• Wed 8 Dec 2021 23:22
    160413 visningar
    861 svar
    +3
    861
    160413

    Vi som planerar barn 2023

    Hej!

    Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

    Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

    Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

    Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

  • Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Tue 4 Jan 2022 06:50
    #31
    19977 skrev 2022-01-04 06:33:38 följande:

    Denna bild ser det absolut ut att vara ett suuuupersvagt plus på! :D


  • Anonym (wilma­b)
    Tue 4 Jan 2022 09:42
    #32

    Återkommer här med mitt svar angående svaga CB test!

    Fick ett mycket tydligare positivt idag!! Så ska testa med digital för att vara på den säkra sidan!!!

  • Tue 4 Jan 2022 11:20
    #33
    19977 skrev 2022-01-04 06:17:31 följande:

    Okej vad spännande! Hur kommer det sig att ni tänker pausa försöken i mars om jag får fråga? :)


    Ja, verkligen!

    Det låter kanske fånigt, men vi har en son som är född i december och vi vill helst inte ha ett barn till i december. Skulle jag bli gravid i mars så blir det BF december.

    Sen är jag väldigt ödmjuk i detta, är såklart väldigt tacksam om jag ens kan bli gravid igen! Vi får se när mars väl kommer, om det går att låta bli..

    Jag trodde att jag skulle vara lite mer avslappnad i detta men fort man börjar planerandet av barn så blir man ju lite smått besatt? ;)
  • Tue 4 Jan 2022 11:50
    #34

    Tror att jag plussat idag????

  • Tue 4 Jan 2022 11:51
    #35


    Bättre bild
  • Tue 4 Jan 2022 14:30
    #36
    19977 skrev 2022-01-04 06:27:32 följande:

    Vad kul! Hoppas det kommer gå snabbt för er! Vad har du gjort för att främja din fertilitet? :)

    Jag vet inte om jag haft någon barnlängtan särskilt länge, är ju bara 24 och har alltid tänkt att jag får väl barn runt 30 liksom. Men då min sambo är ganska mycket äldre samt att jag har många i umgängeskretsen som har barn så har en stark längtan blivit påtaglig sedan 1,5 år tillbaka ungefär. Men har känt att jag vill vänta lite till för att inte vara så påverkad av alla andra runt om. Men nu ibland känner jag bara PANIK jag vill ha barn NU?. Typ, haha! Så nu längtar jag jättemycket och kan typ inte tänka på annat?.. jag blir riktigt nördig när jag väl vill någonting också, så jag har precis som du lyssnat på gaaanska många poddar, läst böcker om föräldraskap och att föda, kollat web-kurser för att lära mig mer om fertilitet osv, detta har jag gjort i drygt 1 år nu haha, men ska som sagt börja försöka med bebistillverkning i april/maj.


    Den historian är egentligen ganska lång, men kort sagt har jag genom 2021 tragglats med en del ohälsa, bland annat höga värden av tungmetaller m.m. Så jag har ändrat om min kost helt och hållet, dricker inget kaffe eller alkohol, äter inget som triggar kroppen till inflammation så som socker, för mig gluten och mejeri. Under året har jag också börjat följa min cykel så jag har stenkoll på när jag har ägglossning.

    Detta har gjort att jag känner mig lugnare och har tilltro på min kropp vad gäller min fertilitet. Men där är vi ju alla olika :)

    Jag är likadan där, nördar ner mig totalt när det väl gäller. Har spenderat så mycket tid åt läsning i detta ämnet, älskar det!

    Och som sagt, jag längtar något oerhört och vill ibland spola fram tiden till maj, men det är ändå något särskilt med att ha detta framför sig. Längtan till det är ju fantastiskt i sig så jag försöker njuta av det med, så gott det går.
  • Tue 4 Jan 2022 14:31
    #37
    Madelen21 skrev 2022-01-04 11:51:11 följande:

    Bättre bild


    Ja det ser det ut som, grattis till dig! Vad härligt!
  • Tue 4 Jan 2022 15:04
    #38
    Elliot1 skrev 2022-01-04 11:20:05 följande:

    Ja, verkligen!

    Det låter kanske fånigt, men vi har en son som är född i december och vi vill helst inte ha ett barn till i december. Skulle jag bli gravid i mars så blir det BF december.

    Sen är jag väldigt ödmjuk i detta, är såklart väldigt tacksam om jag ens kan bli gravid igen! Vi får se när mars väl kommer, om det går att låta bli..

    Jag trodde att jag skulle vara lite mer avslappnad i detta men fort man börjar planerandet av barn så blir man ju lite smått besatt? ;)


    Ja okej men det förstår jag absolut! Jag vill gärna börja försöka i april/maj för att undvika en eventuell BF i december jag också, men såklart som du säger så är man ju tacksam bara man blir gravid och då spelar ju inte datumet för födsel någon roll alls egentligen! Man kan ju föda för tidigt så det blir i december ändå trots att BF är i januari osv också såklart?. Men jag tänker mest på när jag gick i högstadiet/gymnasiet och alla som var födda tidigt på året fick skaffa moppe, skaffa bil, få sommarjobb med krav på att vara 18 och gå ut på krogen. De som var födda i december var lite bittra då hehe ;)

    Haha du är inte ensam om att bli besatt av planerandet när man väl bestämt sig för barn! Svårt att låta bli när man längtar så mycket, det är ju så kul att föreställa sig hur det skulle kunna bli liksom! :D
  • Tue 4 Jan 2022 15:05
    #39
    Anonym (wilmab) skrev 2022-01-04 09:42:45 följande:

    Återkommer här med mitt svar angående svaga CB test!

    Fick ett mycket tydligare positivt idag!! Så ska testa med digital för att vara på den säkra sidan!!!


    Men wow vad häftigt!!!!! Vågar jag säga grattis än??? Isåfall STORT grattis!
  • Tue 4 Jan 2022 15:18
    #40
    Skufsan skrev 2022-01-04 14:30:45 följande:

    Den historian är egentligen ganska lång, men kort sagt har jag genom 2021 tragglats med en del ohälsa, bland annat höga värden av tungmetaller m.m. Så jag har ändrat om min kost helt och hållet, dricker inget kaffe eller alkohol, äter inget som triggar kroppen till inflammation så som socker, för mig gluten och mejeri. Under året har jag också börjat följa min cykel så jag har stenkoll på när jag har ägglossning.

    Detta har gjort att jag känner mig lugnare och har tilltro på min kropp vad gäller min fertilitet. Men där är vi ju alla olika :)

    Jag är likadan där, nördar ner mig totalt när det väl gäller. Har spenderat så mycket tid åt läsning i detta ämnet, älskar det!

    Och som sagt, jag längtar något oerhört och vill ibland spola fram tiden till maj, men det är ändå något särskilt med att ha detta framför sig. Längtan till det är ju fantastiskt i sig så jag försöker njuta av det med, så gott det går.


    Jaså okey! Usch och fy! Mår du bättre nu efter omläggningar i hälsan och kost? Det låter ju som att du har den ultimata kosten för en fertil kropp i alla fall, har läst en del hos Jenny Koos och sedan efterforskat lite kring det hon pratat om. Och det låter ju som att din livsstil är den ?optimala? utifrån den faktan! Det kommer säkert gå hur bra som helst för er! <3 Jag är inte lika ?strikt?, dricker inget koffein men kan dricka alkohol då och då och gluten äter jag även fast jag vet att många inte tål det egentligen utan att veta om det, och möjligtvis gäller det även för mig! Försökte börja äta glutenfritt för ett tag sedan och köpte hem glutenfria skafferivaror samt bakade glutenfritt bröd osv, men jag tyckte det var så svårt att undvika gluten i vardagen och när man hälsar på folk som bjuder på mat osv så jag gav upp rätt så snabbt haha.

    Men så himla kul med en till nörd! :D Jag vågar inte riktigt berätta för min omgivning HUR mycket jag satt mig in i detta för jag har fått lite kommentarer tidigare när jag tagit upp det som ?tänk inte så mycket, då kommer det aldrig ta sig? osv haha..

    Jag känner precis samma som du med att jag bara vill spola fram tiden till maj, men det är verkligen roligt att ha det framför sig också! Det är ju en del av resan det med!
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023