• Wed 8 Dec 2021 23:22
    160742 visningar
    861 svar
    +3
    861
    160742

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Sun 19 Dec 2021 22:10
    #11

    Hej

    Känns rimligt för mig att hoppa på här känner jag. Längtan efter en 4a (och sista!) är stor. Skulle egentligen helst redan vara igång med bebisverkstaden men varken mens eller ägglossning i sikte tyvärr. Yngsta är 6 mån. Förra gången tog det 14-15 mån att få tillbaka mensen. Tänkte försöka fasa ut amningen redan runt året denna gång och hoppas att mensen kickar igång då om den inte redan kommit igång då. Så troligen börjar vi i början av sommaren.

    Har 3 barn 9 år, snart 3 år och 6 mån. Bor i hus, vi har båda tillsvidarejobb och har hunnit bli lite äldre. Jag är 37, maken 39. Åldern gör att jag känner mig lite stressad men vill också ha tätt så att jag kan gå vidare med livet. Bli klar med bebistiden och då älskar jag ändå bebismyset. Nästan lika mycket som jag längtar efter ett sista barn, längtar jag efter att få rensa ut alla bebisprylar och bebiskläder och slippa förvara allt.

  • Thu 23 Dec 2021 21:52
    #12
    H0nd3ndär skrev 2021-12-19 22:10:16 följande:

    Hej

    Känns rimligt för mig att hoppa på här känner jag. Längtan efter en 4a (och sista!) är stor. Skulle egentligen helst redan vara igång med bebisverkstaden men varken mens eller ägglossning i sikte tyvärr. Yngsta är 6 mån. Förra gången tog det 14-15 mån att få tillbaka mensen. Tänkte försöka fasa ut amningen redan runt året denna gång och hoppas att mensen kickar igång då om den inte redan kommit igång då. Så troligen börjar vi i början av sommaren.

    Har 3 barn 9 år, snart 3 år och 6 mån. Bor i hus, vi har båda tillsvidarejobb och har hunnit bli lite äldre. Jag är 37, maken 39. Åldern gör att jag känner mig lite stressad men vill också ha tätt så att jag kan gå vidare med livet. Bli klar med bebistiden och då älskar jag ändå bebismyset. Nästan lika mycket som jag längtar efter ett sista barn, längtar jag efter att få rensa ut alla bebisprylar och bebiskläder och slippa förvara allt.


    Vad kul och spännande, 4 barn låter mysigt! En stor familj! :D

    Ja okej, hoppas mensen kommer tillbaka snart för dig! Har själva ?bebistillverkningen? varit seg också eller är det mest mensen som varit seg att komma tillbaka tidigare gånger?

    Haha jaså är du trött på alla prylar hemma!
  • Tue 28 Dec 2021 11:12
    #13

    Vi planerar också att försöka i april 2022!

    Jag fyller snart 23, sambon är 26. Jag är läkarstudent och han har fast anställning. Vi bor i ett hus vi precis flyttat in i. Vi började försöka redan i höstas men valde att ta lite paus nu för att hinna fixa i huset (vi vill måla och lägga nytt golv mm) och därför har vi satt upp april som nästa mål.

  • Anonym (F)
    Wed 29 Dec 2021 18:47
    #14

    Hej! Äntligen en tråd man kan vara med i Skrattande

    Jag och min sambo ska också börja försöka under 2022. Det blir vårt första bebis. Tar ut min hormonspiral om 2-3 månader vilket vi kom fram till gemensamt när jag satte in spiralen. Så det blir nog att vi börjar i april/maj vi med. 

    Vi är båda mellan 25-30 år gamla och har precis flyttat till ett hus som behöver lite småpyssel så det vore kul om vi hann med lite sånt innan, men det är absolut inget måste. 

    Ser på det hela men skräckblandad förtjusning. Mäter temperatur för att ha koll på min cykel och har redan beställt hem ägglossning- och graviditetstester. Sen får man ju se om allt kastas huller om buller när man tar ut spiralen ändå. Men tycker ändå att det är liiite läskigt att man ska gå in i ett nytt skede i livet och att ta ett så stort beslut som påverkar en resten av livet. 

    Har också funderat på när man ska berätta om en graviditet, ibland är jag en sån person som bara vill berätta allt för alla men sen är det ju spännande att försöka hålla det hemligt till åtminstone magiska V12. För vår del beror det också på när i graviditeten som de olika högtiderna inträffar eftersom det bjuds på alkohol och liknande. 

    Ska bli kul att diskutera med er och följas åt under resan och hoppas att allt går bra Glad

  • Wed 29 Dec 2021 19:38
    #15

    Hej! Vi planerar för syskon 2023 :) eller egentligen börjar vi väl redan nu i januari men kommer försöka mer aktivt o pricka ägglossning framåt maj/juni :)

  • Thu 30 Dec 2021 05:03
    #16
    Solnel skrev 2021-12-28 11:12:23 följande:

    Vi planerar också att försöka i april 2022!

    Jag fyller snart 23, sambon är 26. Jag är läkarstudent och han har fast anställning. Vi bor i ett hus vi precis flyttat in i. Vi började försöka redan i höstas men valde att ta lite paus nu för att hinna fixa i huset (vi vill måla och lägga nytt golv mm) och därför har vi satt upp april som nästa mål.


    Så kul!! Okey, hur länge hann ni försöka innan ni pausade? Ska bli så kul att följas åt. :D Roligt med hus, det känns så mysigt, längtar tills vi också flyttat in i vårt!
  • Thu 30 Dec 2021 05:09
    #17
    Anonym (F) skrev 2021-12-29 18:47:16 följande:

    Hej! Äntligen en tråd man kan vara med i 

    //

    Jag och min sambo ska också börja försöka under 2022. Det blir vårt första bebis. Tar ut min hormonspiral om 2-3 månader vilket vi kom fram till gemensamt när jag satte in spiralen. Så det blir nog att vi börjar i april/maj vi med. 

    Vi är båda mellan 25-30 år gamla och har precis flyttat till ett hus som behöver lite småpyssel så det vore kul om vi hann med lite sånt innan, men det är absolut inget måste. 

    Ser på det hela men skräckblandad förtjusning. Mäter temperatur för att ha koll på min cykel och har redan beställt hem ägglossning- och graviditetstester. Sen får man ju se om allt kastas huller om buller när man tar ut spiralen ändå. Men tycker ändå att det är liiite läskigt att man ska gå in i ett nytt skede i livet och att ta ett så stort beslut som påverkar en resten av livet. 

    Har också funderat på när man ska berätta om en graviditet, ibland är jag en sån person som bara vill berätta allt för alla men sen är det ju spännande att försöka hålla det hemligt till åtminstone magiska V12. För vår del beror det också på när i graviditeten som de olika högtiderna inträffar eftersom det bjuds på alkohol och liknande. 

    Ska bli kul att diskutera med er och följas åt under resan och hoppas att allt går bra 


    Välkommen! :D

    Vad kul att ni börjar samtidigt! Hur länge har du haft spiral?

    Jag håller med om att det är lite läskigt att gå in i ett helt nytt skede i livet, men hoppas allt kommer gå bra för oss allihop!

    Ja just det där med högtiderna tycker jag känns lite jobbigt? ska man smyga i något icke alkoholhaltigt i glaset när ingen ser eller ska man berätta trots att det är tidigt liksom..? Tyvärr blir det alltid uppmärksammat om man väljer att avstå alkohol vid tillställningar, upplever jag iallafall.
  • Thu 30 Dec 2021 05:12
    #18
    Laktrisens skrev 2021-12-29 19:38:40 följande:

    Hej! Vi planerar för syskon 2023 :) eller egentligen börjar vi väl redan nu i januari men kommer försöka mer aktivt o pricka ägglossning framåt maj/juni :)


    Spännande! Det låter som en bra plan, ta det lite lugnare i början och inte stressa och aktivt försöka pricka in rätt förrän efter ett par månader! :D Så kommer vi nog också göra, kanske börja med ägglossningsstickor om det inte tagit sig efter ett halvår eller så.
  • Thu 30 Dec 2021 23:46
    #19
    19977 skrev 2021-12-23 21:52:53 följande:

    Vad kul och spännande, 4 barn låter mysigt! En stor familj! :D

    Ja okej, hoppas mensen kommer tillbaka snart för dig! Har själva ?bebistillverkningen? varit seg också eller är det mest mensen som varit seg att komma tillbaka tidigare gånger?

    Haha jaså är du trött på alla prylar hemma!


    Jag ser inte familjen som stor, men visst är det mysigt (och högljutt ibland) med flera ungar.

    Första barnet bara skedde utan aktiva försök. Barn 2 plockade jag ut spiralen jag då haft i över 5 år, började blöda omgående och 3,5 mån senare fick jag ett plus. Barn 3 vart lite lurigare. Tog sig på 7e försöket men iom att jag friammade när mensen kom tillbaka vart lutealfasen för kort för att ge oss en vettig chans, endast 5-8 dagar. När jag väl skar ner ordentligt och slutade amma blev lutealfasen 10+ dagar och då tog det 1-2 cykler och så vart jag gravid. Så relativt lätt även om inte förstaförsöketlätt har det väl varit. Men så är det det där med att bli äldre och minskande fertilitet... just den biten kan ställa till problem.
  • Fri 31 Dec 2021 04:36
    #20
    H0nd3ndär skrev 2021-12-30 23:46:40 följande:

    Jag ser inte familjen som stor, men visst är det mysigt (och högljutt ibland) med flera ungar.

    Första barnet bara skedde utan aktiva försök. Barn 2 plockade jag ut spiralen jag då haft i över 5 år, började blöda omgående och 3,5 mån senare fick jag ett plus. Barn 3 vart lite lurigare. Tog sig på 7e försöket men iom att jag friammade när mensen kom tillbaka vart lutealfasen för kort för att ge oss en vettig chans, endast 5-8 dagar. När jag väl skar ner ordentligt och slutade amma blev lutealfasen 10+ dagar och då tog det 1-2 cykler och så vart jag gravid. Så relativt lätt även om inte förstaförsöketlätt har det väl varit. Men så är det det där med att bli äldre och minskande fertilitet... just den biten kan ställa till problem.


    Okey! Vad skönt att det tagit sig såpass snabbt för er alla gånger tidigare! Oj en lutealfas på 5-8 dagar är inte så mycket nej, då var det nog inte konstigt att det tog ett par extra månader där! Jag hoppas det går bra och snabbt för er denna gången också!
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023