• Sat 4 Dec 2021 12:56
    2312 visningar
    12 svar
    12
    2312

    Landstingsfinansierad vs privat IVF

    Hej!

    Jag är mitt uppe i mitt andra IVF-försök inom landstinget. När jag läser diverse trådar här på forumet får jag känslan av att så många vet så mycket, har så mycket information om sin behandling. Är det för att ni går privat? Jag känner mig verkligen inte delaktig i min vård. Blir snabbt avsnäst när jag undrar saker. Det är liksom känslan att att man ska ?snabbt in, snabbt ut?. Känner mig så ensam i detta.

    En annan grej jag tänkt på är att många här skriver om att deras embryon ser ?fina? ut, har ?bra kvalitet? osv. Går ni också privat? När jag vid embryoåterförandet under förra IVF:en frågade embryologen om man kunde se om det var ett bra och starkt embro, tittade hon på mig som att jag var korkad och svarade ?det är sex celler?. När ni skriver om era fina embryon, är det blastocyster ni pratar om då, eller har läkarna kunnat se om det är bra kvalitet redan i det tidigare stadiet?

    Elin

  • Svar på tråden Landstingsfinansierad vs privat IVF
  • Sat 4 Dec 2021 14:38
    #1

    Det är nog mycket vanligt att privat vård oavsett vilken vård vi än pratar om är bättre än via regionen. De måste ju vara bättre- annars får de inga patienter. Inom regionen gör de bara sitt jobb. Det extra behövs inte för de tjänar inte på det. Tyvärr. Men som alltid gäller att är man inte nöjd med den vård man får tar man kontakt med klinikchefen i första hand. 

    När det gäller IVF har jag bara gått privat. Har dock erfarenhet av m.f inom regionen och spec.mödravård och bemötandet har många gånger varit under all kritik.

  • Sat 4 Dec 2021 15:30
    #2

    Jag har gjort både privat och via landsting. Det känns tydligt att man är i ett stort maskineri via landstinget, lite in och ut, men ändå väldigt fina personer i personalen man möter. Skulle inte säga att jag är mer nöjd med min privata klinik utan båda brister på olika sätt och är bra på olika sätt. Men de privata känns oftast lite mer "lyxigare". På landstinget fick jag dela rum vid äggplock, vilket man slapp privat t.ex.

  • Sat 4 Dec 2021 16:46
    #3
    Jag är bara jag skrev 2021-12-04 14:38:11 följande:

    Det är nog mycket vanligt att privat vård oavsett vilken vård vi än pratar om är bättre än via regionen. De måste ju vara bättre- annars får de inga patienter. Inom regionen gör de bara sitt jobb. Det extra behövs inte för de tjänar inte på det. Tyvärr. Men som alltid gäller att är man inte nöjd med den vård man får tar man kontakt med klinikchefen i första hand. 

    När det gäller IVF har jag bara gått privat. Har dock erfarenhet av m.f inom regionen och spec.mödravård och bemötandet har många gånger varit under all kritik.


    Tack för svar. Ja, det har du ju helt rätt i. De gör bara sitt jobb, varken mer eller mindre. Det är så frustrerande bara, man är i en så utsatt situation. Det som är sjävklart för den som arbetar med något varje dag är ju nytt för varje ny patient. Bemötandet måste anpassas!

    Tråkigt att höra om dina erfarenheter av regionen :(
  • Sat 4 Dec 2021 16:55
    #4
    Elinelisabet skrev 2021-12-04 16:46:10 följande:
    Tack för svar. Ja, det har du ju helt rätt i. De gör bara sitt jobb, varken mer eller mindre. Det är så frustrerande bara, man är i en så utsatt situation. Det som är sjävklart för den som arbetar med något varje dag är ju nytt för varje ny patient. Bemötandet måste anpassas!
    Tråkigt att höra om dina erfarenheter av regionen :(
    Ja, just bemötandet är det jag alltid tycker har brustit inom regionvården. Ska det kosta på så mycket att försöka vara trevlig? Man är utsatt som patient. Vid IVF särskilt. Man har redan gått igenom så mycket. Pendlat mellan hopp och förtvivlan. Man är nervös inför behandlingen. Det minsta man kan kräva då är ju att bli mänskligt bemött! Och få svar på sina frågor.
  • Sat 4 Dec 2021 17:11
    #5
    Jag är bara jag skrev 2021-12-04 16:55:43 följande:
    Ja, just bemötandet är det jag alltid tycker har brustit inom regionvården. Ska det kosta på så mycket att försöka vara trevlig? Man är utsatt som patient. Vid IVF särskilt. Man har redan gått igenom så mycket. Pendlat mellan hopp och förtvivlan. Man är nervös inför behandlingen. Det minsta man kan kräva då är ju att bli mänskligt bemött! Och få svar på sina frågor.
    Nej, det är mycket märkligt. Som du skriver är man extra utsatt som IVF-patient. Det ställer krav på att personalen är empatisk. Jag träffade EN riktigt varm sköterska vid mitt förra försök, men det var allt. Resten var stressade och talade i för mig okända termer. Mitt nästa VUL nu på söndag ska jag se till att få svar på alla min frågor. Inte vika mig en tum även om de verkar stressade. 
  • Sat 4 Dec 2021 17:23
    #6
    Dibella skrev 2021-12-04 15:30:05 följande:

    Jag har gjort både privat och via landsting. Det känns tydligt att man är i ett stort maskineri via landstinget, lite in och ut, men ändå väldigt fina personer i personalen man möter. Skulle inte säga att jag är mer nöjd med min privata klinik utan båda brister på olika sätt och är bra på olika sätt. Men de privata känns oftast lite mer "lyxigare". På landstinget fick jag dela rum vid äggplock, vilket man slapp privat t.ex.


    Exakt! Ett stort maskineri. Det gör mig ledsen. Man befinner sig i ett mycket utsatt läge, och då är bemötandet a och o. Patienten måste få tillräckligt med tid och möjlighet att förstå vad som händer, få ställa frågor om varför det inte funkar osv.

    Intressant att höra att du har upplevt både för- och nackdelar hos bägge alternativen. För mig är det främst en ekonomisk fråga att jag gör IVF via landstinget. Och är det inte uppenbart sämre så kör jag på tills mina försök är slut eller tills jag förhoppningsvis lyckas bli gravid ;)  Så får jag överväga att gå privat sedan.
  • Sat 4 Dec 2021 17:38
    #7
    Elinelisabet skrev 2021-12-04 17:11:06 följande:
    Nej, det är mycket märkligt. Som du skriver är man extra utsatt som IVF-patient. Det ställer krav på att personalen är empatisk. Jag träffade EN riktigt varm sköterska vid mitt förra försök, men det var allt. Resten var stressade och talade i för mig okända termer. Mitt nästa VUL nu på söndag ska jag se till att få svar på alla min frågor. Inte vika mig en tum även om de verkar stressade. 
    Det är trist att man måste stå på sig, men gör du det. Kräv svar- de är skyldiga att ge det. Jag har gått på 2 privata IVF-kliniker i Sverige och den ena var jag enbart nöjd med. CvL i Uppsala. Men du är inte där än. Jag håller alla tummar för att det lyckas!
  • Sat 4 Dec 2021 17:51
    #8
    Jag är bara jag skrev 2021-12-04 17:38:05 följande:
    Det är trist att man måste stå på sig, men gör du det. Kräv svar- de är skyldiga att ge det. Jag har gått på 2 privata IVF-kliniker i Sverige och den ena var jag enbart nöjd med. CvL i Uppsala. Men du är inte där än. Jag håller alla tummar för att det lyckas!
    Ja verkligen trist. Ok, tack för tips på bra privat klinik. Nej, jag är tack och lov bara på mitt andra försök än och hoppas för mitt liv att det ska funka den här gången. Tack för ditt stöd!
  • Sat 4 Dec 2021 18:01
    #9

    Jättetråkigt att läsa att du haft så dålig erfarenhet! Jag har endast gått genom landsting och valde Sophiahemmet i Stockholm. De har verkligen varit fantastiska och förklarat allt i detalj och med glatt humör. När jag haft frågor så svarar de så gärna på dem och jag kunde ringa i princip så ofta jag ville om jag var orolig. Vid återföring av embryo så har de varje gång sagt att det ser jättebra ut.

    Nu är jag gravid i v12 efter tredje återföringen och hoppas det håller hela vägen, och jag rekommenderar verkligen Sophiahemmet till de som bor i region Stockholm. Jag tror att man kan ha otur att hamna hos en klinik som har sämre servicekänsla, så det är nog väldigt viktigt att undersöka och läsa recensioner innan man väljer klinik om man har möjlighet till det!

  • Sat 4 Dec 2021 20:39
    #10
    TheSwedishKiwi skrev 2021-12-04 18:01:39 följande:

    Jättetråkigt att läsa att du haft så dålig erfarenhet! Jag har endast gått genom landsting och valde Sophiahemmet i Stockholm. De har verkligen varit fantastiska och förklarat allt i detalj och med glatt humör. När jag haft frågor så svarar de så gärna på dem och jag kunde ringa i princip så ofta jag ville om jag var orolig. Vid återföring av embryo så har de varje gång sagt att det ser jättebra ut.

    Nu är jag gravid i v12 efter tredje återföringen och hoppas det håller hela vägen, och jag rekommenderar verkligen Sophiahemmet till de som bor i region Stockholm. Jag tror att man kan ha otur att hamna hos en klinik som har sämre servicekänsla, så det är nog väldigt viktigt att undersöka och läsa recensioner innan man väljer klinik om man har möjlighet till det!


    Men åh så roligt. Stort grattis till graviditeten! Jag håller tummarna för att det ska gå hela vägen för dig.

    Så skönt att du har så bra erfarenheter från Sophiahemmet. Det är ju precis så där man vill bli bemött. Alltid bra med direkta rekommendationer eller att läsa recensioner, som du skriver. Stockholm är dock tyvärr för långt bort för just mig.

    Ja, jättetråkigt att jag inte känt mig sedd och lyssnad på. Det har varit i alla möjliga situationer och har skapat mycket oro. Att jag fick svaret jag fick vid återförandet gjorde (oroligt lagd som jag är) att jag tänkte att det nog inte var något bra embryo, för då kunde de väl ha sagt det. Det skapade kort sagt en massa osäkerhet i mig.
  • Fri 17 Dec 2021 08:24
    #11
    TheSwedishKiwi skrev 2021-12-04 18:01:39 följande:

    Jättetråkigt att läsa att du haft så dålig erfarenhet! Jag har endast gått genom landsting och valde Sophiahemmet i Stockholm. De har verkligen varit fantastiska och förklarat allt i detalj och med glatt humör. När jag haft frågor så svarar de så gärna på dem och jag kunde ringa i princip så ofta jag ville om jag var orolig. Vid återföring av embryo så har de varje gång sagt att det ser jättebra ut.

    Nu är jag gravid i v12 efter tredje återföringen och hoppas det håller hela vägen, och jag rekommenderar verkligen Sophiahemmet till de som bor i region Stockholm. Jag tror att man kan ha otur att hamna hos en klinik som har sämre servicekänsla, så det är nog väldigt viktigt att undersöka och läsa recensioner innan man väljer klinik om man har möjlighet till det!


    Vi går via landstinget också till Sophiahemmet och håller med allt ovan till 100%. Allt från första informationssamtal, till diverse frågor till vägen till sköterskan som tog hand om mig vid ägguttaget samt alla läkare. Jag har känt mig omhändertagen, sedd, väl informerad hela tiden! Alltid vänliga, positiva och "icke-stresseade". Fick se embryot på skärm när det sattes in, erbjuden att ta bild på det mm.

    Nu har jag inget att jämföra med, så det enda negativa med SH var att vi fick vänta 12 veckor från inskrivning (dvs när vi ringde efter remissen blev godkänd vilket i sig tog 11 veckor!) tills första behandlingen påbörjades. 
  • Fri 17 Dec 2021 09:42
    #12

    Har bara erfarenhet från IVF via privat klinik, men därifrån är mina erfarenheter 100 % positiva, skulle jag säga. Upplevde aldrig att de tyckte våra "dumma frågor" var dumma eller besvärliga, utan vi fick alltid ganska trevliga och informativa svar. Så bemötandet från det håller var jättebra.

    Via regionen har vi inte gjort IVF, däremot utredningar och fått andra behandlingar (bl.a. äggstimulerande medicin och kontroller rörande det, spolat äggledare, opererat bort ärrvävnad i livmodern). Hade jättemånga frågor men upplevde att vi fick ganska otrevliga svar i kort ton, som om vi var totalt dumma i huvudet som inte visste hur allt fungerade. Samma bemötande har jag upplevt vid missfall också.

    Så min erfarenhet är i alla fall betydligt mer positiv när vi haft privat vård.

Svar på tråden Landstingsfinansierad vs privat IVF