• Fri 3 Dec 2021 17:22
    2187 visningar
    6 svar
    6
    2187

    Adhd utredning

    Hej, jag har påbörjat en adhd utredning, haft självskattning, intervju osv, gjorde sist wisc-iv test. Har väldigt enkelt att prata och formulera mig, så den verbala biten kändes som den gick väldigt bra, samma allmänkunskapen.

    Men sen sifferminnet och mönster och matteuppgifter där hon läste en uppgift samtidigt som ja skulle räkna ut den, inget problem med matten men klarade inte av att räkna ut samtidigt som jag skulle komma ihåg om det var kalle eller Henrik som skulle ge eller få äpplena.

    Däremot så kändes det som kodningen gicl väldigt bra, gjorde den väldigt snabbt och kopplade ihop mönster med bild. Säkert nått slarvfel men för försökte mest göra det snabbt, då jag kände att jag gjort så dåligt på matten innan.

    Men iaf, efter testet så sa hon att hon gärna ville göra ett till test med mig med fokus på just adhd problematik.

    Varför vill hon det? Är det standard? Eller är det för att jag presenterade så snabbt på kodningen med värdelöst på korttidsminne med siffrorna?

    Kan typ inte släppa det här, varför jag måste göra fler test?? Nån som varit med om samma vid en adhd utredning? Skulle egentligen bara haft det här sen skulle det vara klart.

    / C

  • Svar på tråden Adhd utredning
  • Fri 3 Dec 2021 17:25
    #1

    Mönster med siffra skulle det stå** alltså kodning hette själva testet

  • neverp­reggo
    Fri 3 Dec 2021 18:40
    #2

    Överanalysera inte. Ibland vill de helt enkelt göra mer test. Du verkar vilja göra "bra" ifrån dig men det är ju inte meningen med testen ;)

  • Fri 3 Dec 2021 20:22
    #3

    Man brukar få göra ett koncentrationstest vid dator.

    Jag fick inte göra det under min utredning för ADD men när jag flera år senare gjorde en kompletterande utredning så gjordes det.

  • Fri 3 Dec 2021 20:26
    #4

    Haha nä sanning, men är det normalt att klara kodning snabbt vid adhd men ha noll kortidsminne? Hur brukar resultaten se ut? För när ja läst nu efter så verka man ha svårigheter med båda dom och kände typ hur ja gjorde kodningen extremt snabbt, hon sa även "oj det gick fort" sen är de säkert massa fel men ????

  • Fri 3 Dec 2021 20:26
    #5

    De testen du har gjort är för att se hur begåvad du är. Ofta vill de göra testet vid en dator också. Om du får bra resultat på begåvningstesterna har du inte inlärningssvårigheter pga du är svagbegåvad utan av annan anledning, som tex ADHD. Så sa de till mig iaf. Jag fick diagnosen ADHD.

  • Fri 3 Dec 2021 23:27
    #6

    Aha ok, kanske inte testerna säger så mycket mer än att vad man behöver mest hjälp med maybe..

    Tänkte mest att ja läste efter testet att typ 1 kodning och komma ihåg siffror var samma, så då borde man ju prestera lika på dom å inte helt olika som jag :p

Svar på tråden Adhd utredning