tidigare. Tur att din dotter är klokare.

    Man kan begära underhåll retroaktivt upp till 3 år. Bara så du vet.


    Nej två månader
  • Thu 2 Dec 2021 19:49
    #9

    Du väljer bort bättte levnadsstandard till dina barn för att du inte vill göra exet sur. Rätt kass prioritering måste jag säga. Skärp dig.

  • Thu 2 Dec 2021 19:51
    #10
    Guldnovan skrev 2021-12-02 19:48:08 följande:

    Nej två månader


    Nej. Tre år. Man får det fastställt via domstol. Underhåll direkt från pappan alltså. Inte via FK.
Svar på tråden 18 åring bor hos mig på heltid. Underhållsstöd?